energiboost (Foto: Illustrasjonsfoto)
energiboost (Foto: Illustrasjonsfoto)

10 tips som gir deg mer energi

Føler du deg slapp og trøtt? Med noen små justeringer kan du få den energiboosten du trenger.

Alle opplever å være litt ekstra trøtte og slappe til tider, og merker at energilagrene ikke strekker til. Da er det viktig å ta vare på seg selv.

Her er ti smarte tips som kan hjelpe deg til å øke energinivået:

#1 Spis riktig

For å ha tilstrekkelig med energi utover dagen, er det viktig å få i seg alle næringsstoffene som kroppen trenger. Spis sunt og like viktig: Gi deg tid til å nyte måltidet. Maten skal ikke bare være brennstoff til å stresse videre. Husk også å få i deg rikelig med væske.

#2 Unngå stress

En av de største energityvene er stress. Ifølge psykolog Paul Baard ved universitetet i New York, er stress et resultat av angst, og angst tapper oss veldig for energi. Akkurat som bekymring og redsel, kan stress gjøre deg både fysisk og psykisk utslitt - til og med om du har tilbragt dagen i senga. Derfor er det viktig å legge inn noen aktiviteter i løpet av dagen som gjør deg mindre stresset. Noen reduserer stress ved å trene, lytte til musikk eller lese en spennende bok.

Les også: Dette forteller kroppen om helsen din

#3 Få nok søvn

Mange tror at 5-6 timers søvn per natt er nok, men de fleste har behov for 7-8 timer. Finn antall timer som er optimal for deg, og prøv å sov disse timene hver natt. Både hjernen og kroppen trenger å hente seg inn. En time fra eller til betyr noe, for søvnmangel hoper seg opp og forårsaker at man må tære på reservene hele tiden.

#4 Le mye

Latter utløser endorfiner som gjør oss glad, og kan hjelpe oss å bli kvitt negativ stress. Kjenner du deg trøtt og orkesløs enten du er hjemme eller på jobb, ta en pause og se et morsomt klipp eller noe som får deg til å le. Enda bedre effekt får du om du ler sammen med andre.

Les også: – Å mestre noe nytt gjør deg lykkelig

#5 Pust riktig og dypt

Du får mer oksygen inn i kroppen, noe som gjør deg mer våken. Å ta noen dype åndedrag kan også hjelpe deg å slappe av og stresse ned.

#6 Ta pauser

Intensiv konsentrasjon innebærer at påvirkning fra omgivelsene stenges ute. Det krever mye energi. En monoton eller trist jobb kan også være trettende. Små pauser og en kort spasertur i lunsjpausen kan være med til å fylle opp energilageret igjen.

#7 Drikk mer vann

Kroppen består av 65 prosent vann, og spiller en stor rolle i de fleste av kroppens funksjoner. Vi mister vann gjennom svette og pust, og derfor er det veldig viktig å fylle på. Noen ganger tror man at sulten har kommet snikende, mens det i virkeligheten er fordi vi er tørste (vi tror vi trenger mat, når vi egentlig trenger drikke). Tørste kan også forårsake tretthet, og ifølge ernæringsfysiolog Keith Ayoob kan den minste form for dehydrering gjøre deg trøtt og slapp. Pass på å ha en flaske eller ett glass vann lett tilgjengelig. Etter trening er det ekstra viktig å få i seg væske.

Les også: 9 ting som gjør deg oppblåst

#8 Finn frem favorittmusikken

Hør på en av dine favorittlåter, og få i gang kroppen. Å sette på en låt som gjør deg glad, eller som du har spesielle minner til, gjør at du kjapt føler deg glad. Dans gjerne med, eller hvertfall hold takten, så får du bevegd litt på kroppen også.

#9 Tenk positivt

Mental trening har effekt på mange ulike plan. Om du kjenner deg stresset og trøtt kan en kjapp titt på et mentalt bilde av noen eller noe som gjør deg glad gjøre deg mer pigg, og sprøyte ut litt endorfiner i kroppen. Å tenke positivt gjør at vi opplever livet som bedre, og vi blir lykkeligere. Fokuser på de positive tingene, og nyt det livet du lever akkurat nå.

#10 Bruk farger

Farger kan påvirke oss på ulike måter. Ulike farger betyr ulike ting og ulike individer. Men rette farger, og rett fargekombinasjon, kan gjøre deg mer glad. Tenk litt på hvilke farger du liker, og som gjør deg glad, og bruk de i din hverdag.

Les også: Dette bør klesskapet ditt inneholde

(Kilder: Expressen, I Form, Women)