Det var en velholdt, eneiers bil Tommy fant i California. Bilen er så rustfri at det nesten er for galt å kjøre med den i regnvær, mener han. (Foto: Privat)
Det var en velholdt, eneiers bil Tommy fant i California. Bilen er så rustfri at det nesten er for galt å kjøre med den i regnvær, mener han. (Foto: Privat)

Lincoln Mark VI: Tommy fant drømmebil for hele familien i California

Var dette den første luksus-coupeen som plutselig fikk fire dører?

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

I våre dager hender det stadig oftere at det som i utgangspunktet var én unik bilmodell nærmest muterer, og blir til en hel rekke modeller, for ikke å si en komplett liten familie. Her skal vi se på en bil som gjorde noe av det samme allerede for over 30 år siden.

Fra to til fire dører

Den gang var alt mye enklere. Eller mer oversiktlig. I hvertfall når det gjaldt amerikanske luksusbiler.

De fantes i firedørsutgaver i forskjellige størrelser, og med forskjellig grad av luksus. I den ypperste enden av skalaen hadde man gjerne en litt mer kompakt todørs coupé-versjon med ekstra høy status og pris. Og dett var i grunnen dett, for å sitere Fleksnes.

Det er noe spesielt med å finne sin drømmebil hos den opprinnelige
  eieren i California, og nyte klenodiet på ferietur i dens hjemland før
  ferden går over havet til Norge. (Foto: Privat)
Det er noe spesielt med å finne sin drømmebil hos den opprinnelige eieren i California, og nyte klenodiet på ferietur i dens hjemland før ferden går over havet til Norge. (Foto: Privat)

Fords statusmerke Lincoln var på mange måter valget for de som satte pris på tradisjon. Mens Lincoln hadde vært selvbærende, kompakte og minimalistiske når alle andre åpnet alle sluser på 60-tallet, hadde det snudd rundt 1970:

Da var det Cadillac som til en viss grad lekte med avantgardistiske påfunn som forhjulstrekk og boldere design, mens Lincoln igjen satset på rammebiler med stramt, lineært tradisjonsdesign og drivhjulene bak.

Les også: Lincoln Blackwood - hva tenkte de egentlig på?

Dramatisk slankekur

Mye takket være et langt bredere modellprogram, solgte Cadillac langt bedre, men Lincolns posisjon som tradisjonalistenes førstevalg kunne ingen ta fra dem. Graden av bedøvende luksusfølelse ble oppnådd ved påfunn som gulvtepper med dobbel tyngde og tetthet i forhold til bransjestandarden – å sette foten på gulvet i en 70-talls Lincoln føltes nesten som å tråkke på en sau.

Del med Facebook-vennene dine!

Aller finest var Mark-utgavene i Continental-serien. Det var todørs-bilene som tilsvarte Cadillacs Eldorado, udødeliggjort av TV-detektiven Frank Cannon, og en studie i ”misforhold mellom digre utvendige dimensjoner og ikke mer enn akkurat passe plass innvendig”.

Firedørs Mark VI ble i realiteten en lettere pyntet versjon
  av downsizede Town Car, som også var ny for året i 1980. Mark-kjennetegn
  som luftegjeller i forskjermene, ovalt
Firedørs Mark VI ble i realiteten en lettere pyntet versjon av downsizede Town Car, som også var ny for året i 1980. Mark-kjennetegn som luftegjeller i forskjermene, ovalt

Etter tre generasjoner på 60- og 70-tallet – Mark III, IV og V – var det en ny tid som ventet ved inngangen til 1980-tallet. Downsizing var et begrep i bransjen, og selv om Mark V i årene 1977 til 1979 hadde beskåret forgjengerens mest vidløftige proporsjoner en god del var det fremdeles mye å gå på før bilen kunne sies å være liten.

Basert på Town Car

Mark VI for 1980 ble således en revolusjon, til tross for at den ble sminket for å ligne mest mulig på forgjengeren. Men med en lengde-reduksjon fra 5,85 til 5,49 meter for todørsmodellen syntes det godt, og når den nye bilen fikk B-stolpe og vanlige ruterammer på dørene så hele kupéseksjonen straks mer fremtredende ut.

Les også: Her er en Lincoln bare begynnelsen på noe helt unikt

Borte var også den gamle 400 kubikktommers V8en. Nå var det 302-kubikktommeren som var standard, dessuten med nymotens innsprøytning, selv om man det første året kunne bestille en 351-motor (5,8 liter) med tradisjonell forgasser som ekstrautstyr.

Men den store nyheten var altså at Mark VI også kunne fås med fire dører.

Noen lurte på hvorfor, og de syntes det ble et enda mer aktuelt spørsmål når Lincolns store firedørssedan ”Town Car” også var downsizet dette året, og den nye firedørs Mark´en i praksis var nøyaktig samme bil med typiske Mark-kjennetegn som ovalt operavindu på C-stolpen, skjulte frontlykter og falsk ”reservehjulshump” i baklokket.

Skapte et marked

Men ingeniørene visste tydeligvis hva de gjorde. 24.056 firedørs Mark VI-sedaner ble bygget mot kun 7.177 tradisjonelle coupeer. Mark-sedanene kanibaliserte utvilsomt på Town Car-salget, men hva gjorde vel det når publikum valgte en langt dyrere bil fra samme merke, og som nok ikke kostet fryktelig mye mer å produsere.

