TØYER GRENSENE: Taekwondo entusiast Helge Olaussen fra Oslo tøyer hver dag og har blitt en myk mann. (Foto: Privat/)
TØYER GRENSENE: Taekwondo entusiast Helge Olaussen fra Oslo tøyer hver dag og har blitt en myk mann. (Foto: Privat/)

Helges fem beste tøyetips

Følge du disse rådene kan også du bli tøyelig som en gummistrikk.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

Her er Helge Olaussens fem beste stretchingtips:

1) Tøy i fred og ro
Sørg alltid for å ha full ro rundt deg når du stretcher. Musikk bruker jeg kun som rolig bakgrunnsmusikk og fortrinnsvis kun instrumental. Da kan jeg rette all min fokus på selve stretchingøvelsene.

2) Konsentrasjon
Konsentrer deg om å puste dypt og rolig. På hvert utpust tenker du at du slapper fullstendig av i musklene som tøyes. På denne måten får du full kontroll på musklene og du får fullt utbytte av øvelsene.

3) Ikke tøy smertegrensen
Tøy aldri så hardt at du føler sterk smerte, da begynner musklene å holde igjen og du får dårligere effekt. Vær samtidig ikke redd for at det kjennes. Du er nødt til å tøye på et ytterpunkt for å venne muskulaturen til stadig nye yttergrenser.

4) Husk variasjon
Selv om du konsentrerer deg om en muskelgruppe eller et område når du tøyer, så bør du gjøre små variasjoner på øvelsene slik at du tøyer i litt forskjellige vinkler. Da får du en mer helhetlig tøy på muskelgruppen som igjen gir deg raskere fremgang.

5) Vær systematisk
Husk at det eneste som gir resultater er jevn repetisjon. Dette er både det enklest og det vanskeligste. Utfordringen er å få innarbeidet stretchingøktene til å bli en regelmessig vane.

– Vær ikke redd for å be om råd og tips fra andre som stretcher, sier Helge.

Du kan hente inspirasjon til å nå dine mål på hans hjemmeside madmenstretching.com

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!