ste_premiere_the_2028274 (Foto: Lionel Hahn, © ah )
ste_premiere_the_2028274 (Foto: Lionel Hahn, © ah )

Derfor mener Harald Zwart at ingen husker norske filmer

Etterlyser flere følelser.

Harald Zwart langer ut mot norske filmer i et intervju gjort av Nasjonalbibliotekets filmmagasin.

Swart etterlyser følelser og sier at det er liten vits i å bruke mange millioner kroner på en film som ingen ser.

– I norsk film er alle kule og flinke. Men ingen husker filmene etterpå. Vi sensurerer bort alt som er emosjonelt fordi det finnes en mening om at det er klissete, sier Swart.

Les også:Så mye tjente Jaden (12) på «Karate Kid»

Stor suksess

Den norske Hollywood-regissøren har gjort stor suksess med filmene «Karate Kid» og «One Night At McCool's», nå gjør han seg klar for å regissere fantasybøkene «The Mortal Instruments».

Reagerer

Uttalelsene regissøren kommer med har fått det til å koke blant norske filmskapere. Erik Poppe, Joachim Trier og Nikolaj Frobenius er alle uenige i uttalelsene og mener at følelsesregisteret som finnes i amerikanske filmer ofte kan være litt for overfladiske, i forhold til europeiske filmer.

Les også: Stig Henrik Hoff raser etter Hollywood-spøk

Gammelt oppgulp

– Dette er bare gammelt oppgulp basert på hvordan tilstanden i norsk film var for 10–15 år siden, Zwart er rett og slett ikke oppdatert. I Norge er det plass til både «Lange flate Ballær» og «Oslo 31. august». Det er viktig at vi i et så lite land har takhøyde for både kunstneriske og kommersielle filmer, sier Nikolaj Frobenius, forfatter, regissør og tidligere filmkonsulent.

Rost opp i skyene

Etter suksessen «The Karate Kid» hvor Will Smiths sønn spilte hovedrollen, fikk Zwart masse ros av det amerikanske filmpublikumet og fikk svært gode anmeldelser i amerikanske medier.