HVITT BRØD:   Loff, ciabatta, fine rundstykker og søte bakverk er greit å spise en gang i blant, men i hverdagen gjør du lurt i å velge grovere produkter, mener TV 2 Sportys ekspert. (Foto: Illustrasjonsfoto / Colourbox/)
HVITT BRØD: Loff, ciabatta, fine rundstykker og søte bakverk er greit å spise en gang i blant, men i hverdagen gjør du lurt i å velge grovere produkter, mener TV 2 Sportys ekspert. (Foto: Illustrasjonsfoto / Colourbox/)

Disse kornproduktene bør du unngå

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn Dag Ottos sykkel

Å spise produkter hvor det utelukkende er blitt brukt siktet mel, og ikke noe av de grovere malingsgradene, er ikke lurt i det daglige.

RIKE PÅ FIBER: Bønner og linser inneholder mye fiber og metter godt. (Foto: Illustrasjonsfoto / Colourbox/)
RIKE PÅ FIBER: Bønner og linser inneholder mye fiber og metter godt. (Foto: Illustrasjonsfoto / Colourbox/)

– I tillegg til at det inneholder mindre enn tre ganger så lite fiber som sammalt mel, så inneholder det også to til tre ganger mindre av nesten samtlige vitaminer og mineraler som er til stede i kornet, forteller Trine Thorkildsen, kostholdsekspert i TV 2 Sporty og ansatt i MatPrat.

Mesteparten av næringsstoffene og fiberet som finnes i kornet ligger i skallet, og i siktet mel er det kun kjernen som benyttes. Siktet mel brukes på grunn av sine gode bakeegenskaper - det gir luftige og lette bakverk.

– Velg grovt!
Loff, ciabatta, fine rundstykker og søte bakverk er greit å spise en gang i blant, men i hverdagen gjør du lurt i å velge grovere produkter.

TEST DEG SELV: Hvor gammel er kroppen din?
TEST DEG SELV: Prøv TV 2 Sportys BMI-kalkulator

– Fordi brød og andre kornvarer tradisjonelt er en viktig hjørnestein i det norske kostholdet, så vil det å velge grovt til hverdags gjøre det lettere å få i seg nok av de næringsstoffene kroppen trenger for å yte maksimalt, sier Thorkildsem.

Vi anbefales å få i oss mellom 25 og 35 gram fiber hver dag, mens gjennomsnittsnordmannen bare får i seg 17 gram per dag. Nesten halvparten av dette kommer fra brød og andre kornvarer.

Andre gode kilder i kosten vår er grønnsaker, frukt og bær, men bønner og linser er også rike på fiber.

Gir metthetsfølelse
Ved å spise fiberrikt vil du få en bedre og mer langvarig metthetsfølelse og i tillegg gir du tarmen litt å jobbe med.

– Fiber påvirker kolesterolet i gunstig retning og er med på å hjelpe fram de gode bakteriene i mage- og tarmsystemet vårt, forteller Sportys ekspert.

Fiber hjelper også med å holde blodsukkeret stabilt og reduserer risikoen for forstoppelse og utposninger i tarmen.

– Dette igjen er med på å forebygge hemoroider. Fiber reduserer også sannsynligvis risikoen for tykk- og endetarmstarmskreft, som er den nest vanligste kreftform i Norge.

HJEMMELAGET: Baker du brødene dine selv, kan du sjekke hvor grov de er med brødskalakalkulatoren. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/colourbox.com)
HJEMMELAGET: Baker du brødene dine selv, kan du sjekke hvor grov de er med brødskalakalkulatoren. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/colourbox.com)

Brødskala
Det er ikke lett å bedømme grovheten på et brød bare ved å se på det. Fargen på brødet er som regel ikke et tegn på hvor grovt det er. Brødskalaen som er å finne på veldig mange brødposer er et veldig nyttig verktøy.

Skalaen viser hvor mange prosent hele korn, sammalt mel og kli det er i brødet: For å få tre kaker på skalaen må brødet inneholde minst 50 prosent, og for å få fire kaker så må det være minst 75 prosent.

Har du en egen favorittoppskrift som du ønsker å beregne grovheten på, så har Opplysningskontoret for brød og korn utviklet en brødskala-kalkulator.

SJEKK SELV: Baker du brødet ditt selv, kan du sjekke hvor grovt det er med brødkalkulatoren. (Foto: Opplysningskontoret for brød og korn/)
SJEKK SELV: Baker du brødet ditt selv, kan du sjekke hvor grovt det er med brødkalkulatoren. (Foto: Opplysningskontoret for brød og korn/)

<b>Disse matvarene inneholder mye fett</b>