PENERE MED FRUKT: Forskere mener vi blir mer attraktive av å spise frukt og grønnsaker. (Foto: Illustrasjonsbilde/Colourbox/)
PENERE MED FRUKT: Forskere mener vi blir mer attraktive av å spise frukt og grønnsaker. (Foto: Illustrasjonsbilde/Colourbox/)

Forskere: – Du blir penere av å spise frukt og grønt

Spiser du over tre porsjoner daglig, kan det gjøre deg mer attraktiv, ifølge forskere.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn Dag Ottos sykkel

At frukt og grønnsaker er bra for kroppen visste vi fra før. Men nå skal forskere ha det til at disse matvarene også kan gjøre oss penere, skriver Daily Mail.

Det er forskere ved St. Andrews University i Skottland som står bak den nye studien. De overvåket hva 35 personer spiste gjennom seks uker, og tok bilder av testpersonene gjennom hele perioden.

Resultatet: De som økte sitt inntak av frukt og grønt ble vurdert som mer attraktive etter de seks ukene.

TEST DEG SELV: Hvor gammel er kroppen din?
TEST DEG SELV: Prøv TV 2 Sportys BMI-kalkulator

BEST EFFEKT: Ifølge forskerne er det stoffet lykopen som særlig finnes i tomater og paprika, som gir den mest dramatiske virkningen på hudtonen. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)
BEST EFFEKT: Ifølge forskerne er det stoffet lykopen som særlig finnes i tomater og paprika, som gir den mest dramatiske virkningen på hudtonen. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

LES OGSÅ: Slik unngår du kjøleskapsfellen

Så sunnere ut
Ved å spise 2,9 porsjoner av frukt og grønnsaker hver dag, så testpersonene sunnere ut da de ble evaluert av andre etter studien. De som spiste 3,3 porsjoner ble mer attraktive, ifølge nettavisen.

Frukt og grønnsaker er rike på karotenoider, som beskytter mot celleskader fra forurensning og UV-stråler, og kan forebygge aldersrelaterte sykdommer, inkludert hjertesykdommer og kreft.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise sitrusfrukter

Forskerne brukte et kamera, som viser røde og gule nyanser i huden, og oppdaget at disse hadde økt hos personer som spiste mer frukt og grønnsaker enn de gjorde tidligere. Ved hjelp av lyssensorer fant forskerne at disse røde og gule nyansene ble koplet med nivåene av karotenoider i huden.

Mest farge i grønnsaker
Forskerne fant at hudfargen fikk sterkest farge av stoffet lykopen som særlig finnes i tomater og paprika, og betakaroten som finnes i gulrøtter, broccoli, squash og spinat.

LES OGSÅ: – Nøtter kan fjerne magefett

Også polyfenoler som finnes i epler, blåbær og kirsebær, var med på å gi huden en sunnere farge.

Skeptiske
Det statlige helsevesenet i Storbritannia, National Health Service (NHS), har kommentert resultatene på sine hjemmesider:

– Forskningen kan ikke fortelle oss veldig mye om hvorvidt frukt og grønnsaker har en gunstig effekt på hudfarge, men det er nok av andre gode grunner til å spise frukt og grønnsaker.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!