Løpekurs for amatører. (Foto: Illustrasjon/Colourbox/)
Løpekurs for amatører. (Foto: Illustrasjon/Colourbox/)

– Du trenger ikke kurs for å bli en god løper

Flere private aktører tilbyr nå løpekurs for amatører. TV 2s ekspert Johan Kaggestad mener det er helt andre ting som gjør deg raskere.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

EKSPERT: Johan Kaggestad i TV 2 Sporty. (Foto: Øyvind Løland/)
EKSPERT: Johan Kaggestad i TV 2 Sporty. (Foto: Øyvind Løland/)

– Du blir ikke nødvendigvis god til å løpe selv om du har gått på et bitte lite kurs. Mange faktorer skal til for å løpe teknisk bra, sier Johan Kaggestad.

TV 2 Sportys løpeekspert har tidligere trent verdensstjerner som Grete Waitz og Ingrid Kristiansen. Kaggestads oppskrift på hvordan du får fremgang i løpingen leser du lenger nede i denne artikkelen.

LES OGSÅ: Gode tips for riktig løpsteknikk

Fra ski til løping
– Mange tenker at de både kan løpe og gå på ski, det lærte de jo som barn. Men faktum er at du kan ta deg mye raskere og mer effektivt frem dersom du har god teknikk, sier Siri Halle til TV 2 Sporty.

16. april kjørte Halle, i regi av Learn2Run, igang første kurs for mosjonister på Akershus festning. Kursene går over tre kvelder og varer i 70 minutter hver gang.

LES OGSÅ: Tipsene som gir deg suksess i Birken

BIRKEN-TIPS: Skiinstruktør Siri Halle gir deg sine beste tips til hvordan du kan forberede deg optimalt til Birkebeinerrennet. (Foto: Eivind A. Pettersen/)
BIRKEN-TIPS: Skiinstruktør Siri Halle gir deg sine beste tips til hvordan du kan forberede deg optimalt til Birkebeinerrennet. (Foto: Eivind A. Pettersen/)


Norge surfer på en ny løpebølge og mosjonister søker ekspertise for å få ut sitt potensiale. De tradisjonelle friidrettsklubbene virker for konkurranse- og toppidrettspreget på mange. Dette tar nye aktører konsekvensen av.

Siri Halle har hatt stor suksess med Learn2Ski, som har mellom 2500 og 3000 kursdeltakere per vinter. Ifølge Dagens Næringsliv har Halle solgt skikurs for 7,3 millioner kroner de to siste sesongene.

Nå satser Halle & co også på kurs i brettseiling og løping.

LES OGSÅ: Fem triks som gjør deg kattemyk

TÅLER TYNGRE LØPERE: Saucony Powergrid Hurrican 14  har god demping både i hæl og forfot. Den tåler også tyngre løpere. (Foto: Löplabbet/)
TÅLER TYNGRE LØPERE: Saucony Powergrid Hurrican 14 har god demping både i hæl og forfot. Den tåler også tyngre løpere. (Foto: Löplabbet/)

Skokjede arrangerer kurs
– Da jeg selv var på langrennslandslaget var vi to grupper skiløpere: De som var gode både til å løpe og gå på ski, og de som bare gikk fort på ski. Jeg tilhørte sistnevte kategori. De jentene jeg gjerne slo i skisporet knuste meg med flere minutter i løping, som skyldtes at jeg ikke hadde god nok teknikk, sier Halle.

Learn2Runs hovedinstruktør er Kari Uglem, som både er norsk mester i langrenn fra 1994 og har NM-titler i friidrett på 800 meter.

LØpekurs for amatører. Kari Uglem, Sporty. (Foto: Learn2run/)
LØpekurs for amatører. Kari Uglem, Sporty. (Foto: Learn2run/)

Skokjeden Löplabbet, spesialistbutikker for løpere, satte igang kurs i løpeteknikk i april. De tilbyr både klasseromsundervisning og praktisk trening. I en pressemelding heter det: «Skiteknikkurs har jo blitt veldig populært, og Löplabbet mener at tiden er inne for løpekurs siden interessen nå har blitt så stor».

Forskjellen fra den forrige løpeboomen er at du nå har så mange eksperter som skal fortelle deg hvordan du skal gjøre det!

Kaggestads enkle oppskrift
Sportys Johan Kaggestad mener noen kurstimer ikke er nok til å få ut en mosjonists løpepotensiale. Han har en enkel resept:

– Skal du bli god til å løpe må du løpe mye!

Kaggestad understreker at før du kan pøse på med mengdetrening må du ha bygget følgende base:

– Du må gradvis utvikle byggverket med nidtid, systematisk og langsiktig styrketrening: Skulder- og hofteparti, hofteleddsbøyere, legger og rygg. Når dette er på plass har du grunnlag for å drive teknikktrening, sier Kaggestad.

LES OGSÅ: – Styrketrening for løpere like viktig som tannpuss

LES OGSÅ: Slik løper du raskere

SUNNERE LIVSSTIL: Ønsker du å få et sunnere liv, kan det lønne seg å begynne med mosjonstrening i stedet for å fokusere på vektnedgang. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)
SUNNERE LIVSSTIL: Ønsker du å få et sunnere liv, kan det lønne seg å begynne med mosjonstrening i stedet for å fokusere på vektnedgang. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

Hungrer etter kunnskap
Selv begynte Johan Kaggestad å trene systematisk løping som 19-åring, og presterte etter hvert å komme under 14 minutter på 5000 meter.

– Jeg trente variert og løp, spilte fotball og gikk langrenn.

– Er løpekurs et utslag av den nye, norske løpeboomen?

– Jeg synes det er kjempehyggelig at vi har fått en økning i løpingen i Norge, dette ser du på deltakelsen i mosjonsløpene. Forskjellen fra den forrige boomen er at du nå har så mange eksperter som skal fortelle deg hvordan du skal gjøre det!

Løpekurs for amatører. (Foto: Illustrasjon/Colourbox/)
Løpekurs for amatører. (Foto: Illustrasjon/Colourbox/)

– Trenger vi løpekurs?

– Hvis folk er villige til å investere i kurs er det helt greit. Mange er interesserte og ute etter kunnskap. Det så jeg for 14 dager siden på Bislett, der 200 hadde møtt opp en lørdag formiddag for å få rådgivning. Der hjalp jeg til å studere mosjonisters løpeteknikk og få dem til å slappe av i skulderpartiet og løpe mer økonomisk.

– Hvem er de typiske løpekurskundene?

– Det er de samme som går på SATS og Elixia, løper Sentrumsløpet og halvmaraton, og har et ønske om å holde seg i form, sier Johan Kaggestad.

– Ikke overdriv!
Ungdomstrener i Idrettsklubben Tjalve, Egil Reidar Osnes, synes ikke man bør overdrive betydningen av teknikk.

– Jeg tror at man kan ha utbytte av noen grunnleggende tekniske ting man kan lære på et kurs. Ønsker man å løpe fort er det for eksempel ganske uøkonomisk å lande for mye på hælen, men bedre å lande mer midt på foten, sier den tidligere baneløperen.

– Men man må være klar over at løping er noe man begynner med i 2-årsalderen, og man legger seg til en personlig stil. Blant verdens beste ser man mange ulike teknikker, men noe felles finner man jo. Utover det grunnleggende vil man nok bruke mer krefter på å tenke på hvordan man løper enn man faktisk bruker på løpinngen, sier Osnes til TV 2 Sporty.

LES OGSÅ: Enorm interesse for Oslo Maraton

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!