FLIRT: Det var et tog av typen Flirt som sporet av. Toget er ennå ikke satt i trafikk og var ute på en testtur. (Foto: Åge Christoffer Lundeby)
FLIRT: Det var et tog av typen Flirt som sporet av. Toget er ennå ikke satt i trafikk og var ute på en testtur. (Foto: Åge Christoffer Lundeby)

Nye NSB-tog trolig i rute neste uke

NSB setter i neste uke trolig de nye togene i rute etter at Statens jernbanetilsyn tirsdag ga sin godkjennelse.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Jeg kan bekrefte at tillatelsen er mottatt, og vi legger nå siste hånd på planene for trafikk med kunder, sier sjef for NSBs persontog, Tom Ingulstad, til Aftenposten.

De nye togene går under navnet Flirt. 15. februar i år sporet et slikt tog av ved Holmestrand på Vestfoldbanen under testkjøring. Det førte til at introduksjonen av de nye togene ble utsatt. Den opprinnelige planen var å sette togene i drift 29. februar.

LES OGSÅ: Tror ikke supertog løser pendlerkrisen

Deretter ble 30. april utpekt som dato, før 7. mai ble valgt som ny dato. Men nå ligger det altså an til at togene settes i trafikk neste uke likevel.

– Vi regner med at det blir i løpet av neste uke, sier Ingulstad.

NSB har bestilt 50 nye tog av denne typen fra Stadler-fabrikken i Sveits. Prislappen er 4 milliarder kroner. Investeringen er den største i NSBs historie.

LES OGSÅ: NSB skviser overvektige: – Jeg er redd for at vi blir stående på perrongen

Togene skal settes inn på strekningen Lillehammer-Skien. NSB har opsjon på ytterligere 100 tog av samme type. (©NTB)

NYE TOG PÅ NORSKE SKINNER: De 50 nye togene var den største enkeltordren på togmateriell i NSBs historie. (Foto: NSB)
NYE TOG PÅ NORSKE SKINNER: De 50 nye togene var den største enkeltordren på togmateriell i NSBs historie. (Foto: NSB)
NYE TOG: I løpet av 2011 kommer i alt ti nye tog til Norge (Foto: NSB)
NYE TOG: I løpet av 2011 kommer i alt ti nye tog til Norge (Foto: NSB)
UNIVERSELL UTFORMING: Over 60 prosent av toget har lavgulv og alle inngangspartiene er tilpasset vedtatt standard for plattformhøyde i Norge.  (Foto: NSB)
UNIVERSELL UTFORMING: Over 60 prosent av toget har lavgulv og alle inngangspartiene er tilpasset vedtatt standard for plattformhøyde i Norge. (Foto: NSB)
TILPASSET: Representanter for funksjonshemmedes organisasjoner har gitt innspill til en egen arbeidsgruppe om utformingen av togene. 
 (Foto: NSB)
TILPASSET: Representanter for funksjonshemmedes organisasjoner har gitt innspill til en egen arbeidsgruppe om utformingen av togene. (Foto: NSB)
NSB8 (Foto: Birgitte Blaauw Nordal/TV 2)
NSB8 (Foto: Birgitte Blaauw Nordal/TV 2)
KLARE I 2012: Det første toget blir satt inn på strekningen Skien ¿ Lillehammer. (Foto: NSB)
KLARE I 2012: Det første toget blir satt inn på strekningen Skien ¿ Lillehammer. (Foto: NSB)
GOD PLASS: Det er 263 sitteplasser på regiontogene, mens lokaltogene har 295 plasser. (Foto: NSB)
GOD PLASS: Det er 263 sitteplasser på regiontogene, mens lokaltogene har 295 plasser. (Foto: NSB)
STRØM TIL PC: Det er stikkontakter mellom alle setene. (Foto: NSB)
STRØM TIL PC: Det er stikkontakter mellom alle setene. (Foto: NSB)