Egil Fossum har nå måttet betale for denne Hydroliften to ganger. Han sier til Rogalands Avis at det siste året har vært et helvete (Foto: Øyvind Ellingsen, ra.no/ANB)
Egil Fossum har nå måttet betale for denne Hydroliften to ganger. Han sier til Rogalands Avis at det siste året har vært et helvete (Foto: Øyvind Ellingsen, ra.no/ANB)

Egil har betalt for båten sin to ganger

Kjøpte for 975.000 kroner - så oppdaget han at den var pantsatt...

I går inngikk Egil Fossum en avtale med Santander Consumer Bank om å betale båten sin en gang til. Nå vil han saksøke selgeren, skriver Rogalands Avis.

Fossum er en av mange som kjøpte båt av selskaper i Lunde-konsernet, og som i ettertid oppdaget at båten var pantsatt.

I går møtte han Olaf Lockert fra den spanske banken Santander Consumer Bank i Stavanger tingrett. Banken ville tvangsselge båten han i sin tid betalte 975.000 kroner for.

Båtene pantsatt i 2008

Santander Consumer ga i 2008 et stort lån til Johs Lunde Marine Group, og som sikkerhet tok de pant i flere båter. Disse ble i ettertid solgt til kunder som ikke var klar over at båtene var pantsatt.

Det har i flere rettssaker kommet fram at kjøperne ikke ble gjort oppmerksom på at båtene var pantsatt, samtidig er et lovlig pant sikkert som fjell – juridisk.

– Aller helst vil jeg ha saken ut av verden. Dette har vært en stor påkjenning for meg og min familie. For å si det som det er har dette året vært et helvete, sier en alvorlig Egil Fossum til RA.

Han forteller om en hustru som også er sterkt preget av at de er lurt til å kjøpe en pantsatt båt, og andre medlemmer i familien har kommet med forslag om at de skal selge unna arvegods for å betale ut pantet.

Del med Facebook-vennene dine

Synes synd på Fossum

I går ble han enige med Santander om at han skal betale nye 425.000 kroner for en båt han i 2010 kjøpte kontant for 975.000 kroner. Båtens verdi er i dag cirka 500.000 kroner.

I den forbindelse dukket det i retten i går opp et tema som viser galskapen i hva som kan oppstå når jussen skal følges.

For at Fossum skal få et bevis på at han endelig er eier av Hydroliften, må tidligere styreleder i det konkursrammede selskapet Marine Group, Morten A. Berg, signere skjøtet.

– Jeg synes synd på Egil Fossum, men jeg er forpliktet til også ta hensyn til de andre båteierne som har kjøpt båt med pant. Derfor kan jeg ikke bare slette pantet, sier Olaf Lockert til RA.

På spørsmål om han synes det er riktig at Fossum blir den skadelidende i denne saken svarer han:

– Det er et paradoks at de som har hatt økonomisk gevinst av denne saken ikke er representert i retten.

Det er fortsatt to pantsatte båter som skal behandles av Stavanger tingrett.

Saksøker selgeren

Egil Fossum har tatt ut stevning mot den tidligere daglige lederen i Johs Lunde Marine Group. Han solgte båten to ganger mens han var ansatt i selskapet.

Det var Aslak Olseth som i sin tide solgte båten til Egil Fossum, og det er også han som har signert alle salgspapirer.

De forteller ingenting om at båten var pantsatt for 1 million kroner i Santander Consumer Bank.

– Vi har allerede tatt ut stevning mot Aslak Holseth. Vi mener han har opptrådt uaktsomt og dermed er ansvarlig for den situasjonen Fossum har havnet i, sier advokat Odd Jo Forsell til RA.

– Fossum kjøpte en båt som Olseth hadde solgt to ganger. Han har vært daglig leder i hele perioden og han måtte ha visst at han solgte en båt som var pantsatt, sier Forsell.

– Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort annerledes. Det var Norsk Båtsenter i Bergen som håndterte dette salget, og jeg ga beskjed til daglig leder i selskapet da båten ble solgt. Jeg ga også beskjed om at de måtte sørge for at pantet ble slettet, sier Aslak Olseth til RA.

Her kan du lese flere saker i Motormagasinet på ra.no:

LES OGSÅ: Svindlerne herjer på finn.no