Er du glad i oppmerksomhet og et typisk friluftsmenneske er dette en sommerbil du blir så godt som alene om å eie i Norge. Renault Sport Spider ble produsert i knapt 1.700 eksemplarer, og kun et lite knippe av dem havnet i Norge. Faksimile: Finn.no
Er du glad i oppmerksomhet og et typisk friluftsmenneske er dette en sommerbil du blir så godt som alene om å eie i Norge. Renault Sport Spider ble produsert i knapt 1.700 eksemplarer, og kun et lite knippe av dem havnet i Norge. Faksimile: Finn.no

Renault Spider: Det finnes ikke dårlig vær - bare dårlige sportsbiler!

I denne har du hverken sideruter eller tak - men mye moro.

Leter du etter en morsom sommerbil, men orker ikke tanken på å ende opp med akkurat det samme som alle andre? Slapp av - de unike alternativene finnes, også i Norge. Broom har tatt utfordringen:

Den norske sommeren er altfor kort til at man kan sitte inne når man kjører bil. Det har undertegnede anført til sitt forsvar når omgivelsene lurer på om det ikke er "litt kjølig så sent på kvelden". Og her er en bil for deg som virkelig ikke er redd for å sitte ute:

Les også: Facel Vega - nå kan den franske klassikeren gjenoppstå

Renault Sport Spider ble bygget for å gi merkets tilhengere litt høyere blodtrykk midt på 90-tallet. Eller for å vekke dem opp, om man skal være litt ufin. For da hadde ikke den franske produsenten vært spesielt spennende på år og dag.

Del med Facebook-vennene dine!

Ga opphav til egen racing-serie

Den lille Spideren ble bygget på en aluminiumsstruktur og kledd med et karosseri i kunstfiber, og en 150 hesters toliters firer fra Megane ble plassert på tvers, rett bak seteryggene. Prototypen ble vist i Geneve i 1995, og Renaults planer om å lage en egen racingserie for modellen hjalp til å bygge interesse rundt den.

Denne bilen har tilbragt de siste årene i utstillingen hos Volvo-forhandleren i Molde. Nå kan den komme ut på veien igjen, hvis en sommerbil-spekulant med sans for det unike blar opp 249.000 kroner. Faksimile: Finn.no
Denne bilen har tilbragt de siste årene i utstillingen hos Volvo-forhandleren i Molde. Nå kan den komme ut på veien igjen, hvis en sommerbil-spekulant med sans for det unike blar opp 249.000 kroner. Faksimile: Finn.no

Det gjorde også det faktum at det som ble presentert som gateversjonen, manglet ikke bare sideruter og cabriolettak, men faktisk også frontrute. Her var absolutt alt unødvendig barbert bort, og en liten og lav "bug deflector" var alt man fant der frontruten normalt ville vært - denne bilen måtte man pent kjøre med hjelm!

Kanskje har du aldri sett en slik. Det er ikke så rart:

Produksjonen startet i 1996, og de aller siste eksemplarene rullet ut av fabrikken i 1999. Da hadde total produksjon kommet opp i 1.685 eksemplarer, og av disse skal 99 ha vært spesielle ikke gategodkjente eksemplarer til den egne racingserien.

Les også: Spider er langtfra den første sportsbilen fra Frankrike:

Fikk frontrute likevel

Ikke helt uventet gjorde den fraværende frontruten og det medfølgende behovet for hjelm at mange synes bilen ble litt i overkant sær og upraktisk. Dermed dukket en tradisjonell frontrute opp etterhvert, men vi har ikke fått klarhet i om biler med og uten frontrute ble produsert om hverandre, eller om frontrute tok over fullstendig etter en stund.

Ifølge kilder på nettet skal i hvertfall 400 av Spiderne være produsert uten frontrute, men med den lave vindskjermen i stedet.

150 hestekrefter og under 1.000 kilo totalvekt skal gi meget underholdende kjøreegenskaper i den lille roadsteren. De 99 bilene som ble spesialbygget til racing-serien for disse bilene hadde ytterligere 30 friske ponnyer under baklokket. Faksimile: Finn.no
150 hestekrefter og under 1.000 kilo totalvekt skal gi meget underholdende kjøreegenskaper i den lille roadsteren. De 99 bilene som ble spesialbygget til racing-serien for disse bilene hadde ytterligere 30 friske ponnyer under baklokket. Faksimile: Finn.no

I Norge så vi en gang en versjon uten frontrute parkert i Oslo. Nå ligger to eksemplarer med frontrute til salgs på Finn.no. Og veldig mange flere tror vi ikke finnes her på berget.

En av dem er altså bilen vi her omtaler - en sent produsert utgave fra 1998, førstegangsregistrert i 2000, og med lang karriere som utstillingsbil hos forhandleren i Molde, som nå har lagt den ut til salgs. 31.000 kilometer har den gått - utelukkende i pent vær, vil vi tro.

Se annonsen her:

Del med Facebook-vennene dine!

På grunn av bilens sære karaktér er nok ikke markedet like stort som for alle andre sportsbiler, men med godt vedlikehold ser vi ikke bort fra at det lave produksjonsantallet vil gjøre dette til en god fremtidig investering. For en kvart million får du i hvertfall en rimelig unik sommerbil som ifølge de som har prøvd den skal ha gocart-lignende kjøreegenskaper.

Og du har til og med en tusenlapp til overs så du kan finne deg en gul, fin paraply...

Les også: Her er et par andre som også gjør seg best i godvær