Nøyaktig hva dette er, er litt usikkert. Men kanskje er det en premiert, litt små berømt spesialversjon av en amerikansk kit car fra 60 tallet. Sikkert er det i hvertfall at du blir alene om å eie en slik i Norge. (Foto: Privat)
Nøyaktig hva dette er, er litt usikkert. Men kanskje er det en premiert, litt små berømt spesialversjon av en amerikansk kit car fra 60 tallet. Sikkert er det i hvertfall at du blir alene om å eie en slik i Norge. (Foto: Privat)

Thunderbolt: Vet du hva dette er?

Tatt med hjem til Norge av en snekker som jobbet i USA. Nå er den til salgs.

Det finnes mange spennende biler i Norge, men det går likevel lang tid mellom hver gang man virkelig hopper i stolen over noe som dukker opp på nettet. Det gjorde vi forleden dag, da bilen på bildet ble annonsert til salgs, benevnt som en "1958 Cadillac".

Vi vet nok om Cadillac til å kunne fastslå at de aldri produserte noe slikt - og at det i så fall neppe ville hatt frontrute og ventilasjonsruter som helt klart stammer fra Chrysler-konsernet. Men etter at vi hadde sittet og småhoppet i stolen et par dager uten at det dukket opp mer informasjon i annonsen, var det bare å stålsette seg og ringe.

Selv om prisen på bare drøyt 20.000 kroner fort kunne gjort at all motstandskraft forsvant.

Se annonsen her:

I garasjen siden 1988

- Hei, det er fra Broom.no. Er det en gammel konseptbil du skal selge, et hjemmebygg, eller hva er historien her?

- Hehe, det har jeg lurt på også. Det er i hvertfall en bil det ikke finnes maken til, svarer Lars Gjølberg i Oslo, som har den spesielle bilen stående i nedplukket tilstand i garasjen.

Men litt vet han selvsagt. Og bekrefter snart at bilen er en autentisk gammel hot rod, bygget i USA og importert til Norge på 80-tallet.

- Den ble registrert i Pennsylvania i 1963, og var i trafikk frem til 1988. Da ble den kjøpt av en norsk snekker som jobbet der borte, og importert til Norge. Han hentet den i Oslo for å kjøre den hjem til Kristiansand, fikk tekniske problemer med den på veien, og dermed ble bilen satt bort, senere solgt, demontert for restaurering - og så stoppet det hele opp, forteller han.

Klart Corvette-inspirert

Dermed har bilen aldri vært registrert i Norge, og de eneste som har sett den må være de som møtte den på den ene turen fra Oslo til Kristiansand i 1988.

Almquist Engineering produserte flere kit cars fra slutten av 50-tallet og frem til firmaet la inn årene i 1966. Thunderbolt-modellen ble bygget i rundt 1.000 eksemplarer - og produksjonssjefen skal ha bygget en egen versjon til privat bruk med spesifikasjoner som kan ligner på bilen som er til salgs i Oslo. (Foto: Almquist Engineering)
Almquist Engineering produserte flere kit cars fra slutten av 50-tallet og frem til firmaet la inn årene i 1966. Thunderbolt-modellen ble bygget i rundt 1.000 eksemplarer - og produksjonssjefen skal ha bygget en egen versjon til privat bruk med spesifikasjoner som kan ligner på bilen som er til salgs i Oslo. (Foto: Almquist Engineering)

- Jeg kjøpte den av han som hadde hatt den stående demontert helt siden den gangen, og hadde tenkt å restaurere den. Men nå har jeg bestemt meg for å rydde opp og selge unna noen av bilene mine. Jeg har for mange, og de blir ikke brukt, forteller Gjølberg, som er velkjent i Chevrolet-kretser blant annet for sin ekstremt strøkne 1955 Corvette.

Også denne bilen, som i annonsen benevnes som en "Thunderbolt", har klare trekk av Corvette over seg. Fronten og forskjermprofilene minner om den såkalte "midyear"-generasjonen eller C2, altså Corvette fra 1963 til 1967.

Og vår research kan antyde at det langtfra er tilfeldig.

Uklar start på historien

- Det er jo vanskelig å si noe sikkert om opprinnelsen, men jeg har fått opplyst at bilen ble bygget i 1958, og at den turnerte rundt i USA på utstillinger i forbindelse med noe de kalte "Cadillac Sports Car of the Future" i årene 1958 til 1962. Den er bygget på et innkortet chassis fra en 1958 Cadillac Fleetwood, som skal ha vært helt nytt da bilen ble bygget, forteller han.

- Men frontrute-området ser ut til å komme fra Chrysler?

- Ja, det er riktig. Frontruten, taket, torpedoveggen og også dørene stammer etter hva jeg har fått opplyst fra en 1958 DeSoto, bekrefter Gjølberg.

Les også: Jabram - svenskprodusert kit car på norske skilter

Han vet ikke hvem som administrerte utstillingsturneen som bilen skal ha deltatt på, men har fått opplyst at det skal ha hatt med GM å gjøre. Hverken han selv eller vi har klart å spore opp informasjon om dette på internett, men flere enn oss har reagert med skepsis til at en GM-bygget konseptbil i så fall har hatt karosserideler fra Chrysler.

