MYK FAMILIEMANN: Helge Olaussen har blitt en mykere mann ved å prioritere daglig bevegelighetstrening. Her får han hjelp av sønnen Kent Juvang Sualp (16), som også er en ivrig taekwondo utøver. (Foto: Privat/)
MYK FAMILIEMANN: Helge Olaussen har blitt en mykere mann ved å prioritere daglig bevegelighetstrening. Her får han hjelp av sønnen Kent Juvang Sualp (16), som også er en ivrig taekwondo utøver. (Foto: Privat/)

Fem triks som gjør deg kattemyk

Helge (45) ble totalforvandlet. Her er gevinstene du får av tøying.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

– Da jeg begynte med taekwondo var jeg blant de aller stiveste. Jeg kunne knapt ta nedenfor mine egne knær, derfor prioriterte jeg uttøying. Nå er jeg på vei til å bli en myk mann, sier Helge Olaussen til TV 2 Sporty.

I lenken nedenfor finner du Helges oppskrift til et mykere liv.

LES OGSÅ: Helges fem beste tøyetips

Helge Olaussen, trener streching hver dag og har blitt en myk mann. (Foto: Privat/)
Helge Olaussen, trener streching hver dag og har blitt en myk mann. (Foto: Privat/)

Til daglig er 45-åringen fra Kolbotn administrerende direktør i Oktan Øst. Med kone og fem barn på 2, 5, 10, 16 og 20 år kan man trygt si at Helge har en travel hverdag. Likevel får han tid til trening seks dager i uken, av og til to økter om dagen!

Uttøying er prioritet nummer én.

LES OGSÅ: Tøy deg til bedre teknikk

Stiv som en stokk
– For meg handler streching om å få bedre fleksibilitet og skape grunnlag for å få full utnyttelse av treningen og idretten jeg driver. Bevegelighet tror jeg er en utfordring for mange voksne menn som begynner med eksplosiv trening. Nå kan jeg bøye meg fremover og legge håndflatene i gulvet, sier familiefaren fra Oslo.

Etter 15 år med taekwondo har belønningen blitt svart belte. Helge bedyrer at han ikke har konkurransefokus, men at han bare ønsker å drive idrett på «høyt mosjonsnivå».

– Gir mykheten deg noen fordeler i hverdagen?

– Jo, faktisk har jeg en helt annen ledighet i kroppen. Tidligere hadde jeg ryggproblemer som jeg nå holder på avstand, sier han.

LES OGSÅ: Tøying forebygger vond rygg

TØYER GRENSENE: Taekwondo-entusiast Helge Olaussen fra Oslo tøyer hver dag og har blitt en myk mann. (Foto: Privat/)
TØYER GRENSENE: Taekwondo-entusiast Helge Olaussen fra Oslo tøyer hver dag og har blitt en myk mann. (Foto: Privat/)

Fant kjærligheten på trening
Helge fant konen sin på kampsportsenteret. I dag trener paret på Mudo Gym & Kampsport på Oppegård sammen med alle barna.

Jeg er lei Birkenfeberen som herjer blant mine likesinnede.

– Vi er en stor familie og det gjør unektelig kabalen enklere at alle trener taekwondo. For min egen del har jeg funnet et miljø og treningsform som jeg trives med. Jeg er lei Birkenfeberen som herjer blant mine likesinnede. For meg handler ikke treningen om å sette meg et engangsmål eller konkurrere mot klokka, men å hele tiden lære noe nytt og nå nye mål, sier Helge.

Helge har sin idrettsbakgrunn fra tennis og badminton.

– Hva er målet ditt med all tøyingen?

– Å gå ut i splitt! Og danne grunnlaget for et høyt aktivitetsnivå gjennom hele mitt voksne liv, sier Helge Olaussen til TV 2 Sporty.

Forebygger ikke skader
Ifølge Norsk Helseinformatikks nettsider er uttøying for å forebygge skader eller muskelømhet bortkastet tid. Men å trene bevegelighet er både sunt og viktig.

En oversiktsartikkel i British Medical Journal konkluderer med at tøyning før og etter trening ikke forebygger skader. Ifølge Senter for idrettsforskning er det en myte at uttøyning hindrer at du får støle muskler dagen etter.

TV 2 Sportys ekspert innen løping, Johan Kaggestad, er av en annen mening. Han anbefaler at man tøyer fast ut etter løpeturene.

LES MER HER: Slik unngår du løpeskader

Vi stivner til
– Det er ikke nødvendig å tøye ut etter en treningsøkt, det er ikke slik at musklene blir trukket sammen og blir stående i en fastlåst stilling hvis vi ikke tøyer ut. Men det er viktig med bevegelsestrening for muskler og ledd, sier Svante Geijerstam ved Seksjon for idrettsmedisinske fag ved Norges idrettshøgskole.

Bevegeligheten vår blir naturlig redusert ettersom vi blir eldre, derfor det er viktig å innlemme slik trening i planen.

– Vi har tre treningsformer som vi bør drive med: Kondisjonstrening, styrketrening og bevegelighetstrening. Det er viktig å varme opp før du starter med bevegelighetstrening, derfor er det ofte praktisk å ta det etter en treningsøkt, sier Geijerstam til nhi.no.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!