GRANVIN 20100815. Audun Klyve Gulbrandsen, prosjektleder i Bevar Hardanger, fotografert ved Fyksesund. Den planlagte kraftlinjen i Hardanger, fra Sima til Samnanger, vil krysse Fyksesundet, fra Simlenuten i midten av bildet, og over mot Manfjell/Soldalsfjellet. (Foto: Erlend Aas / Scanpix)
GRANVIN 20100815. Audun Klyve Gulbrandsen, prosjektleder i Bevar Hardanger, fotografert ved Fyksesund. Den planlagte kraftlinjen i Hardanger, fra Sima til Samnanger, vil krysse Fyksesundet, fra Simlenuten i midten av bildet, og over mot Manfjell/Soldalsfjellet. (Foto: Erlend Aas / Scanpix)

Varsler at klimakutt skal tas hjemme

Men klimamålene blir ikke nådd innen 2020.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Målet om å kutte to tredeler av klimautslippene på hjemmebane står fast når klimameldingen legges fram onsdag, men de samlede målene skyves ut i tid.

Det er noe av innholdet i klimameldingen som lekket ut i løpet av tirsdag ettermiddag og kveld.

SV vant fram

Det store stridsspørsmålet mellom Arbeiderpartiet og SV har vært hvor og hvordan de planlagte utslippskuttene skal komme.

SV skal nå ha fått gjennomslag for at to tredeler av kuttene skal tas nasjonalt, ifølge blant andre Aftenposten.

Samtidig er det klart at målet om å kutte utslippene med 30 prosent innen 2020 ikke blir nådd.

Alternativet var da å kjøpe klimakvoter på det internasjonale markedet for å innfri kuttkravene i forliket.

Utslippskutt

Etter det NTB erfarer blir innretningen på klimafondet bredere enn man først så for seg. Fondet skal plasseres hos Enova, som ligger under Olje- og energidepartementet, og midlene skal både kunne brukes til «grønn» næringsutvikling og til mer tradisjonelle klimatiltak.

Samtidig ligger det an til at det kommer pålegg om utslippskutt for den kvotepliktige delen av industrien.

Etter det NTB forstår, har Senterpartiet fått gjennomslag for at skogplanting skal inngå i klimaregnskapet.

Nye togspor

Etter det NRK har fått vite, lover regjeringen å starte planlegging av dobbeltspor i hele InterCity-triangelet, det vil si strekningene Halden, Lillehammer, Larvik og Oslo innen 2020.

Kilder NTB har snakket med sier at forhandlingene i regjeringen ble revitalisert da Bård Vegar Solhjell (SV) tok over som miljøvernminister for Erik Solheim (SV).

SV-ledelsen skal ha gjort det klart at partiet ikke ville være med på en ny rødgrønn fireårsperiode dersom de ikke fikk gjennomslag for kravet om å ta to tredeler av klimakuttene på hjemmebane. (©NTB)