Pang Da forskuddsbetalte 400 millioner kroner   men fikk ingen biler.  (Foto: Scanpix)
Pang Da forskuddsbetalte 400 millioner kroner men fikk ingen biler. (Foto: Scanpix)

Saab-produksjonen er i gang igjen

Samlebåndene ruller – men det varer ikke lenge.

De siste ukene har det vært nesten merkelig stille rundt konkursboet til Saab. Etter at budfristen gikk ut, jobber forvalterne nå med å finne den beste løsningen videre. Blant favorittene til å ta over er fortsatt kinesiske Youngman og indiske Mahindra & Mahindra på banen.

I tillegg snakkes det om et japansk/kinesisk samarbeidsprosjekt, de skal være interessert i å bygge elbiler i Trollhättan.

Del med Facebook-vennene dine

Gjøres ferdig

Samlebåndene i selve fabrikken har nå i praksis stått stille helt siden april i fjor. Men denne uken er de i gang igjen.

Saab-forhandleren Ana i Trollhättan har nemlig kjøpt alle bilene som var i ferd med å bli satt sammen da fabrikken stoppet. Nå skal de gjøres helt ferdig – og så selges.

SUV-en som kom altfor sent – les mer om 9-4X her:

Spesiell stemning

– Spøkelsesaktig, sier montør Johan Eriksson til svenske Dagens Industri, om stemningen på fabrikken akkurat nå.

Helt siden konkursen var et faktum, har forvalterne sørget for å holde fabrikken og hele produksjonsanlegget klart for en mulig gjenåpning. Men håpet for at det vil skje, har i praksis begynt å svinne.

"Kondolanseprotokoll" for Saab – les innleggene og si din mening her:

Mange henvendelser

Det store problemet både for interessenter og for konkursforvalterne er GMs steile holdning. Bilgiganten eide tidligere Saab og har rettighetene til det aller meste av teknikken i bilene. De ønsker ikke at dette skal havne på andre hender og har derfor avvist en rekke interessenter.

Ana skal ha fått en rekke henvendelser fra Saab-entusiaster fra både inn- og utland som er ute etter å sikre seg det som kan bli en av de aller siste bilene fra Saab.

LES OGSÅ: Hvorfor er det billigere å reparere bilen i Sverige?