Volkswagen Polo har i mange år vært en av Norges mest populære småbiler. Nå går flere varianter ned i pris.
Volkswagen Polo har i mange år vært en av Norges mest populære småbiler. Nå går flere varianter ned i pris.

Volkswagen kutter prisene

Møter tøff konkurranse med aggressiv prising.

Volkswagen Polo har i mange år vært helt i salgstoppen i sin klasse. Men konkurransen har blitt stadig tøffere også her – og så langt i år må Polo se seg grundig slått av erkerival Toyota Yaris som kom i ny utgave i fjor.

Status etter tre måneders salg i 2012 er at Yaris har solgt 1058 eksemplarer og med det har en markedsandel på 3 prosent. Det er nesten nøyaktig det dobbelte av Polo, med henholdsvis 513 eksemplarer og 1,5 prosent markedsandel.

Ikke fornøyd

Det er Volkswagen-importøren helt tydelig ikke fornøyd med, for nå kutter de prisene.

Rimeligste Polo-utgave er 1,2 60-hesters bensin i Trendline utgave. Frem til i dag har denne kostet 181.600 kroner. Nå kuttes prisen kraftig – ned til 166.200 kroner. Også flere andre bensinutgaver får prisreduksjon.

Mange ønsker seg automatgir i denne klassen. Rimeligste Polo med DSG-girkasse går ned fra 222.500 kroner til 216.100 kroner.

LES OGSÅ: Her er småbilene med minst feil

Bensin mer aktuelt

Etter flere år der "alle" nybilkjøpere ønsker seg dieselmotor, ser vi nå en utvikling mot at flere velger bensin igjen. Det tar Volkswagen nå konsekvensen av:

– Bensinmotorer har blitt enda mer aktuelle som følge av endringene i bilavgiftene, særlig for kjøpere av bilene i de minste klassene. Det har vært viktig for oss å få fram gode tilbud også til disse kundene, sier VW-direktør Ulf Tore Hekneby.

Rimeligste Polo med dieselmotor starter for øvrig på 182.200 kroner.

LES OGSÅ: Her er en annen bil som ble billigere

Her er de nye Polo-prisene:

polo-priser
polo-priser

Denne skal mange nordmenn kjøpe – les testen av Yaris her:

Slik ser det ut bak rattet i VW Polo.
Slik ser det ut bak rattet i VW Polo.

Disse prisene gjelder altså fra 26. april. Bilene produseres fra og med uke 22.

Det betyr at de første norske kundene vil få bilene sine levert til sommeren.

Les testen av VW Polo – klikk her: