sittermye (Foto: Illustrasjonsfoto)
sittermye (Foto: Illustrasjonsfoto)

5 tips til å forbrenne kalorier - bare ved å sitte

Undersøkelser viser at vi sitter mer og mer. Med noen enkle grep kan du øke forbrenningen samtidig som du sitter.

Uansett hva du anser som din daglige rutine - sitte bak en datamaskin, løpe ærender for familien din, holde tritt med dine favorittprogram på TV - de fleste av oss tilbringer altfor mye tid sittende på rumpa.

Studier viser at å sitte for mye gir oss større risiko for hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft, for å nevne noe. Og dovendyr er ikke de eneste som lider. Folk som er flinke til å trimme og holde en stram linje kostholdsmessig, har også vanskeligheter for å opprettholde den sunne livsstilen fordi vi tilbringer flere og flere timer på rumpa.

Sitter mer og mer

Vi er travlere enn noensinne, men når vår hektiske tidsplan er over har vi en tendens til å kollapse på sofaen. Forskning gjort i 2010 ved Forskningssenter for Forebyggelse og Sunnhet i Danmark viser at vi sitter mer og mer.

– Svært mange av de aktivitetene som gjorde at vi beveget oss i hverdagen, er forsvunnet. Vi kan sitte i sofaen og betale regninger over nettbank, kommunisere via Facebook og så videre, sier Mette Aadahl ifølge Forskning.no.

Les også: Bli kvitt søtsuget

Her er tipsene

Så hva kan man gjøre?

Totalbeauty.com har bedt eksperter om råd til hvordan man kan øke stoffskiftet og forbrenne kalorier når man sitter.

Det skal ikke være en erstatning til trening, spise godt og leve en sunn livsstil, men det kan suppleres med den eksisterende rutinen for å få maks utbytte av kaloriforbrenningen.

#1 Le ofte

Ja, vi vet - du er for stresset til å le. Men data fra medisink senter på Vanderbilt University viser at hvis du ler mellom 10 og 15 minutter om dagen, vil du forbrenne opptil 40 kalorier. En ekte latterkule fører til at pulsen vil stige med 10-20 prosent, og da vil stoffskiftet øke også. Det betyr at du vil fortsette å forbrenne kalorier når du slutter å le. Ingen spøk!

Forslag til ting som kan få deg til å le kan være å skrive ned morsomme ting som har skjedd deg tidligere, eller finne hysteriske klipp på Youtube av for eksempel sketsjer, komikere og intervju.

Les også: 10 tips som gir deg mer energi

#2 Stram musklene

Trente muskler forbrenner 12 ganger mer kalorier enn fett, og for hver ekstra kilo muskel øker BMR (mengden av daglig energi som utgis ved å sitte stille) med ytterligere 50 kalorier om dagen - bare ved å sitte stille.

Slik kan du trene magen og beina mens du sitter i kontorstolen:

Mage: Len deg litt tilbake i stolen og løft beina opp fra gulvet i en 45 graders vinkel, bøy knærne mot brystet og skyt dem ut igjen til startsposisjon. Gjør dette tre ganger med 20 repetisjoner, for å brenne opptil 75 kalorier, forteller kjendistrener Kristin McGee.

Det du også kan gjøre er å puste helt ut, stramme inn magen så mye mulig, og hold stillingen i fem til åtte sekunder. Det skal føles ut som om magemusklene blir limt til ryggraden. To sett med åtte repetisjoner vil forbrenne opptil 100 kalorier.

Bein: Klem en liten ball på innsiden av lårene i 10 sekunder. Gjør dette tre ganger med 20 repetisjoner, tre til fem ganger i uken, for å brenne opptil 75 kalorier om dagen. Et annet forslag er å «marsjere på plassen» i en sittende stilling, ved å heve og senke hvert bøyd bein. Gjør dette i fem minutter hver gang, og du vil forbrenne 35 kalorier i 10 minutter.

Les også: Med disse styrkeøvelsene forbrenner du masse fett

#3 Fikle med ting

Gjør noen bevegelser med bein og kropp mens du sitter i kontorstolen. Hvis du er flink til å holde armer og bein i bevegelse - for eksempel fikler med en penn, samt reiser deg opp og går litt på kontoret i ny og ne, så forbrenner du ytterligere 300 kalorier mer enn de som holder seg helt i ro. Grunnen til dette er at du trenger bevegelse for å skape energi, og dermed blir kalorier forbrent.

#4 Unngå dehydrering

Riktig fuktighet lar alle kroppens funksjoner fungere på flere optimale nivåer. Forskning viser faktisk at man bør drikke vannet varmt. Ifølge nettstedet vil man forbrenne flere kalorier hvis vannet er varmet til kroppens kjernetemperatur. En tysk studie viser at drikker man varmt vann en hel dag vil stoffskiftet øke med om lag 30 prosent.

Så hvor mye vann gjør susen? Man bør drikke såpass at man urinerer én gang i timen, og når det er nådd kan du nyte urte- eller koffeinfri te eller juice når du er tørst. Du kan også se på tisset om du har drukket nok - det bør være klart eller blek gul.

Les også: Slik holder du vekten nede uten å bruke en ekstrem diett.

#5 Spis riktig

Ifølge ernæringsfysiolog Michelle Davenport er det enkelte matvarer som øker stoffskiftet. Derfor bør matpakken inneholde både protein (kylling, egg) og fiber (gulrøtter, brokkoli og asparges). Kroppene våre må nemlig jobbe hardere for å fordøye protein og fiberrik mat, og dermed forbrenner man flere kalorier. Dette gjelder også for mellommåltidene.

– Mellommåltid som inneholder mye sukker kan skade insulinet - hormonet i kroppen som avgjør om sukker lagres som fett, sier Davenport til Totalbeauty.com.

Les også: Slik lager du sunne burgere