Daihatsu Copen: Her snakker vi sommerbil med sjel

Særegen småbil med kule løsninger kan gi mye moro for pengene.

Skikkelig liten, skikkelig særpreget og med litt påkostede detaljer som et moderne foldetak som gir coupé komfort på kalde dager. Daihatsu Copen er en glemt, liten moroklump. Faksimile: Finn.no
Skikkelig liten, skikkelig særpreget og med litt påkostede detaljer som et moderne foldetak som gir coupé komfort på kalde dager. Daihatsu Copen er en glemt, liten moroklump. Faksimile: Finn.no

Leter du etter en morsom sommerbil, men orker ikke tanken på å ende opp med akkurat det samme som alle andre? Slapp av - de unike alternativene finnes, også i Norge. Broom har tatt utfordringen:

Små og billige cabrioleter har sjelden vært annet enn små og primitive, og vanligvis basert på noe enkelt og helt standardmessig som man har kappet taket av på enklest mulige måte.

Har du litt høyere krav til ”personlighet” hos kjøretøyet, men samtidig et normalt familiebudsjett å ta hensyn til, da er alternativene ganske få. Men et godt unntak fra regelen er bilen vi presenterer her:

Under 3,5 meter

I hvertfall hvis du ikke trenger enorm plass, bør vi legge til. For Daihatsu Copen er en skikkelig småbil, langt mindre enn andre roadstere som man først kan tro at den konkurrerer med.

For øyeblikket ligger kun to Copen til salgs i Norge. En høyrestyrt versjon med hjemmemarkedets lille 0,7-liter, og denne Europa-versjonen med 1,3 liters motor og rattet der vi er vant med å finne det. Faksimile: Finn.no
For øyeblikket ligger kun to Copen til salgs i Norge. En høyrestyrt versjon med hjemmemarkedets lille 0,7-liter, og denne Europa-versjonen med 1,3 liters motor og rattet der vi er vant med å finne det. Faksimile: Finn.no

Les også: Litt større ambisjoner tross alt? Her er Renault Spider:

Tassen måler ikke mer enn i underkant av 3,5 meter fra støtfanger til støtfanger, og ble i sin tid utviklet for å passe inn i de laveste klassene av japanernes avgiftssystem.

Del med Facebook-vennene dine!

Det vil si at den kom med en knøttliten 0,7 liters motor med akkurat så vidt nok krefter til å fungere som en typisk mikrobil, altså til ren forflytning av to personer med god tid og lite bagasje.

Heldigvis hadde man også vett nok til å putte en litt mer kapabel kraftkilde i de bilene som ble sendt utenfor hjemlandets grenser – de fikk en 1,3-liter som nok heller ikke gjør den til noen sportsbil, men som i det minste gjør bilen helt grei for eksempel i norske opp- og nedoverbakker.

Men glem motoren – dette er uansett ingen sportsbil. Det som gjør den morsom er særpreget og de kule detaljene.

TT-inspirasjon med selvironi

Særpreget – eller karaktéren – til denne bilen kommer selvsagt til en stor del som følge av designet. Utpreget såpekopp-fasong minner til dels ganske mye om Audi TT, men Copen er selvsagt en helt annen bil uten de samme ambisjonene. Så utstråler den også en god del mer selvironi, og får dermed en sjarm som de fleste vi har snakket med har sans for.

Såpekoppfasongen minner sterkt om Audi TT, men Copen gjør ingen forsøk på å skjule at den er en knøttliten småbil med helt andre ambisjoner. Og selvironiske biler er lette å like. Faksimile: Finn.no
Såpekoppfasongen minner sterkt om Audi TT, men Copen gjør ingen forsøk på å skjule at den er en knøttliten småbil med helt andre ambisjoner. Og selvironiske biler er lette å like. Faksimile: Finn.no

Likevel er det ikke veldig mange som har latt seg sjarmere nok til faktisk å kjøpe en, etter at bilen kom på markedet for rundt ti år siden. Og nå er det snart slutt – ikke nok med at Daihatsu har kunngjort at de dropper det europeiske markedet fra neste år, for få dager siden ble det også klart at produksjonen av Copen avsluttes i august i år.

Dårlig salg i Europa er grunnen til Daihatsus retrett, og Copen har vel ikke akkurat bidratt med enorme antall. Bilen har hatt et begrenset marked i utgangspunktet, og det har ikke hjulpet på salget at prisen har vært forholdsvis høy.

Påkostet konstruksjon

Grunnen til det finner vi blant annet i konstruksjonen. Copen har ikke hatt noen søstermodell med vanlig tak som kunne sørge for å bidra med volum, og på den måten fordele utviklingskostnadene på flere produserte enheter.

Det er når man ser denne takkonstruksjonen at Copen plutselig ser ut som en mye dyrere bil enn den faktisk er - i hvertfall som brukt. For som ny var den ikke billig nok til å selge stort, og det gjør den interessant i dag. Faksimile: Finn.no
Det er når man ser denne takkonstruksjonen at Copen plutselig ser ut som en mye dyrere bil enn den faktisk er - i hvertfall som brukt. For som ny var den ikke billig nok til å selge stort, og det gjør den interessant i dag. Faksimile: Finn.no

I tillegg ble den konstruert som en avansert bil, i hvertfall med tanke på størrelsen: Foldetak i aluminium er en temmelig luksuriøs løsning på en cabriolet i denne klassen, og det bidrar til å gi en ørliten følelse av luksus i den lille knerten.

Les også: Copen - nærmere en tegneserie-bil kommer du ikke!

Påkostet eller ikke, med få solgte biler blir den uansett også en outsider på bruktmarkedet – og i denne sammenhengen er det jo nettopp det vi ser etter. Det vil da si at du kan få mye morsom bil for en forholdsvis pen sum penger.

Høy morofaktor på kjøpet

Hvis du finner en, da. For Daihatsu Copen er ikke veldig vanlig i Norge, og bilen vi her omtaler er en av bare to som for tiden er til salgs på Finn.no. Dette er en 1,3-liters Europa-utgave, den andre er en bil beregnet for hjemmemarkedet med 0,7-liters motor og rattet på høyre side.

Se annonsen her:

Foldetaket gjør Copen til en like tett og komfortabel
Foldetaket gjør Copen til en like tett og komfortabel

Bilen i denne annonsen illustrerer det nådeløse markedet ganske godt: For en småbil fra 2008 med beskjeden kilometerstand, full servicehistorikk og ny EU-godkjenning høres ikke 130.000 kroner så galt ut uansett. Og når man da faktisk får en toseters cabriolet med skinninteriør, foldetak og høy morofaktor i tillegg bør det ha appell til mange.

Del med Facebook-vennene dine!

Igjen, som nevnt innledningsvis; forutsatt at man ikke er avhengig av at bilen også skal kunne fungere som familiebil nummer 2. For det gjør ikke denne bilen – ikke i nødsfall, engang.

Her kan man i høyden få med seg et kredittkort, en veldig liten hund og et par veldig store solbriller. For mange er det mer enn nok...

Les også: Fra 2013 er det slutt - Daihatsu forsvinner fra Europa