Midjemål sporty (Foto: Illustrasjonsbilde/Colourbox/)
Midjemål sporty (Foto: Illustrasjonsbilde/Colourbox/)
BMI Sporty (Foto: Monkey Business Images/)
BMI Sporty (Foto: Monkey Business Images/)
Midjemål, Sporty, fedme (Foto: Illustrasjonsbilde/Colourbox/)
Midjemål, Sporty, fedme (Foto: Illustrasjonsbilde/Colourbox/)
Sporty BMI (Foto: Monkey Business Images/)
Sporty BMI (Foto: Monkey Business Images/)

BMI-kalkulator: Sjekk om vekten er passe

Men også midjemål og kroppsfasong er avgjørende for om overvekt er farlig.

Du kan enkelt regne ut din BMI i kalkulatoren til høyre for artikkelen!

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Verdens Helseorganisasjon har et standardmål for å vurdere vekt i forhold til høyde. Denne kalles Body Mass Index (BMI) eller kroppsmasseindeks (KMI), på norsk.

BMI er det vanligste målet som brukes når en skal se på forholdet mellom vekt og helse eller risiko for å utvikle sykdom.

LES OGSÅ:Her er matfellene du bør passe deg for
SE ØVELSEN: Skli deg til en strammere mage

Svakheter
BMI skiller ikke mellom fettmasse og muskelmasse og sier ikke noe om fordelingen av disse.

Midjemål, Sporty, fedme (Foto: Illustrasjonsbilde/Colourbox/)
Midjemål, Sporty, fedme (Foto: Illustrasjonsbilde/Colourbox/)

På denne måten kan en muskuløs person bli definert som overvektig fordi om han/hun har svært lite fett på kroppen og ikke har økt sykdomsrisiko.

Ny forskning: – Mosjon påvirker genene dine

Det er en klar relasjon mellom kroppsfasong og risikoer knyttet til overvekt

På en annen side kan noen mennesker som i henhold til BMI er normalvektige ha mye fett på kroppen og ha dette fettet rundt magen, noe som anses som økt risiko for sykdom.

TEST DEG SELV: Hvor gammel er kroppen din?

Du finner frem til BMI slik:
Vekt i kilo delt på høyde i meter gange høyde i meter (eksempel: 79 kilo delt på 1,79 meter x 1,79 meter).

Ifølge Verdens helseorganisasjons (WHO) bør BMI være på mellom 18,5 og 25. En BMI mellom 25 og 30 betegnes som overvekt, mens en BMI over 30 kalles fedme.

LES OGSÅ: Tørket frukt kan gi deg sukkersjokk

Overvekt gir økt risiko for sykdommer som blant annet hjerte- og karsykdommer og diabetes.

Verdens helseorganisasjon deler inn BMI slik i forhold til sykdomsrisiko:

BMI Sykdomsrisiko
Under 18,5 Undervektig Økt risiko
18,5-25 Normalvektig
25-30 Overvektig Noe økt risiko
Over 30 Fedme Svært økt risiko
30-35 -grad 1
35-40 -grad 2
Over 40 -grad 3

Sjekk midjemålet og kroppsfasing
Magefett er en egen risikofaktor for sykdom. Dette måler du med målbånd rundt livet i høyde med navlen.

Ifølge Verdens helseorganisasjon har menn økt risiko for sykdom når de har en livvidde som er større eller lik 102 cm, mens kvinner har økt risiko ved en livvidde større eller lik 88 cm.

Når du skal vurdere egne risikofaktorer så bør livvidde og BMI vurderes sammen.

UNDERSØKTE 20-ÅRINGER: Kroppsmasseindeks (BMI) og livviddemål ble registrert og sammenlignet med målingene av barnas mødre. (Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox)
UNDERSØKTE 20-ÅRINGER: Kroppsmasseindeks (BMI) og livviddemål ble registrert og sammenlignet med målingene av barnas mødre. (Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox)

LES OGSÅ: Her er matfellene du bør passe deg for

I tillegg er kroppsfasong en viktig faktor.

– Det er en klar relasjon mellom kroppsfasong og risikoer knyttet til overvekt. De som har en kroppsfasong som ligner på en pære, med smal overkropp og brede hofter, har en mindre risiko for livsstilssykdommer enn dem som har en form som ligner på et eple, sier Hrafnkell Thordarson ved Poliklinikk for overvektige ved Haukeland sykehus.

LES MER HER: Kroppsform avgjør din levealder

BMI Sporty (Foto: Monkey Business Images/)
BMI Sporty (Foto: Monkey Business Images/)