Datsun som bilmerke har vært borte i mange år, men nå kommer de tilbake som billigmerke.
Datsun som bilmerke har vært borte i mange år, men nå kommer de tilbake som billigmerke.

Datsun: Nå er comebacket bekreftet

Et godt, gammel bilmerke kommer tilbake.

Ryktene om en gjenopplivning av Datsun som bilmerke har svirret en stund og nå er det endelig offisielt bekreftet.

Renault-Nissan sjef en Carlos Goshn har offisielt presentert det som blir den nye logoen for merket.

– Datsun representerer 80 år med samlet japansk bilbygger-ekspertise og er således en viktig del av Nissans DNA, skriver Renault-Nissan i en pressemelding.

Del med Facebook-vennene dine

De skriver videre at Datsun skal gjøre comeback i 2014. I første omgang skal bilene selges i Russland, India og Indonesia – etter hvert skal en rekke andre land komme til.

Slik ser den helt nye Datsun-logoen ut.
Slik ser den helt nye Datsun-logoen ut.

Forsvant på 80-tallet

Dermed får vi se nye biler med Datsun-merke på for første gang siden 80-tallet. Da bestemte nemlig Nissan-ledelsen seg for å fase ut dette navnet. De siste bilene som ble solgt som Nissan/Datsun forsvant ut i 1986. Siden har det kun vært Nissan.

Dette gjøres som et ledd i Nissans strategi for å bli større i en rekke markeder der kjøpekraften er på vei opp. Særlig er Russland, India og Kina viktig her. Ved å tilby svært rimelige modeller med en annen merkevare, er målet også at kundene etter hvert kan "bytte seg opp" til Nissan når de får bedre råd.

LES OGSÅ: Skal lage nybil – til bare 20.000 kroner

Datsun 120y var en populær modell i Norge på 70-tallet.
Datsun 120y var en populær modell i Norge på 70-tallet.

Stordriftsfordeler

Startprisen på rimeligste Datsun-modeller skal ligge rundt 30.000 kroner – naturligvis før eventuelle avgifter. Målet er å få produksjonen opp i 300.000 eksemplarer innen 2016.

Underveis i prosessen bruker man helt sikkert veldig mange av erfaringene Renault/Nissan-konsernet har gjort med det europeiske lavprismerket Dacia. Dacia-modellene bygger på velbrukt (og nedbetalt) teknologi fra konsernet.

Datsun vil ta i utgangspunkt i det samme og utnytte stordriftsfordelene maksimalt. Målet skal også være å bruke mest mulig underleverandører i lokale markeder.

LES OGSÅ: Så billig får du splitter ny SUV

Tidlig ute i Norge

Her hjemme i Norge var Datsun veldig tidlig ute av de japanske bilmerke. Allerede i 1960 kom de 14 første bilene hit til landet. Tre av disse bilene fra den aller første lasten med Datsun biler finnes fortsatt. En hvit Datsun 310 står på Teknisk museum i Oslo, de to andre er i privat eie.

Datsun ble utover på slutten av 60-tallet og utover på 70-tallet svært populære biler. De var kjent som både pålitelige og billige, men rustet dessverre ganske friskt.

LES OGSÅ: Slik ødelegger du en Datsun-klassiker

Gode hjem

Dette er 1980-modellen av Datsun 180 B, en populær bil i flere varianter.
Dette er 1980-modellen av Datsun 180 B, en populær bil i flere varianter.

Lille snertne Datsun Cherry er en bil som i alle fall vi som har levd en stund husker. 180 B og kanskje spesielt den tøffe SSS-modellen og ikke minst Laurel er andre Datsuner som vekker gode minner.

Klassikeren 240 Z må heller ikke glemmes ... Heldigvis har mange eksemplarer fått gode hjem hos entusiaster som vet å verdsette også denne delen av bilhistorien.

Sjekk ut Asmunds Datsun 160 B – klikk her: