Toyota Hiace: Hvorfor forsvinner den egentlig?

Etter 38 år og 110.000 solgte biler i Norge er det slutt. Entusiastene fortviler.

Toyota Hiace er historie   heretter må de som vil ha den lete på bruktmarkedet. (Foto: Benny Christensen)
Toyota Hiace er historie heretter må de som vil ha den lete på bruktmarkedet. (Foto: Benny Christensen)

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Jeg har lest flere steder at Toyota Hiace forsvinner nå, men har ikke helt skjønt hvorfor. Er det fordi at Toyota ikke vil lage den lenger eller er det importøren som ikke vil ta inn? Hvis det er sånn vil det vel være mulig å importere den brukt fra noen andre land, for eksempel fra Tyskland?

Hadde vært interessant å få vite litt mer om det. Ærlig og robust bil som jeg synes burde vært med i mange flere år!

Del med Facebook-vennene dine

Benny svarer:

Hei du.

Det er nok ikke bare du som kommer til å svane denne. Dette er nemlig en bil som har en svært stor tilhengerskare. Enkel, driftssikker og robust som den er. Men nå er det imidlertid slutt, etter 38 år og godt over 110.000 solgte eksemplarer bare i Norge. I november i fjor ble siste bil skrudd sammen og forlot fabrikken. Så det er riktig det du har hørt.

Grunnen til dette er ganske enkel. Gamle, gode Toyota Hiace tilfredsstiller nemlig ikke de nye Euro 5-utslippskravene som gjelder fra 1. januar i år.

Altså innhentet av tidens tann med ikke altfor ny teknikk og noe aldrende løsninger både her og der, så er det kanskje på tide å sette punktum – tross alt.

Les mer om de forskjellige Hiace-generasjonene her:

For Hiace-entusiaster kan jeg fortelle at den fortsatt finnes på forskjellige markeder.

HiAce finnes fortsatt på enkelte markeder, men ikke samme type som vi kjenner.
HiAce finnes fortsatt på enkelte markeder, men ikke samme type som vi kjenner.

Men ikke den som vi kjenner som sisteutgave her. Neida – en kraftig faceliftet – eller skal vi si ombygget – utgave av den som vi hadde her hjemme på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet. Altså den gamle Ur-HiAcen – den med motoren mellom setene og knærne som "airbag".

Etter det vi kjenner til, foreligger det ingen planer om en erstatter til denne populære varebilen som har fått rykte på seg for å være nærmest uslitelig.

Toyota Hi Ace - arbeidshest som nå har blitt pensjonist.
Toyota Hi Ace - arbeidshest som nå har blitt pensjonist.

Les også: Slik skifter du eksosanlegg selv:

Del med Facebook-vennene dine

Hengerfeste: Hvordan kan dette koste over 15.000 kroner?


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: