HOLMENKOLLSTAFETTEN: Årets stafett går av stabelen 12. mai. TV 2 Sporty stiller med et eget lag bestående av treningsglade seere og TV profiler. (Foto: Eirik Førde/)
HOLMENKOLLSTAFETTEN: Årets stafett går av stabelen 12. mai. TV 2 Sporty stiller med et eget lag bestående av treningsglade seere og TV profiler. (Foto: Eirik Førde/)

Slik lykkes du i Holmenkollstafetten

Over 40.000 deltakere skal delta i vårens vakreste eventyr til helgen. Her er rådene for et vellykket løp.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

Førstkommende lørdag går Holmenkollstafetten av stabelen i Oslos gater. Rekordmange 40.000 løpere deltar i den 18 kilometer lange stafetten, deriblant TV 2 Sportys eget lag.

LES OGSÅ: Disse skal løpe Holmenkollstafetten med TV 2 Sporty

Du er kanskje en av dem som skal springe for ditt lokale idrettslag eller bedrift. Men hva gjør du for å stille best mulig forberedt?

Kanskje det viktigste er å gjøre seg kjent med vekslingsområdet og hvem man skal veksle med. Ifølge Egil Reidar Osnes, tidligere baneløper og vinner av eliteklassen i Holmenkollstafetten, er det ikke uvanlig at det blir utfordringer nettopp under veksling.

ERFAREN LØPER: Egil Reidar Osnes, tidligere baneløper og nå ungdomstrener i idrettsklubben Tjalve, vant eliteklassen i Holmenkollstafetten sammen med Tjalve i 2010. (Foto: Privat/)
ERFAREN LØPER: Egil Reidar Osnes, tidligere baneløper og nå ungdomstrener i idrettsklubben Tjalve, vant eliteklassen i Holmenkollstafetten sammen med Tjalve i 2010. (Foto: Privat/)

LES OGSÅ: – Du trenger ikke kurs for å bli en god løper

– Vær klar!
– Det som ofte er problemet er at den som skal ta imot stafettpinnen ikke er klar når løperen kommer. Årsaken kan være at man har sett feil på klokken. Det kan være vanskelig å beregne hvor lang tid løperne bruker, sier Osnes som i dag er styremedlem og ungdomstrener i arrangørklubben Tjalve.

Heldigvis finnes det gode hjelpemidler. Sjekk Holmenkollstafettens beregninger for når nettopp din lagkamerat antas å passere på løpets hjemmesider.

Unngå å miste fart
Når løperne kjenner hverandre igjen er det om å gjøre at pinnen mister så lite fart som mulig gjennom vekslingsfeltet.

– Den som skal ta imot pinnen har alt ansvaret når det gjelder vekslingen. Han eller hun er uthvilt og kan se og tenke klart.

Å motta pinnen i fart er alltid best, og det gjelder å se an farten til den som kommer. Farten vil være forskjellig på hver etappe avhengig av om vekslingsfeltet står i oppoverbakke eller i nedoverbakke.

LES OGSÅ: Test av løpesko: Gjør ny teknologi at du løper fortere?

Ifølge Osnes er det ikke avgjørende hvordan man mottar pinnen. Han mener likevel at det er lettest å ta imot pinnen hvis den kommer ovenifra.

– Hvis den som løper kommer med høyre hånd, er det lettest å ta imot med venstre. Da løper man ikke i hverandre. Det er lett at man snubler i hverandre hvis man tar imot med samme hånd som pinnen gis fra, sier den erfarne løperen.

LES OGSÅ: Dette øker risikoen for sting

VEKSLING: Det er viktig å bli enige om hvilken hånd pinnen skal gis og tas med på forhånd. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/colourbox.com)
VEKSLING: Det er viktig å bli enige om hvilken hånd pinnen skal gis og tas med på forhånd. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/colourbox.com)

Bli kjent med etappen
Det kan være lurt å ha gått eller jogget gjennom etappen sin på forhånd. Har du en etappe som ikke er så lang, kan du jogge gjennom den, frem og tilbake, som oppvarming. Det bør være gjennomførtbar for deg som har en etappe på under 1500 meter.

– Det viktigste er å ikke løpe gjennom etappen så fort man kan dagen før løpet. Da kan man oppleve at man blir stiv i beina og står i fare for å mislykkes, advarer Osnes.

LES OGSÅ: Sjekk nyhetene – her er årets store løpeskotest

Når du kjenner etappen, kan det være lurt å bestemme seg for et punkt, kanskje 200 meter før veksling, der du virkelig skal ta i.

– En god spurt på slutten kan være til god hjelp.

Disponere krefter
Kjenner du etappen din kan du også lettere disponere kreftene i løpet. Hva som kan skje om man ikke gjør dette er det mange eksempler på.

– Jeg har løpt 7. etappe en del ganger og der har jeg sett en del hodeløse åpninger. Etappen er 1800 meter lang og går hovedsakelig i oppoverbakke. Den starter flatt, og det har vært mange som har feid forbi meg i begynnelsen for så å stoppe helt opp når det går oppover etter noen hundre meter. Da er det fortsatt langt igjen!

Har du ingen mulighet til å gjøre deg kjent med etappen på forhånd, kan videoen under hjelpe deg.

VIDEO: Sjekk Holmenkollstafettens guide til de 15 etappene.