Til tross for dramatisk downsizing var de store firedørs Lincoln-sedanene
  i 1980 fremdeles ganske store biler, med lengde på nesten 5,6 meter.
  Det gjør dem også velegnet som hobbybiler for en familie med behov for
  bagasjeplass, berømmer Tommy. (Foto: Privat)
Til tross for dramatisk downsizing var de store firedørs Lincoln-sedanene i 1980 fremdeles ganske store biler, med lengde på nesten 5,6 meter. Det gjør dem også velegnet som hobbybiler for en familie med behov for bagasjeplass, berømmer Tommy. (Foto: Privat)

I tillegg sto man også klar til å kaste diverse ekstrautstyr etter kundene. Som vanlig for Lincoln Mark-serien kunne man velge utgaver med farger og garnityrer nennsomt utvalgt av datidens mest berømte designere, i forskjellige ”Designer Series”-utgaver. De som ganske enkelt ville ha ”alt” kunne bestille ”Signature Series”, og fikk da en sølvfarget eller rød bil med rødt interiør og alt tenkelig stæsj – fra digitale instrumenter til elektronisk kodelås på dørene.

Og det er nettopp en slik bil Tommy fra Ålesund har klart å slå kloa i.

Les også: Fremdeles plass i garasjen? Da er det Mark IV du skal ha:

Eier: Tommy Eide, (37)

Bosted: Ålesund.

Hang til firedørsbiler

Litt om meg selv: Jeg er en bilinteressert familiefar som prøver å kombinere trivelig bilhobby med familieegenskaper. Derav en hang til firedørsbiler og stasjonsvogner.

Tommys bil har et spesielt utseende, takket være noen ekstra
  lamper i lokkene som skjuler de ordinære frontlysene. Ikke pent, så det
  skal byttes ut, forsikrer eieren. (Foto: Privat)
Tommys bil har et spesielt utseende, takket være noen ekstra lamper i lokkene som skjuler de ordinære frontlysene. Ikke pent, så det skal byttes ut, forsikrer eieren. (Foto: Privat)

Bilen: Lincoln Mark VI Signature Edition, 1980-modell.

Hvor lenge har du eid den? I 6 måneder.

Hva har du gjort med den? Kjørt gjennom California og byttet en styrekule :)

Liker best med bilen: Utseende, alt det morsomme utstyret, det deilige røde plysjinteiøret, og kjørekomforten.

Føles galt å kjøre i regn

Liker minst med bilen: Den er så rustfri at det føles galt å kjøre den i regn... Kunne hatt mer motorkraft.

Liker heller ikke de runde optionlysene utenpå vippelokkene. Skal byttes ut med vanlige vippelokk.

Den drøyt 30 år gamle bilen oppførte seg eksemplarisk mens Tommy
  og familien brukte den på ferietur frem og tilbake i California og Nevada.
  Kun en styrekule trengte utskifting før bilen ble shippet hjem til Norge.
  (Foto: Privat)
Den drøyt 30 år gamle bilen oppførte seg eksemplarisk mens Tommy og familien brukte den på ferietur frem og tilbake i California og Nevada. Kun en styrekule trengte utskifting før bilen ble shippet hjem til Norge. (Foto: Privat)

Beste opplevelse med bilen: Kjøring fra San Fransisco til Los Angeles og til Las Vegas. Hele bilen minner om turen vår gjennom California.

Framtidsplaner for bilen: Ta vare på den og pleie den som en 32 år gammel dame trenger :)

Drømmebil: Lincoln, Cadillac, Rolls-Royce og Jaguar, og en amerikansk Woody Wagon!

Testet grundig i USA

Annet: Denne bilen ble kjøpt i Piedmont i San Fransisco av vår familie på ferie i USA. Vi kjørte den fra SF til LA, fra LA til Las Vegas, til Grand Canyon, tilbake til Hoover dam, til Los Angeles, til San Diego, og tilbake til Los Angeles. Det var en kjempetur der vi koste oss alle sammen og bilen gikk som en klokke hele tiden!

De rette linjene og skarpe kantene var beholdt fra forgjengeren
  Mark V. Med mindre dimensjoner så Mark VI litt mer
De rette linjene og skarpe kantene var beholdt fra forgjengeren Mark V. Med mindre dimensjoner så Mark VI litt mer

Bilen ble kjøpt ny i 1980 av en svært rik dame som hadde privatsjåfør. Bilen er dynket med alt utstyr som digitalt dashbord, digital kjørecomputer med trip logg, automatisk dimming av langlys, garasjeport-åpner, 351 option V8, talltastatur på døren som man kan slå inn en kode for å åpne alle dørene samt bagasjerom, cruise control, automatgir, sentrallås, el seter på begge forseter, og er en sjelden Signature-utgave.

Her er en nettside om bilen:

Bilen er nå registrert i Ålesund med bilnummer LS77474 (LS for Lincoln Signature:)

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: A-5 - bilen som slottet solgte og kjøpte tilbake

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Tommy om? Bruk kommentarfeltet under!