Denne skal bli både bredere og tøffere å se på   men først og fremst skal den få mer pulver under panseret, forteller eieren. (Foto: Privat)
Denne skal bli både bredere og tøffere å se på men først og fremst skal den få mer pulver under panseret, forteller eieren. (Foto: Privat)

Mercedes 190 E: Her skal det snart bli muskler under panseret

Robert har planene klare for sin klassiske "baby-Benz".

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

I dag gjelder det en bil som slo ned som en liten bombe da den kom, og som har holdt godt på populariteten selv om modellen faktisk har oppnådd veteranstatus i år.

Ga BMW konkurranse

Mercedes 190 kom mens det tyske merket var ansett som målestokken for både kvalitet og slitestyrke, og frem til da var det BMW som hadde vært ganske enerådende i forhold til å levere noe i retning av en statusbil i dette kompaktsegmentet. 190 hadde riktignok noen barnesykdommer, men fikk raskt ord på seg for å leve opp til navnet.

Les også: E-klasse - slik sparer du penger på familiedrømmen

Påkostet og relativt avansert teknikk i forhold til størrelsen slo an. Det gjorde også fine kjøreegenskaper og stor komfort, selv om bakseteplassen raskt fikk strykkaraktér. Det førte til at bilen heller ikke klarte kravene til bakseteplass som den gang gjaldt for norske taxier, og skulle man ha en slik bil måtte man dermed betale fulle avgifter.

Ble en bruktimport-favoritt

Mange nordmenn gjorde det. Bilen ble, i hvertfall sett i forhold til prisen, meget populær fra starten av, og den ga opphav til omfattende bruktimport de første årene. I takt med velstandsutviklingen midt på 80-tallet økte også det ordinære nysalget.

Robert er allerede i full gang med å montere stylingdetaljer foran og bak på bilen. (Foto: Privat)
Robert er allerede i full gang med å montere stylingdetaljer foran og bak på bilen. (Foto: Privat)

Mens konkurrenten BMW 3-serie kom som stasjonsvogn mot slutten av 80-tallet forble Mercedes 190 gjennom hele sin levetid en firedørs sedan. Ingen stasjonsvogner, coupeer eller cabrioleter ble utviklet av denne ”baby-Benzen”, selv om noen eksterne karosserimakere laget sine egne versjoner.

Kun sedan, men mange motorer

Motormessig var det imidlertid mer å velge mellom. 190 E med 122 hestekrefter var den mest populære versjonen, selv om man også kunne få en ”ren” 190 med forgasser litt billigere. Diverse versjoner med diesel fantes også, og etter hvert som Daimler Benz begynte å lukte på DTM-racing kom også flere sportsversjoner med 16-ventilersmotorer.

Del med Facebook-vennene dine!

De sistnevnte er mye verdt som entusiastbiler i dag, mens de mer vanlige utgavene finnes i stort antall, og er tilgjengelig for sympatiske summer. Det gjør at den som er fingernem kan få mye ut av sin gamle 190 – og her er en bil som nettopp skal få en slik behandling av sin eier.

Les også: Forsikringsprisen ødela drømmen om en BMW

Eier: Robert Solend Karlsen, (22)

Bosted: Bømlo, Hordaland

Håper å bli designer

Litt om meg selv: Jeg er en mann på 22 år, jeg bor på en gård ute i ødemarken på en øy som heter Bømlo. Jeg har en stor lidenskap for biler, og hver anledning jeg har fikser jeg på bilen og skaffer nye deler, jeg liker også veldig godt å tegne biler og drømmer om en dag å bli Automotive designer.

Ellers liker jeg å være med venner og "råne" litt, er kjekt med litt oppmerksomhet av og til ;)

Bilen: Mercedes 190E, 1990-modell.

Hvor lenge har du eid den? 1 år.

Hva har du gjort med den? S-Tuning frontfanger og bakfanger, ny lakk, behandlet hele bilen for rust, effektpotte i stussen.

Mercedes 190 var en solid bil som raskt ble populær som ungdomsbil da den begynte å få noen år på baken. Nå er de eldste utgavene blitt veteranbiler. (Foto: Privat)
Mercedes 190 var en solid bil som raskt ble populær som ungdomsbil da den begynte å få noen år på baken. Nå er de eldste utgavene blitt veteranbiler. (Foto: Privat)

Liker best med bilen: Kjørekomforten og utseendet.

Liker minst med bilen: At det er en 2,0 i stedet for en 2,3 16 v motor.

Skal montere 16-ventilers motor

Beste opplevelse med bilen: Kjøre roadtrips og få kommentarer på bilen :)

Framtidsplaner for bilen: Den skal breddes, nye sideskjørt, få nye lykter bak og fremme, lakkes i sort metallic og få nye felger, den skal også få en 2,3 16 v motor med turbo.

Drømmebil: Mercedes 190E Evo 2 original.

Annet: Bilen har gått 300.000 kilometer, men den kjører og lukter som ny motor, den har fortiden forskjellige blinklykter foran p.g.a. et møte med autovernet i vinter.

Bilen er et prosjekt og jeg regner med den skal være strøken og sprek innen ett år.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Mercedes 190 er blitt veteran - slå til nå!

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Robert om? Bruk kommentarfeltet under!