Den tykke svarte streken viser den planlagte ruten Hercules flyet (innfelt) skulle følge. I denne har vi merket av Kebnekaise med en blå sirkel. (Foto: FORSVARET)
Den tykke svarte streken viser den planlagte ruten Hercules flyet (innfelt) skulle følge. I denne har vi merket av Kebnekaise med en blå sirkel. (Foto: FORSVARET)

Flightplanen: «Siv» skulle fly rett over dødsfjellet

Mannskapets egen flyveplan viser at 2106 meter høye Kebnekaise lå midt i ruta til det havarerte Hercules-flyet «Siv».

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av CHRISTIAN SØNSTEBY og KLAUS HOLTHE

Fem norske besetningsmedlemmer mistet på mest tragiske vis livet da det på ettermiddagen torsdag 15. mars krasjet inn i Sveriges høyeste fjell, på vei fra Evenes til Kiruna.

Klokken 13.41 tok flyet av fra Evenes. Klokken 14.53 forsvant det fra radarene, og både norske svenske myndigheter slo straks full katastrofealarm. Ekstreme værforhold gjorde redningsarbeidet vanskelig, og først to dager senere ble man klar over en grusomme sannheten:

STYRTET: Det norske Hercules C-130J-transportflyet
STYRTET: Det norske Hercules C-130J-transportflyet

Rett over den såkalte Rabot-isbreen, rett under toppen, har flyet trolig kjørt rett inn i fjellveggen. Vrakdeler og levninger av de fem norske offiserene ombord er spredd over et stort område.

TV 2 Nyhetene har mandag fått tilgang til radarbildene fra den siste tiden flyet var på vingene, og den planlagte ruten flyet skulle følge. Kartet du ser øverst på denne siden var det besetningen ombord i Hercules-flyet planla flyturen fra Evenes til Kiruna med. Kartet viser at det 2106 meter høye katastrofefjellet lå midt i ruten.

VITNER: – Det var en kraftig lyd, som en eksplosjon

Radarregistreringer har samtidig vist at flyet forut for at det forsvant fra radareskjermene befant seg mellom 2194 og 2136 meter over bakken, altså svært kort avstand over fjelltoppen.

Bildet rett under her viser radarregistringene fra CRC Sørreisa i tidsrommet fra 14.30 til «Siv» forsvant fra radaren klokken 14.56. Flere andre fly var på vingene samtidig: En Norsk DA-20, en Tysk C-160 samt norske og svenske jagerfly.

Avstanden mellom det havarerte Hercules C130-J-flyet og jagerflyene var aldri mindre enn om lag 100 kilometer, ifølge kommunikasjonssjef ved Forsvarets operative hovedkvarter, oberstløytnant John Espen Lien.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Denne radarutskriften viser registreringene i området fra klokken 14.30 til «Siv» forsvant ved Kebnekaise klokken 14.56. Flere av andre var på vingene samtidig, men ikke i nærheten av Siv. (Foto: FORSVARET)
Denne radarutskriften viser registreringene i området fra klokken 14.30 til «Siv» forsvant ved Kebnekaise klokken 14.56. Flere av andre var på vingene samtidig, men ikke i nærheten av Siv. (Foto: FORSVARET)

Årsaksbildet er ennå ikke fullt ut klarlagt, og vil bli gransket nærmere.

VANSKELIG ARBEID: Det er et omfattende og vanskelig arbeid for letemannskapene i Kebnekaise. (Foto: ROGER VIKSTRÖM)
VANSKELIG ARBEID: Det er et omfattende og vanskelig arbeid for letemannskapene i Kebnekaise. (Foto: ROGER VIKSTRÖM)
Svenske myndigheter har imidlertid en klar oppfatning av flyets ferd inn mot Kebnekaise:

– Vi tror flyet kom inn over og fulgte Rabot-isbreen og opp langs bergveggen hvor det krasjet. Vi tror at kræsjstedet er rett nedenfor toppen. Det er ikke snakk om mange meter, sa politiinspektør Jörgen Stridsman til TV 2 søndag.

LES OGSÅ: Hercules-ulykken verste siden 1986

– Når et fly i denne størrelsen treffer en fjellvegg i høy fart er det en enorm kraft som utløses. Derfor er det dessverre ikke så mye vi finner. Sammenstøtet utløste et skred slik at vrakdelene ligger i flere lag nedover i snøen. Alt ligger over et veldig stort område, sa han.

Hovedprioriteten for de letemannskapene som fortsatt er i området er nå å finne levningene av mannskapet, og de såkalte svarte boksene. Selv om flyet ble smadret i sammenstøtet med fjellet, fikk den svenske havarikommisjonen godt håp om å finne boksene etter at de søndag identifiserte deler av flyets haleparti.

LES OGSÅ: På sporet av de svarte boksene fra Hercules-flyet

Dette er mannskapet som mistet livet i ulykken:

Oberstløytnant Truls Audun Ørpen (46) fra Oslo. Tjenestested: Gardermoen.

Kaptein Yngvar Haug (40) fra Ullensaker. Tjenestested: Gardermoen.

Kaptein Siw Robertsen (45) fra Oslo. Tjenestested: Gardermoen.

Kaptein Ståle Garberg (42) fra Oslo. Tjenestested: Gardermoen.

Kaptein Steinar Utne (35) fra Oslo. Tjenestested: Rygge.

OMKOM I ULYKKEN: Fra venstre: Truls Audun Ørpen, Bjørn Yngvar Haug, Siw Robertsen, Ståle Garberg og Steinar Utne.  (Foto: Forsvaret)
OMKOM I ULYKKEN: Fra venstre: Truls Audun Ørpen, Bjørn Yngvar Haug, Siw Robertsen, Ståle Garberg og Steinar Utne. (Foto: Forsvaret)