Del med Facebook-vennene dine!

- Men jeg har hørt om at et firma som het Almquist Engineering senere skal ha bygget kit cars som lignet på denne, forteller han.

Brikkene faller på plass

Den opplysningen får plutselig det hele til å synes litt klarere. Almquist Engineering var et av de aller første firmaene i USA som allerede rett etter krigen satset på postordresalg av trimmingsdeler, "styling" og annet stæsj til den hurtig fremvoksende ungdomsgenerasjonen som ville bygge hot rods. Etter hvert utviklet de også flere slike komplette kit cars.

Kit car-bransjen var på sterk fremmarsj i USA på tidlig 60-tall, og en påkostet tofargebrosjyre ga en omtrentlig, trinnvis innføring i bygging av kit car.
Kit car-bransjen var på sterk fremmarsj i USA på tidlig 60-tall, og en påkostet tofargebrosjyre ga en omtrentlig, trinnvis innføring i bygging av kit car.

Når vi leter etter flere detaljer om Almquist på nettet, finner vi at de hadde hovedkvarter nettopp i Pennsylvania, hvor denne bilen spant ut sine første diagonaldekk. Og et bildesøk avslører at modellen som Gjølberg har hørt om ganske riktig heter "Thunderbolt", og ble bygget med klar inspirasjon fra den da helt nye 1963 Corvetten - riktignok som en åpen roadster.

Disse skal ifølge Kitcarmag.com ha blitt bygget i rundt 1.000 eksemplarer i forskjellige lengder for tilpasning til rammer fra vidt forskjellige biler. De ble imidlertid litt lengre enn Corvetten, noe som gjorde at designet haltet litt, men Almquist Engineerings produksjonssjef Harry Heim skal ha bygget en kortere versjon til sitt eget, personlige bruk - basert på et forkortet Cadillac-chassis.

Den bilen skal ifølge samme kilde ha blitt vist på en rekke custom-show midt på 60-tallet, og vunnet tilsammen over 20 premier.

Er dette den bilen?

Om det er nettopp denne bilen som står i Gjølbergs garasje får vi kanskje aldri vite, men mye stemmer med faktaene i historien om Harry Heims spesialbygde utgave. Selv opplysningene om bilens "utstillingskarriere" stemmer, selv om det er avvik med hensyn til både tid og opprinnelse i forhold til det Gjølberg har fått opplyst.

Les også: Ferrari-Corvette - Miami Vice-bilen som havnet i Norge

Uansett er det en bit amerikansk hot rod-historie som endelig, etter snart 25 år på vent, kan være klar for norske veier.

- Hva må gjøres med den?

- Chassiset skal være ferdig overhalt, og motoren skal også være overhalt. Men der mangler det noen deler før man kan begynne å sette den sammen igjen, oppsummerer han.

Den svært lite detaljerte annonseteksten førte til at Lars Gjølberg fikk over 100 mail det første døgnet. Nå kimer telefonen, og viser at svært mange nordmenn har sans for gammel amerikansk hot rod-historie, forteller han. Faksimile: Finn.no
Den svært lite detaljerte annonseteksten førte til at Lars Gjølberg fikk over 100 mail det første døgnet. Nå kimer telefonen, og viser at svært mange nordmenn har sans for gammel amerikansk hot rod-historie, forteller han. Faksimile: Finn.no

Siden motoren også er den originale 365-kubikktommeren fra Cadillacen burde ikke deler være noe problem. Litt mer jobb vil det bli å finne frem til et interiør som passer.

Trenger nytt interiør

- Det mangler nemlig også. Seter kan man vel bruke hva man vil av, på bildet ser det ut som at det har vært høyryggede seter i bilen da den kom til Norge. Dørsider vil passe med litt modifisering fra samme Chrysler- eller DeSoto-biler som torpedoveggen og takseksjonen er hentet fra. Dashboardet kommer også fra en slik bil, forklarer han.

- Hva med chassisidentitet i forhold til registrering, har bilen chassisnummeret fra Cadillacen intakt, eller et egenprodusert?

- Den har et eget chassisnummer. Det går igjen i alle papirer og slikt, og jeg har hatt Biltilsynet her for å kontrollere at alt er i orden. Så det skal være problemfritt å få skilter på den når den tid kommer, sier han.

Etter å ha fått over 100 mail det første døgnet fikk han gjort om annonsen, slik at han nå kun treffes på telefon. Interessen er stor - alt tyder på at 50 år gammel hot rod-historie for en beskjeden sum penger appellerer til mange norske Amcar-sjeler - også en del av de "gamle gutta" som var med i bevegelsens spede begynnelse på 70-tallet.

Del med Facebook-vennene dine!

- Det kommer blant annet en kar for å se på den i helgen, han var virkelig i fyr og flamme da han ringte. Det viste seg nemlig at han hadde hjulpet han som importerte den da han fikk motorstopp på Drammensveien på vei hjem til Kristiansand i 1988. Etterpå hadde han aldri sett bilen. Og det er jo ikke så rart - det er det jo ingen andre som har heller, ler Gjølberg.

Les også: Denne Grand Sporten er en kopi av en sjelden Corvette