UTBRENT: Flyet tok fyr etter å ha kjørt av rullebanen.  (Foto: Scanpix)
UTBRENT: Flyet tok fyr etter å ha kjørt av rullebanen. (Foto: Scanpix)

Feil ved flyets spoilere førte til dødsulykken på Stord

Etter seks år konkluderer nå Havarikommisjonen med hva som var årsaken til flyulykken som krevde fire menneskeliv.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

10. oktober 2006 mistet fire mennesker livet da et fly fra Atlantic Airways ikke klarte å bremse etter landing på Stord lufthavn i Hordaland.

Tok fyr

Flyet kjørte utfor en skrent ved enden av rullebanen og tok fyr.

Nå har Havarikommisjonen kommet med sin konklusjon:

  • Etter landing felte ikke flyets liftspoilere seg ut. Dette medførte at en betydelig del av flyets vekt ikke ble overført ned på hovedhjulene
  • Rullebanen var fuktig og det dannet seg en damppute under dekkene, hvilket medførte at flyets bremser ikke fikk forventet effekt.
  • Flyet kjørte ut av rullebaneenden og ned en skrent. Større skader oppstod og en brann forplantet seg utenfra og inn i kabinen.

I tillegg til de fire omkomne ble seks personer alvorlig skadd, og seks andre lettere skadd.

Flykroppen, på det firemotors jetflyet, ble totalt utbrent.

Forteller om dramatikken

Utrykningsleder ved Stord lufthavn, Johan Houen Nilsen, har delt sine erfaringer fra denne dagen på nettstedet brannmannen.no.

– På vei ut mot nordenden så vi feit sort røyk som begynte å stige opp fra enden av rullebanen. Vi kunne på dette tidspunktet ennå ikke se flyet, skriver han.

Kjøreturen fra brannstasjonen på flyplassen til ulykkesstedet var rundt 600 meter. Houen Nilsen anslår at brannmennene brukte 35 sekunder på turen.

– Vi fikk også bekreftet at det var 16 personer totalt i flyet samt 8000 kilo jetfuel, høyraffinert parafin, forteller han og beskriver brannen:

– Brannen vekslet mellom relativt rolige flammer og voldsomme flammefronter som slo 30 meter opp skråningen mot oss i tette blaff.

Les mer om hvordan utrykningslederen beskriver dramatikken her.