Bilen min Honda CR-Z: Daniel går sine helt egne veier

Den er tøff - og skal bli enda tøffere.

Denne har du muligens aldri sett maken til. Og heeelt maken til Daniels eksemplar av arten får du nok aldri se heller, når han får gjennomført alle sine planer for bilen. (Foto: Privat)
Denne har du muligens aldri sett maken til. Og heeelt maken til Daniels eksemplar av arten får du nok aldri se heller, når han får gjennomført alle sine planer for bilen. (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Her handler det gjerne om biler som mange av oss har et forhold til, men denne gangen skal vi presentere noe litt annerledes. En bil vi tipper at mange ennå ikke har sett i trafikken, en gang.

Les også: Hyundai Veloster - samme tanke, men litt annet uttrykk

Liten, sær og sportslig

Hondas CR-Z har heller ikke vært på markedet lenge. Den spesielt utseende sportscoupeen ble introdusert for ganske nøyaktig to år siden, og var nok heller aldri tenkt som noen volumselger. Likefullt var den hjertelig velkommen da den dukket opp - for små, sportslige Hondaer med særpreg har alltid vært populært både i Norge og ellers i verden.

Særpreget på CR-Z går igjen også på innsiden. (Foto: Privat)
Særpreget på CR-Z går igjen også på innsiden. (Foto: Privat)

Hvis vi ville kunne vi trukket trådene helt tilbake til kjøreglade Civic-utgaver fra 70-tallet. Mer passende er det imidlertid å peke på den klart sportslig definerte CR-X fra 80-tallet, som fikk Honda til å bli et merke i bevisstheten også til gutta med de tøffeste GTI-bilene. CR-X så tøff ut, og de råeste utgavene kunne by GTIene på kamp også.

Del med Facebook-vennene dine!

CR-X gikk over i historien allerede for rundt 20 år siden, og andre modeller har overtatt ansvaret for sportslighet i kompakt innpakning hos Honda siden. Likevel var det den modellen vi husket da CR-Z ble presentert i konseptform for få år siden: Liten, kjapp, med et ganske håpløst baksete og et særegent, sportslig utseende.

Grønne tilbøyeligheter

Da produksjonsversjonen var klar for to år siden var slektstilhørigheten klar. Samtidig var det også åpenbart at verden hadde forandret seg på 20 år. CR-Z har nemlig grønne tilbøyeligheter i form av et hybridsystem, som skal gjøre kjøregleden i hvertfall litt mindre skyldbetynget om det nå skulle gå litt inspirert unna på en svingete vei.

Den ser rask ut, men enkelte har hevdet at bilen ser litt raskere ut enn den faktisk er. Det er Daniel i full gang med å rydde opp i.
Den ser rask ut, men enkelte har hevdet at bilen ser litt raskere ut enn den faktisk er. Det er Daniel i full gang med å rydde opp i.

For kjøreglede har bilen nok av. Det synes de fleste å være enige om, selv om noen kritiske røster hevdet at ressursene ikke helt sto i stil med utseendet etter å ha prøvd bilen. 1,5-literen leverer 114 hester og den lille elmotoren 14 - kombinert toppeffekt oppgis til 124 hester, som uvanlig nok for en hybridbil distribueres gjennom en tradisjonell, manuell 6-trinnskasse.

Om effekten ikke er helt slik man ønsker seg, er det på den annen side fullt mulig å finne på noe for å råde bot på det. Daniel, som eier denne bilen, har da også vurdert mulighetene, og er i full gang med et prosjekt på den ganske nye bilen som er svært så omfattende.

Les også: CR-Z Mugen RR - hvis en vanlig utgave blir for klein

Eier: Daniel Pettersen, (29)

Bosted: Vinterbro i Akershus

Er allerede i gang

Litt om meg selv: Er opprinnelig fra Namsos i Nord-Trøndelag, men har evakuert til Østlandet og bedre klimaforhold. Lykkelig gift. Jobber som skipselektriker ute i Nordsjøen for Havila Shipping ASA.

Bilen: Honda CR-Z GT 1,5i VTEC Hybrid, 2010-modell.

Luft er sentralt i forbrenningsprosessen, og Daniel har allerede begynt å frigjøre bilens luftveier. Neste punkt på programmet er intet mindre enn en kompressor. (Foto: Privat)
Luft er sentralt i forbrenningsprosessen, og Daniel har allerede begynt å frigjøre bilens luftveier. Neste punkt på programmet er intet mindre enn en kompressor. (Foto: Privat)

Hvor lenge har du eid den? 1 år.

Hva har du gjort med den? Har skiftet innsugsmanifold og luftinnsug. I tillegg til Seibon karbonpanser, HKS Kansai karbongrill, HKS Kansai karbonvinge, Basis Sport Tuning karbon bodylipkit, ARK Performance catback eksosanlegg, senkesett fra H&R, samt noe smått eksteriør og interiør fra bl. a. Spoon Sports og Sparco.

I tillegg har jeg fått på PDW 19" fullchrome felger.

Liker best med bilen: Den meget sexy originale looken. Dessuten går den også helt ok. Man kan også velge mellom 3 kjøremoduser som ECO-mode, NORMAL-mode og SPORT-mode (i Sport-mode går den rimelig godt).

Snart blir det kompressor

Liker minst med bilen: Dårlig sikt bakover, men vanesak.

Beste opplevelse med bilen: Ingen spesielle turer med den ennå, men blir en del i løpet av denne Gatebil-sesongen. Jo, forresten: Det kommer en større reportasje om prosjektet mitt i Gatebil Magazine i mai-utgaven i år. Det er veldig spennende at jeg klarte få lov til det med en hybrid, hehehe :)

Bodykit og diverse andre deler i karbonfiber er på plass, og sørger for å gjøre CR-Zen enda tøffere enn den var fra fabrikken. (Foto: Privat)
Bodykit og diverse andre deler i karbonfiber er på plass, og sørger for å gjøre CR-Zen enda tøffere enn den var fra fabrikken. (Foto: Privat)

Framtidsplaner for bilen: Prøve få godkjent kompressorbygg. Men er framdeles i dialog- og dokumenteringsfase med myndighetene. Her gjelder alt fra nødvendige oppgraderinger til økt støy, avgasser, effektøkning osv. Mye er allerede anskaffet.

Drømmebil: Audi R8. Sikler etter å kunne få eid en slik med årene.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Broom-test av CR-Z fikk frem smilet i lovlig hastighet

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Daniel om? Bruk kommentarfeltet under!