Luksusbiler ombygget til stasjonsvogner med diverse iøyenfallende detaljer var en anerkjent måte å flashe rikdom på i USA på 70 tallet. Og var man superkjendis, var en slik åtteseters Cadillac Eldorado midt i blinken. (Foto: eBay)
Luksusbiler ombygget til stasjonsvogner med diverse iøyenfallende detaljer var en anerkjent måte å flashe rikdom på i USA på 70 tallet. Og var man superkjendis, var en slik åtteseters Cadillac Eldorado midt i blinken. (Foto: eBay)

Cadillac Eldorado Custom: Stasjonsvogn for den ubeskjedne

Første eier var da også en kar som likte å bli sett - sjekk hvem!

For noen er det viktig å bli sett. Spesielt gjelder det i land som USA og Russland, der Jante aldri har hatt en like omfangsrik tilhengerskare som her hos oss.

Mens russerne først nylig har fått muligheten til å flashe sin rikdom, er det lange tradisjoner for det i USA. Og tilbake på 70-tallet var det, som vi tidligere har vært inne på, gjerne stasjonsvogn-konverteringer av eksklusive biler som var det hotteste man kunne bli sett i.

Les også: Corvette er også populær å lage stasjonsvogn av:

Cadillac var førstevalget, selv om noen også flottet seg med Lincoln- og Imperial-modeller med personlig stil. Og om ingen av dem tilbød stasjonsvogner fra fabrikken - mye bagasje var jo da som nå ansett som litt vulgært i den luksuriøse enden av skalaen - så var det alltids en råd.

Man startet med en Eldorado med fabrikkmontert soltak. Hvilke deler som ble brukt for å lage stasjonsvogn-påbygget er vanskelig å si, men vi tipper fremre sideruter fra Coupe DeVille og bakre del og bakluke fra Chevy Malibu eller Buick Century. (Foto: eBay)
Man startet med en Eldorado med fabrikkmontert soltak. Hvilke deler som ble brukt for å lage stasjonsvogn-påbygget er vanskelig å si, men vi tipper fremre sideruter fra Coupe DeVille og bakre del og bakluke fra Chevy Malibu eller Buick Century. (Foto: eBay)

Hos i hvertfall en del Cadillac-forhandlere kunne man bestille spesialbygde stasjonsvogn-utgaver bygget av frittstående karosserifirmaer, og få dem levert gjennom forhandler med full garanti. De var stort sett bygget på enten den store firedørssedanen DeVille eller aller helst den enda større og mer luksuriøse Fleetwood-modellen, og var digre, flotte og kostbare biler.

"Like a rhinestone cowboy"...

Men de med de største lommebøkene ville gjerne ha noe som var enda mer flashy, og som gjerne kostet enda mye mer penger. Da var utgangspunktet gjerne den forhjulsdrevne luksuscoupeen Eldorado - og da kunne resultatet bli som på disse bildene.

Del med Facebook-vennene dine!

Det er ikke dårlig plass i en vanlig Eldorado heller, selv om den innvendige plassen ikke står helt i forhold til karosseristørrelsen. En todørs
Det er ikke dårlig plass i en vanlig Eldorado heller, selv om den innvendige plassen ikke står helt i forhold til karosseristørrelsen. En todørs

Bilen er en 1974-modell som opprinnelig skal ha tilhørt countrystjernen Glen Campbell, som på denne tiden var på toppen av sin karriere. Og hva kunne være mer riktig for en som ønsket å fremstå som en "rhinestone cowboy", enn å kjøre rundt i en funklende Eldorado "shooting brake" som nesten ingen annen hadde maken til?

Nå har for øvrig du sjansen til å overta. Bilen var nylig til salgs på eBay, men budgivingen flatet ut på drøyt 11.000 dollar, noe som ikke var nok til at selgeren i Scottsdale, Arizona ville slippe den.

Se eBay-presentasjonen av bilen her:

Dokumentert i gammelt blad

Tilstanden skal være bra etter et liv i knusktørre Arizona og California, og mange år på lager i senere år. Bortsett fra uttørket klimaanlegg og problemer med radioen og noen andre tilsvarende ting, kan bilen være et hyggelig utgangspunkt for den som er lysten på unik custom-Cadillac fra den gang.

Den er sjelden, den er i høy grad iøyenfallende, og den må med plass til åtte personer kunne sies å være svært praktisk. Kanskje er det hobbybilen du har ventet på? (Foto: eBay)
Den er sjelden, den er i høy grad iøyenfallende, og den må med plass til åtte personer kunne sies å være svært praktisk. Kanskje er det hobbybilen du har ventet på? (Foto: eBay)

Når budene ikke gikk lenger kan det ha med manglende dokumentasjon å gjøre. Glen Campbells eierskap støttes angivelig kun av en artikkel i et magasin fra 1974, der denne grønne stasjonsvognen og en rød pickup-konvertert Eldorado er omtalt. Bilene var da eid av henholdsvis Glen Campbell og MC-stuntstjernen "Evel" Knievel.

Les også: Også svenskene har prøvd seg - sjekk denne Mercedesen

Selgeren er heller ikke sikker på hvem som bygget den, men tipper på karosseribyggerne Wisco eller Traditional Coachworks.

En av 7 produserte?

Traditional sto for mange av de tidligere nevnte firedørs-konverteringene som kunne bestilles gjennom forhandlersystemet, blant annet "Castilian"-modellen, som kanskje er den mest kjente. Wisco var på den annen side kjent for å gjøre veldig mye rart, og det finnes brosjyremateriell fra dem som viser en 1975-modell konvertert på nøyaktig samme måte som denne bilen.

I denne brosjyren ser vi Wiscos konvertering av en 1975 Cadillac Eldorado - som virker å være gjort på nøyaktig samme måte som bilen det her er snakk om.
I denne brosjyren ser vi Wiscos konvertering av en 1975 Cadillac Eldorado - som virker å være gjort på nøyaktig samme måte som bilen det her er snakk om.

Hvor sjelden den er, er det med andre ord vanskelig å si. Men mange vet mye om disse spesialmodellene, og det er ikke umulig at selgerens oppgitte produksjonsantall på 7 stykker kan stemme. I så fall er det mye som taler for at det faktisk er Glen Campbells gamle bil - denne fargen er nemlig sjelden:

"Persian Lime Firemist" var navnet på den, og koden på bodyplaten viser at Eldoradoen hadde denne fargen allerede fra fabrikken.

Firemist-fargene var ekstra kostbare options med spesielle, grove metallicflak som ga dem en ekstra skinnende effekt, og var selv på den tiden ansett som nesten i overkant flashy.

Les også: Lincoln i Bugatti-drag - denne er enda mer ekstrem

Interiøret i bilen var ifølge koden "Medium Jasper"-grønn tekstil, et stoff som pussig nok finnes på det bakovervendte setet helt bakerst samt bak på forseteryggene og dørsidene, men ikke på sitteflatene i bilens originale seter. Her er det skinn i stedet, som kan ha blitt montert da bilen ble bygget om - eller eventuelt siden.

Godt utstyrt utgangspunkt

Ellers ser interiøret greit ut, med unntak av typiske skader på rattringen etter snart 40 år i solen. Andre avvik er den hvite vinyltoppen - da Eldoradoen forlot fabrikken hadde den ifølge kodene vinyltak i beige "Sandalwood"-farge, men det er på den annen side naturlig at hele vinyltaket er byttet ut i forbindelse med stasjonsvogn-konverteringen.

Kodene viser at Eldoradoen hadde mye fabrikkmontert ekstrautstyr allerede i utgangspunktet. Soltaket har overlevd, og den elektriske bagasjeromsåpningen er overført til den custombyggede bakluken. Alt for at man som eier og sjåfør skal føle seg "bortskjemt" - og priviligert.

Som de fleste andre 70-talls Cadillacer har også denne ødelagt rattring etter et langt liv i solen. I tillegg fusker noe av det elektriske utstyret etter mange år på lager. Totalt sett virker dog bilen som et lovende objekt. (Foto: eBay)
Som de fleste andre 70-talls Cadillacer har også denne ødelagt rattring etter et langt liv i solen. I tillegg fusker noe av det elektriske utstyret etter mange år på lager. Totalt sett virker dog bilen som et lovende objekt. (Foto: eBay)

Uansett: Dette er helt klart en bil man enten hater eller elsker.

Til stasjonsvogn-konvertert Eldorado å være er den forholdsvis nedtonet, selv om både forhøyningen bakerst på taket og den lille "continental-humpen" som skal illudere et skjult reservehjul på baklokket er spesielt. Sammenlignet med customkongen George Barris´ mer outrerte "Casa de Eldorado"-versjon av 1968-modellene er den mild - og Glen Campbell skal ha eid en slik også...

Del med Facebook-vennene dine!

At den forholdsvis lille bilen (sammenlignet med firedørsutgavene!) også har en tredje seterad og plass til åtte personer, vekker også oppsikt. I ettertid kan man konstatere at den i det minste gjør den veldig anvendelig som hobbybil - og kanskje er det akkurat det som skal til for at du skal la deg friste over evne?

Les også: Litt drøyt? Les vår kjøpeguide for vanlig Eldorado i stedet: