Lincoln Mark VI: Tommy fant drømmebil for hele familien i California
Var dette den første luksus-coupeen som plutselig fikk fire dører?
I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.
I våre dager hender det stadig oftere at det som i utgangspunktet var én unik bilmodell nærmest muterer, og blir til en hel rekke modeller, for ikke å si en komplett liten familie. Her skal vi se på en bil som gjorde noe av det samme allerede for over 30 år siden.
Fra to til fire dører
Den gang var alt mye enklere. Eller mer oversiktlig. I hvertfall når det gjaldt amerikanske luksusbiler.
De fantes i firedørsutgaver i forskjellige størrelser, og med forskjellig grad av luksus. I den ypperste enden av skalaen hadde man gjerne en litt mer kompakt todørs coupé-versjon med ekstra høy status og pris. Og dett var i grunnen dett, for å sitere Fleksnes.
Fords statusmerke Lincoln var på mange måter valget for de som satte pris på tradisjon. Mens Lincoln hadde vært selvbærende, kompakte og minimalistiske når alle andre åpnet alle sluser på 60-tallet, hadde det snudd rundt 1970:
Da var det Cadillac som til en viss grad lekte med avantgardistiske påfunn som forhjulstrekk og boldere design, mens Lincoln igjen satset på rammebiler med stramt, lineært tradisjonsdesign og drivhjulene bak.
Les også: Lincoln Blackwood - hva tenkte de egentlig på?
Dramatisk slankekur
Mye takket være et langt bredere modellprogram, solgte Cadillac langt bedre, men Lincolns posisjon som tradisjonalistenes førstevalg kunne ingen ta fra dem. Graden av bedøvende luksusfølelse ble oppnådd ved påfunn som gulvtepper med dobbel tyngde og tetthet i forhold til bransjestandarden – å sette foten på gulvet i en 70-talls Lincoln føltes nesten som å tråkke på en sau.
Aller finest var Mark-utgavene i Continental-serien. Det var todørs-bilene som tilsvarte Cadillacs Eldorado, udødeliggjort av TV-detektiven Frank Cannon, og en studie i ”misforhold mellom digre utvendige dimensjoner og ikke mer enn akkurat passe plass innvendig”.
Etter tre generasjoner på 60- og 70-tallet – Mark III, IV og V – var det en ny tid som ventet ved inngangen til 1980-tallet. Downsizing var et begrep i bransjen, og selv om Mark V i årene 1977 til 1979 hadde beskåret forgjengerens mest vidløftige proporsjoner en god del var det fremdeles mye å gå på før bilen kunne sies å være liten.
Basert på Town Car
Mark VI for 1980 ble således en revolusjon, til tross for at den ble sminket for å ligne mest mulig på forgjengeren. Men med en lengde-reduksjon fra 5,85 til 5,49 meter for todørsmodellen syntes det godt, og når den nye bilen fikk B-stolpe og vanlige ruterammer på dørene så hele kupéseksjonen straks mer fremtredende ut.
Les også: Her er en Lincoln bare begynnelsen på noe helt unikt
Borte var også den gamle 400 kubikktommers V8en. Nå var det 302-kubikktommeren som var standard, dessuten med nymotens innsprøytning, selv om man det første året kunne bestille en 351-motor (5,8 liter) med tradisjonell forgasser som ekstrautstyr.
Men den store nyheten var altså at Mark VI også kunne fås med fire dører.
Noen lurte på hvorfor, og de syntes det ble et enda mer aktuelt spørsmål når Lincolns store firedørssedan ”Town Car” også var downsizet dette året, og den nye firedørs Mark´en i praksis var nøyaktig samme bil med typiske Mark-kjennetegn som ovalt operavindu på C-stolpen, skjulte frontlykter og falsk ”reservehjulshump” i baklokket.
Skapte et marked
Men ingeniørene visste tydeligvis hva de gjorde. 24.056 firedørs Mark VI-sedaner ble bygget mot kun 7.177 tradisjonelle coupeer. Mark-sedanene kanibaliserte utvilsomt på Town Car-salget, men hva gjorde vel det når publikum valgte en langt dyrere bil fra samme merke, og som nok ikke kostet fryktelig mye mer å produsere.
I tillegg sto man også klar til å kaste diverse ekstrautstyr etter kundene. Som vanlig for Lincoln Mark-serien kunne man velge utgaver med farger og garnityrer nennsomt utvalgt av datidens mest berømte designere, i forskjellige ”Designer Series”-utgaver. De som ganske enkelt ville ha ”alt” kunne bestille ”Signature Series”, og fikk da en sølvfarget eller rød bil med rødt interiør og alt tenkelig stæsj – fra digitale instrumenter til elektronisk kodelås på dørene.
Og det er nettopp en slik bil Tommy fra Ålesund har klart å slå kloa i.
Les også: Fremdeles plass i garasjen? Da er det Mark IV du skal ha:
Eier: Tommy Eide, (37)
Bosted: Ålesund.
Hang til firedørsbiler
Litt om meg selv: Jeg er en bilinteressert familiefar som prøver å kombinere trivelig bilhobby med familieegenskaper. Derav en hang til firedørsbiler og stasjonsvogner.
Bilen: Lincoln Mark VI Signature Edition, 1980-modell.
Hvor lenge har du eid den? I 6 måneder.
Hva har du gjort med den? Kjørt gjennom California og byttet en styrekule :)
Liker best med bilen: Utseende, alt det morsomme utstyret, det deilige røde plysjinteiøret, og kjørekomforten.
Føles galt å kjøre i regn
Liker minst med bilen: Den er så rustfri at det føles galt å kjøre den i regn... Kunne hatt mer motorkraft.
Liker heller ikke de runde optionlysene utenpå vippelokkene. Skal byttes ut med vanlige vippelokk.
Beste opplevelse med bilen: Kjøring fra San Fransisco til Los Angeles og til Las Vegas. Hele bilen minner om turen vår gjennom California.
Framtidsplaner for bilen: Ta vare på den og pleie den som en 32 år gammel dame trenger :)
Drømmebil: Lincoln, Cadillac, Rolls-Royce og Jaguar, og en amerikansk Woody Wagon!
Testet grundig i USA
Annet: Denne bilen ble kjøpt i Piedmont i San Fransisco av vår familie på ferie i USA. Vi kjørte den fra SF til LA, fra LA til Las Vegas, til Grand Canyon, tilbake til Hoover dam, til Los Angeles, til San Diego, og tilbake til Los Angeles. Det var en kjempetur der vi koste oss alle sammen og bilen gikk som en klokke hele tiden!
Bilen ble kjøpt ny i 1980 av en svært rik dame som hadde privatsjåfør. Bilen er dynket med alt utstyr som digitalt dashbord, digital kjørecomputer med trip logg, automatisk dimming av langlys, garasjeport-åpner, 351 option V8, talltastatur på døren som man kan slå inn en kode for å åpne alle dørene samt bagasjerom, cruise control, automatgir, sentrallås, el seter på begge forseter, og er en sjelden Signature-utgave.
Her er en nettside om bilen:
Bilen er nå registrert i Ålesund med bilnummer LS77474 (LS for Lincoln Signature:)
Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.
Les også: A-5 - bilen som slottet solgte og kjøpte tilbake
Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Tommy om? Bruk kommentarfeltet under!