fordøye (Foto: Illustrasjonsfoto)
fordøye (Foto: Illustrasjonsfoto)

Dette kan skade fordøyelsen din

Her er matvarene du bør være forsiktig med.

I teorien skal det være mulig å fordøye alt av mat som kroppen inntar. Men endringer i matproduksjonen, hvordan vi tilbereder mat (tenk fritert), for ikke å nevne livsstil (tenk stillesittende) gjør at våre mager ikke reagerer like bra til alt vi spiser.

Det er såklart veldig individuelt hva folk tåler av matvarer, og noen har mer ømfiendtlige mager enn andre. Menneskers fordøyelsessystem påvirkes også av andre faktorer, blant annet hvilket yrke man har. Noen yrker krever at man sitter mye stille, noe som ofte kan skape oppblåst mage. Det betyr ikke nødvendigvis at en jobb der man er mye på farten er noe bedre. Stress kan også påvirke magen.

Les også: 9 ting som gjør deg oppblåst

Det er uansett greit å ta sine forhåndsregler, for å gjøre kroppen mest mulig til lags.

Her er noen matvarer som kan skape et dårlig fordøyelsessystem.

#1 Fettrik mat

Både stekt mat og mat med mye fettinnhold kan overvelde magen, noe som resulterer i sure og halsbrann.

– Kroppen kan bare håndtere en viss mengde på en gang, forteller legen Jessica Anderson til Health.com.

Mange mennesker med irritabel tarm bør holde seg unna mat med mye fett, inkludert smør og fløte, fordi de kan forårsake fordøyelsesproblemer, legger Anderson til.

Les også: Her er de ti hotteste helsetrendene

#2 Chili

Dette krydderet kan irritere spiserøret og føre til halsbrann, noe som kan være et særlig problem for personer med irritabel tarm eller de som allerede lider av kronisk halsbrann.

#3 Melkeprodukter

Du trenger kalsium i kosten, og en enkel måte å få det er fra meieriprodukter som melk og ost. Men for laktoseintolerante kan disse produktene føre til diaré, gass, oppblåst mage og magekramper.

Laktoseintoleranse er et vanlig problem, og det oppstår når kroppen ikke produserer nok laktase - et enzym som bryter ned laktose. Hvis du har dette bør du holde deg unna meierivarer.

Les også: Fanny blir syk av melk

#4 Alkohol

Alkohol kan skade mageslimhinnen, svekke visse enzymer og hindre næringsstoffer fra å bli absorbert, forteller Anderson. For mye alkohol kan føre til diaré og kramper, men om du ikke har noen alvorlige magesykdommer, bør ikke moderate mengder alkohol irritere fordøyelsessystemet.

Les også: Slik får du bort grevinneheng og kulemage

#5 Bær

Bær er bra for helsen din, men de som inneholder små frø kan bli et problem for folk med tarmsykdommer. Frøene kan også påvirke lommer som utvikler seg i tarmen, fordi de kan bli betente eller infiserte ved at frøene dekker dem til.

– Det har aldri vært påvist i en studie, men det har alltid vært en teori om det. Hvis du finner ut at frø, inkludert solsikke- eller gresskarfrø, irriterer tarmen bør du holde deg borte fra slikt, sier legen Tim McCashland.

#6 Sjokolade

En studie gjort i 2005 antydet at sjokolade kan være et problem for personer med irritabel tarm eller kronisk forstoppelse. Men sjokolade i seg selv trenger ikke nødvendigvis å være skurken. For personer med melkeallergi, kan den virkelige skyldige være melken som finnes i mange sjokolader. I tillegg har sjokolade koffein i seg, som kan stimulere kramper, opplåsthet og diaré.

#7 Mais

Fiberrik mais er bra for deg, men det inneholder også cellulose, som er en type fiber vi mennesker ikke klarer å bryte ned så lett fordi vi mangler et nødvendig enzym. Et tips kan være å bruke god tid på å tygge maiskornene, noe som gjør det lettere fordøyelig. Men sluker du det i deg, kan det gå gjennom systemet ufordøyd, og dermed skape gass og magesmerter.

Les også: Kari Jaquesson: – 10 minutters styrketrening hver dag er nok