SPISER USUNT: En rekke ubevisste faktorer kan hindre deg i å leve så sunt som du gjerne skulle ønske. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)
SPISER USUNT: En rekke ubevisste faktorer kan hindre deg i å leve så sunt som du gjerne skulle ønske. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

Derfor lures du til å spise for mye

En rekke ubevisste faktorer spiller inn på spisevanene våre. Slik unngår du det.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

I årevis har vi blitt fôret med informasjon om hvilken mat som er usunn og hvilken mat som er bra for oss. Likevel viser tall fra WHO at hele 150 millioner europeere overvektige, og epidemien bare fortsetter.

Ny forskning peker på at det skyldes en lang rekke psykologiske faktorer som, i samspill med omgivelsene våre, påvirker hva vi putter i munnen.

Synlig sjokolade
Et forsøk gjort av Brian Wansink ved Cornell University i USA, viser hvordan synlige fristelser gjør at vi spiser mer enn vi kanskje burde, skriver Videnskab.dk.

Han stilte 30 sjokoladekarameller til fri benyttelse i enten en gjennomsiktig eller ugjennomsiktig beholder på skrivepulten hos 40 kvinner med kontorjobb. Hver kveld, talte han hvor mange sjokolader som var blitt spist, og fylte beholderen opp igjen.

LES OGSÅ: Lite søvn kan gjøre deg fet

Resultat: kvinnene spiste dobbelt så mange sjokolader da de var i en gjennomsiktig beholder på skrivebordet enn om beholderen ikke var gjennomsiktig. De spiste enda færre hvis sjokoladene sto to meter vekke fra pulten.

Dette er bare ett av mange forsøk som Brian Wansink har utført i sitt såkalte «matlaboratorium», som raskt kan bygges om til alt fra en fin restaurant til et kjøkken.

FRISTELSER: Ny forskning viser at en lang rekke psykologiske faktorer, i samspill med omgivelsene våre, påvirker hva vi spiser i langt større grad enn de fleste tror. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)
FRISTELSER: Ny forskning viser at en lang rekke psykologiske faktorer, i samspill med omgivelsene våre, påvirker hva vi spiser i langt større grad enn de fleste tror. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

LES OGSÅ: Disse matvarene er fulle av sukker

Påvirkes av tallerkenstørrelse
I et av Brian Wansinks tidligere forsøk, inviterte han 86 ernæringseksperter til matlaboratoriet for å undersøke hvorvidt størrelsen på skåler og skjeer kan påvirke mengden is som ekspertene selv spiste.

Han mente at ingen burde være flinkere til å vurdere hva og hvor mye de putter i munnen enn eksperter på kosthold.

LES OGSÅ: – Kvinner merker ikke at de legger på seg

Halvparten av deltakerne fikk en stor tallerken og en stor skje til å ta is på fatet med. Den andre halvparten fikk en mindre tallerken og en mindre isskje. Ekspertene visste ingenting om størrelsen på hverandres tallerkener og skjeer.

Konklusjon: Ekspertene som forsynte seg med stor skje og hadde en stor tallerken, spiste i gjennomsnitt 53 prosent mer is enn de som hadde liten skje og liten tallerken.

Iskrem (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)
Iskrem (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

LES OGSÅ: Derfor bør du spise sitrusfrukter

Spiser mer i selskap
Andre ubevisste faktorer som kan spille inn på matinntaket et om man er blitt oppdratt til å spise opp alt på tallerkenen og om man spiser sammen med andre, skriver Videnskab.dk.

Forskere har nemlig påvist at man ender opp med å spise 33 prosent mer når man har selskap av andre. Mengden økes helt opp til 96 prosent om man spiser sammen med syv personer.

LES OGSÅ: – Nøtter kan fjerne magefett

Undersøkelser viser også at vi spiser over lengre tid og i større mengder når vi spiser sammen med noen vi kjenner godt. I tillegg påvirkes vi av hvor mye og hva de andre spiser.

Ønsker du å unngå å spise for mye, bør du derfor fjerne synlige fristelser, spise av en liten tallerken og velge en liten skje. Aller helst bør du også spise alene for ikke å bli påvirket av andre.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!