pelsbiller NY (Foto: Privat/ Terje Andersen)
pelsbiller NY (Foto: Privat/ Terje Andersen)

Arild kjøpte leilighet full av biller, måtte selv betale for utbedring

Men det må han bare finne seg i, for det sier loven.

Da Arild Steen kjøpte leilighet for 3,6 millioner kroner, sa verken prospekt, selger eller megler noe om at han fikk husdyr med på kjøpet.

Kort tid etter innflytting fant Arild og kona dyr kravlende på gulvet. Det viste seg at leiligheten var full av brune pelsbiller.

Ifølge et skadedyrfirma hadde dyrene vært i leiligheten i lang tid. På spørsmål fra Arild opplyste også tidligere eier at de hadde observert et og annet dyr i leiligheten, men at de ikke visste omfanget.

Se også: Frastjålet ski? Dette dekker forsikringen

Føler seg lurt

– Jeg synes det er forferdelig dårlig gjort av tidligere eier, og jeg hadde aldri kjøpt leiligheten dersom jeg hadde visst at det var pelsbiller i den, sier Steen.

Arild måtte betale drøyt 20.000 kroner for å få bukt med billene. Siden tidligere eier hadde tegnet eierskifteforsikring hos Norwegian Claims Link A/S, kontaktet Arild selskapet for å få dekket utgiftene.

Til tross for at tidligere eier har holdt tilbake opplysninger om at det var dyr i leiligheten, erkjenner ikke forsikringsselskapet ansvar.

Les også: Har du like mye uflaks som Donald Duck?

Ikke stor nok kostnad

Forsikringsselskapet viser i sitt svar til Asteen til avhendingsloven, §3-7, «Manglande opplysning om eigedomen».

– Når selger tegner en eierskifteforsikring, forut for salg av sin eiendom, er dette for å kjøpe seg bistand i forhold til en eventuell konflikt med den som er kjøper av boligen. Den vil også finansiere en evt. erstatning, dersom han er ansvarlig etter avhendingsloven, for de feil og mangler som måtte være avdekket, sier Jørn Gisvold, administrerende direktør i Norwegian Claims Link til TV 2 hjelper deg.

– I dette tilfellet var ikke selger ansvarlig ifølge loven, og da hverken skal eller kan forsikringsselskapet erstatte dette ovenfor kjøperen, sier Gisvold.

Selv om Arild sier han ikke ville kjøpt leiligheten dersom han visste om pelsbillene, så mener forsikringsselskapet at det ikke ville ha hatt noe å si for avtalen. Det begrunner de med at 20.000 kroner utgjør godt under 1 prosent av prisen Arild betalte for leiligheten.

«Vi finner ikke grunn til å anta at avtalen ville blitt inngått på andre vilkår om opplysningen var gitt», sier Norwegian Claims Link i sitt svar til Arild Asteen.

Les også: Thomas ble rundstjålet på sitt eget nachspiel

Boligkjøpere er for optimistiske

Dette kan synes blodig urettferdig, men forsikringsselskapet har faktisk loven på sin side.

– Vi får en del henvendelser fra folk som kanskje er litt optimistiske med hvilken stand man må akseptere at en bolig er i når man kjøper den med en klausul som sier at den selges «som den er», sier advokat i Huseiernes Landsforbund Anders Leisner til TV 2 hjelper deg.

– Høyesterett har anslått når en eiendom må anses å være i vesentlig dårligere stand en det kjøper kunne forvente. Det er viktig å understreke at dette ikke er et spørsmål om ren prosentregning, men en viss pekepinn kan utbedringskostnaden gi, sier Leisner.

– Veldig generelt kan man si at utbedringskostnadene bør ligge rundt 5-6 % av kjøpesummen for at lovens krav skal være oppfylt, men denne grensen kan ikke anvendes kategorisk. Hvert tilfelle må vurderes konkret, fortsetter han.

Se også: Har bodd på kontoret ett år mens de har ventet på forsikringsselskapet

Får lignende henvendelser

Hos Huseiernes Landsforbund får de en rekke henvendelser fra boligkjøpere som er i lignende situasjoner som Arild Steen.

– Mange er ikke klar over hvor stor en mangel må være før de har et krav. Ofte trenger eldre boliger stell og vedlikehold, og det kan koste mye å gjøre de store tingene, men det er ikke nødvendigvis en mangel. Om du for eksempel har kjøpt noe til 5 millioner, så må du kanskje tåle at det kan koste noen hundre tusener og utbrede det. Det er nok så mye som kan være galt, hvis huset er gammelt.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter