SUNNERE LIVSSTIL: Ønsker du å få et sunnere liv, kan det lønne seg å begynne med mosjonstrening i stedet for å fokusere på vektnedgang. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)
SUNNERE LIVSSTIL: Ønsker du å få et sunnere liv, kan det lønne seg å begynne med mosjonstrening i stedet for å fokusere på vektnedgang. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

– Trening sunnere enn slanking

Du trenger ikke å endre kostvanene dine for å bli sunnere, viser ny undersøkelse.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Er du mann og ønsker å bli sunnere? Da bør du trene litt hver dag og sørge for å få pulsen skikkelig opp noen ganger i uken. Det vil gjøre deg sunnere enn om du endrer kostvaner for å gå ned i vekt, viser ny dansk forskning.

Test deg selv: Sjekk om kroppen din er ung!

– Man skal selvfølgelig spise så sunt som mulig, men hvis en har et liv hvor det er vanskelig å finne overskudd eller energi til å endre kosten, så skal man vite at man blir langt sunnere av å bruke energien sin på fysisk aktivitet i stedet for å spise annerledes for å gå ned i vekt, sier doktorgradsstudent Pernille Nordby ved København Universitet til videnskab.dk.

Hun jobber ved avdeling for systembiologisk forskning under Biomedicinsk Institut.

LES OGSÅ: Ny forskning: – Mosjon påvirker genene dine

Stabilt blodsukker
Forskerne har undersøkt hvordan kost og mosjon påvirket overvektige menn mellom 20 og 40 år. Undersøkelsene ble gjort med blant annet blod – og muskelprøver fra 48 overvektige menn.

Analysene viser tydelig at mosjon er det beste middelet for å holde styr på blodsukkeret i kroppen ved å holde insulinresistens og glukoseintoleranse nede. Sagt med andre ord: mosjon er bedre enn å legge om kosten dersom man ønsker å unngå alvorlige sykdommer som type 2-diabetes.

Studien viser at optimal sunnhet ikke kan oppnås bare ved å slanke seg med diett.

LES OGSÅ: BMI-kalkulator: Sjekk om vekten er passe

– Det er nesten skremmende hvor kort tid man trenger å bruke på trening hvis bare noe av den er intensiv, sier Nordby.

INTENSIV TRENING: Du blir sunnere ved å få pulsen opp noen ganger i uken, viser dansk forskning. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)
INTENSIV TRENING: Du blir sunnere ved å få pulsen opp noen ganger i uken, viser dansk forskning. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

Slik tester du formen – og blir motivert

Slik kan du trene
Forskeren har tre konkrete tips til deg som ønsker å bli sunnere gjennom trening:

1. Ta gjerne to dager i strekk med høyintensiv trening. Det gir plass til to dager restitusjonstrening slik at musklene er klar til de neste dagene.

2. Spis godt like etter trening, og hold øye med veskebalansen. Det gir hurtigere restitusjon.

3. Få nok søvn. Det er også bra for restitusjonen.

Det er bedre å være feit og fit enn slank og sløv.

LES OGSÅ: Bygg toppformen gradvis

– Ved høyintensiv trening er det individuelt hvor mye du skal bevege deg. Er du er i dårlig form skal du ikke løpe så lenge for å få pulsen helt opp, sier Nordby.

Du vil også merke fremgangen raskt ved at du klarer flere og lengre økter.

– Det gjør folk glade og tilfredse og de opplever at de har oppnådd noe og at kroppen deres fungerer. Det er en stor tilfredsstillelse for de fleste, sier forskeren.

LES OGSÅ: Sjekk nyhetene – her er årets store løpeskotest

Viktig for lett overvektige
Undersøkelsen har fått god respons i Danmark.

– Dette er en viktig studie, og jeg er ikke i tvil om at det er hold i resultatene og at man kan forbedre stoffskiftet mer ved trening enn slanking. Studien er i tråd med verdenslitteraturen på området og støtter opp under all forskningen som viser at det er bedre å være feit og fit enn slank og sløv, sier professor Bente Klarlund Pedersen ved Københavns Universitet.

LES OGSÅ: Vi er snart like fete som amerikanerne

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!