FÅ OPP FARTEN: Det første og viktigste, men også enkleste trikset er å forsikre deg om at sykkeldekkene har korrekt lufttrykk. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)
FÅ OPP FARTEN: Det første og viktigste, men også enkleste trikset er å forsikre deg om at sykkeldekkene har korrekt lufttrykk. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

Triksene som gjør deg til en raskere syklist

Med enkle grep kan du få farten opp. Her er ti smarte triks.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

Skal du delta i et turritt, ønsker å slå vennene dine, eller rett og slett bare vil ha litt større fart på treningsturen?

Her er ti måter å få sykkelen din til å gå litt kjappere på.

LES OGSÅ: Slik velger du sykkelritt som passer for deg

RULL RASKERE: Med en skikkelig garasjepumpe sørger du for å få korrekt lufttrykk i sykkeldekkene, som dermed vil rulle enda fortere. (Foto: Illustrasjonsfoto/Colourbox/)
RULL RASKERE: Med en skikkelig garasjepumpe sørger du for å få korrekt lufttrykk i sykkeldekkene, som dermed vil rulle enda fortere. (Foto: Illustrasjonsfoto/Colourbox/)

1) LUFTTRYKK
Det første og viktigste, men også enkleste trikset er å forsikre deg om at sykkeldekkene har korrekt lufttrykk. Det er merkbar forskjell på å sykle med 85 psi (6 bar) enn 100–120 psi (7,5-8 bar). Men vær oppmerksom på at høyt trykk er mindre komfortabelt på norske veier og kan gi dårligere veigrep.

2) RULLEDEKK
For deg med terrengsykkel: Offroaddekk med knaster eller pigger ruller merkbart dårligere enn slicks, altså dekk uten riller. Sørg for å kjøpe deg noen gode rulledekk, så vil du få en aha-opplevelse.

LES OGSÅ: Derfor fortsetter den norske sykkelboomen

SMØR OG RENGJØR alle bevegelige deler. (Foto: Illustrasjonsfoto/)
SMØR OG RENGJØR alle bevegelige deler. (Foto: Illustrasjonsfoto/)

3) SMØRING
Smør og rengjør alle bevegelige deler for å minske friksjonen og få alle kjedehjul til å løpe fritt uten knirking. Dette innebærer å spraye og tørke rent, bruke kjederenser og så smøre med olje.

Sykkelcomputer (Foto: Sykkelsenteret/)
Sykkelcomputer (Foto: Sykkelsenteret/)

LES OGSÅ: Dette trenger du for å bli syklist – sjekk hva det koster

4) DATA-REGISTRERING
Skaff deg sykkelcomputer og pulsklokke som forteller deg hvor fort du sykler og hvor hardt du faktisk presser deg. Kanskje har du mer å gå på enn du tror! Pass på at du monterer datautstyret mdt på styret slik at det ikke kommer i konflikt med posisjonering av hendene.

LES OGSÅ: Mikrointervaller som gir deg krutt i sykkelbeina

Kadensmåling
Nytt av året er kandensmåler på pedalene som forteller deg antall rundtråkk per minutt. Dersom du sykler med for tunge gir kan du lett bli sur i muskulaturen, eller på lang sikt pådra deg kneskade.

Test deg selv
Du kan teste din wattpulsterskel, sykkelmakspuls og maks oksygenopptak på et testlab og få vite dine nøyaktige verdier. Mange moderne treningssentre, som SATS og Studentsamskipnaden, tilbyr nå dette. Etter noen måneder kan du gjenta testen og få vite eksakt hvor bra du har trent, og om utviklingen går i riktig retning.

LES OGSÅ: Her er årets landeveisritt

TEMPOBØYLE sørger for at du sitter lavt, stabilt og aerodynamisk. Men bøylen krever gradvis tilvenning. (Foto: Illustrasjonsfoto/)
TEMPOBØYLE sørger for at du sitter lavt, stabilt og aerodynamisk. Men bøylen krever gradvis tilvenning. (Foto: Illustrasjonsfoto/)

5) TEMPOSTYRE
Noe som kan gi dramatisk fartsforbedring er et tempohåndtak og armhvilere. Dette kan kjøpes løst for en tusenlapp og monteres på ditt vanlige styre. Tempostyret gjør at du sitter mye lavere med overkroppen og får en aerodynamisk arbeidsstilling som minsker luftmotstanden. Seteposisjonen må justeres parallelt. Sittestillingen virker slitsom i starten og krever gradvis tilvenning.

Få kyndige sykkelfolk til å hjelpe deg med innstilling og montering. Vær oppmerksom på at tempostyrer ikke er lovlige i de fleste turritt, bare i rene triatlon- eller temporitt.

JUSTERING OG RENGJØRING AV GIR (Foto: Illustrasjonsfoto/)
JUSTERING OG RENGJØRING AV GIR (Foto: Illustrasjonsfoto/)

6) SKIFT GIRKASSETT
La sykkelen din bli som en sportsbil: Sørg for perfekte girskift. Du kan skifte girkassett som gir deg et optimalt utbytte for ditt tråkk og frekvens. Eksempelvis trenger du flere lave gir om løypen du skal sykle har mange bratte bakker.

7) FJERN UNØDIG VEKT
Husk at hvert gram du har med deg på sykkelen skal fraktes hele veien fra A til B, rundt hver eneste sving og bakketopp. For kortere ritt på under 15 kilometer kan du droppe flasker og flaskeholdere. Men ikke glem å sjekke værmeldingen, det er dumt å slite med tørr munn på en glovarm sommerdag.

Fjern unødvendige skjermer, pumpe, lykter og reflekser (på dagtid) og salveske på sprintdistanser. På lengre distanser: Husk at du ikke skal overnatte, du trenger ikke ryggsekk. Alt du trenger får plass i lommene bak på sykkelskjorta: Vindjakke, liten pumpe, reserveslange, skiftespaker, mobiltelefon, visakort og sportsernæring.

LES OGSÅ: Atles beste tips til vedlikehold av sykkelen

SPESIALFELGER og gode dekk sørger for maksimal rull og aerodynamisk kjøring. (Foto: Illustrasjonsfoto/)
SPESIALFELGER og gode dekk sørger for maksimal rull og aerodynamisk kjøring. (Foto: Illustrasjonsfoto/)

8) AERODYNAMISKE HJUL
Hvis du har noen ekstra kroner til rådighet kan det være lurt å investere i et konkurransehjulsett. Disse koster noen tusenlapper, avhengig av kvaliteten, men minsker luftmotstanden og gir økt fart. Sørg for at sykkelen blir riktig innstil i forhold til det nye hjulsettet. Sjekk høyden på bremseklossene slik at de treffer rammekanten og ikke skader siden på dekkene.

9) FOREBYGG VELT
Forhindre at fronthjulet løsner og at du vrir på styret slik at du velter: Bytt ut den billige hurtigkoplingen med en kopling i helmetall om nødvendig. Sjekk at alle øvrige skruer og bolter på sykkelen er skrudd skikkelig fast, spesielt de som fester styret, setet, pedaler og stem.

SMÅ JUSTERINGER er alt som skal til for å få sykkelen din til å gå litt fortere. (Foto: Illustrasjonsfoto/)
SMÅ JUSTERINGER er alt som skal til for å få sykkelen din til å gå litt fortere. (Foto: Illustrasjonsfoto/)

10) BLI STRØMLINJEFORMET
Minsk luftmotstanden ved å stramme opp din egen sykkelutrustning: Bruk glatte, tynne skoovertrekk. Du får også aerodynamiske flasker og hjelmer for lengre tempodistanser. En tettsittende sykkeldrakt som ikke blafrer og skaper luftmotstand koster overraskende lite og gir god effekt på sluttiden.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!