Mercedes A-klasse: Her er den nye bestselgeren

Nordmenn skal kjøpe 1.500 av den i året. Er du en av dem?

De siste dagene før Geneve-utstillingen åpnet slapp Mercedes flere bilder og interessante teknologi-nyheter om nye Mercedes A-klasse. Dermed var det aller meste kjent da bilen ble avduket, men den har likevel trukket et stort publikum.

Det er ikke rart. Det er ikke bare en helt ny bil fra grunnen av, men også den første Mercedesen som går direkte i konkurranse med toppmodellene i Golf-klassen - i praksis BMW 1-serie og Audi A3.

Les også: BMW 1-serie er klassens mes kjøreglade - så langt

Kun firedørs foreløpig

Så får det heller være at den som ventet ikke er fullt så kraftfull og dynamisk i linjene som den bejublede konseptbilen fra i fjor. Mye av det kan rettes opp dersom bilen senere dukker opp i todørsversjon, slik den gamle w169-generasjonen gjorde. Men foreløpig er det kun firedørs som er lansert.

Del med Facebook-vennene dine!

Med 429 cm lengde er A-klasse litt mer kompakt enn 1-serie, mens A3 - som også debuterer i ny drakt i Geneve - ikke er vist annet enn i todørs versjon ennå. De fleste regner dog med at det er Audien som vil være mest sammenlignbar.

Også i standardversjon er det kraftfulle linjer på nye A-klasse. Bilen er noe kortere enn BMW 1-serie, men samtidig litt bredere og høyere.
Også i standardversjon er det kraftfulle linjer på nye A-klasse. Bilen er noe kortere enn BMW 1-serie, men samtidig litt bredere og høyere.

Ikke minst kjøremessig, siden A-klasse til tross for den totale revolusjonen har beholdt forhjulstrekket. Den skal imidlertid være forberedt for Mercedes firehjulsdriftsystem 4-Matic, som vil dukke opp på de mest hårete versjonene etterhvert.

Det betyr ikke at den ikke er hårete nok fra starten av.

Tre bensin, tre diesel

Seks motoralternativer dekker de fleste behov. Tre bensin og tre diesel, og samtlige benytter turbolading og start/stopp-teknologi for å spare på de dyre dråpene.

I den sparsomme delen av skalaen finner vi to versjoner av 1,6-liters bensinmotoren med 115 eller 156 hester, i henholdsvis A180 og A200. Disse kommer med et nytt system kalt Camtronic, som, i tillegg til mer avanserte injektordyser, skal snurpe sammen drivstoff-strømmen gjennom innsugsventilene når bilen går med jevn hastighet og lav belastning.

Utstyrslisten forventes å være lang, og gjøre avansert utstyr fra de større Mercedes-modellene tilgjengelige i denne klassen for første gang. Av design-elementer som utmerker seg er de høye seteryggene med integrerte nakkestøtter.
Utstyrslisten forventes å være lang, og gjøre avansert utstyr fra de større Mercedes-modellene tilgjengelige i denne klassen for første gang. Av design-elementer som utmerker seg er de høye seteryggene med integrerte nakkestøtter.

På dieselsiden er A180 CDI og A200 CDI de mest fornuftsbaserte valgene. Også disse har 1,6 liters volum og henholdsvis 109 og 136 hester, samt dreiemoment på 250 og 300 newtonmeter. Det burde sørge for greie prestasjoner også hos minstemann, som dessuten sniker seg under 100 gram CO2-utslipp med minste mulige margin.

Les også: A-klasse får integrert stemmestyring via iPhone´n din

Det var fornuftsalternativene. For med lekker design og som oppvigler i en helt ny bilklasse skal selvsagt A-klasse også tiltrekke seg de kundene som krever litt ekstra, er det tenkt:

211 hk - og snart kommer AMG-versjon

De kan fra starten av velge A250 med 2-liter bensinmotor som utvikler hele 211 hester, eller A220 CDI, som er et 2,2 liters diesellokomotiv med 170 hester og 350 newtonmeter moment.

Enda kvassere saker skal også være på vei, i form av en AMG-versjon. Det blir som vi tidligere har nevnt første gang AMG går løs på A-klasse, og viser at man nå ser mot et helt nytt marked når man forlater det høybygde skoeske-designet og blander seg inn i en av bilindustriens mest interessante, men også mest konkurranseutsatte segmenter.

Samtlige motoralternativer kommer standard med en sekstrinns manuell girkasse i bakkant, men kan også leveres med dobbelclutch-kassen 7G-DCT for de som foretrekker å sette bort jobben med å gire. Noen forbrukstall er foreløpig ikke sluppet.

18 toms felger, røde aksenter på front- og bakspoileren og en meget iøyenfallende grill bestående av et stort antall blanke
18 toms felger, røde aksenter på front- og bakspoileren og en meget iøyenfallende grill bestående av et stort antall blanke

Utstyrsmessig vil man kunne velge mellom basispakkene "Urban", "Style" og "AMG Sport". Sistnevnte vil, slik vi tolker det, kun bli levert i kombinasjon med de kraftigste motorene i A250 og A220 CDI.

Visuelt er det som vanlig sportsversjonen som stikker seg ut, med andre farger i instrumentene, annen utvendig styling og et generelt sett tøffere preg. Og en av de virkelige "signal-detaljene" som har vært med helt siden fjorårets konseptbil, grillen med alle de blanke små "diamantene", er også reservert for sportsmodellen.

Les også: Nye A3 er ikke like revolusjonerende

Avansert sikkerhetsutstyr

Daimler understreker også at AMG-ingeniørene har vært med i planleggingen fra et tidlig stadium, slik at sportsversjonene er gjennomarbeidet. Det har blant annet resultert i et helt eget forhjulsoppheng, og med 235/40-dekk på 18-tomsfelger viser man at man mener alvor når det gjelder både kjøreegenskaper og kjøreglede.

Det er ikke mye som minner om skoeske-designet fra gamle A-klasse på den nye bilen. Forventningene til hva den kan klare i konkurranse med BMW 1-serie og Audi A3 er store.
Det er ikke mye som minner om skoeske-designet fra gamle A-klasse på den nye bilen. Forventningene til hva den kan klare i konkurranse med BMW 1-serie og Audi A3 er store.

Listen over tilgjengelig ekstrautstyr forventes å være svært omfattende, og gjøre mye av den avanserte Mercedes-teknologien fra de større og dyrere bilene tilgjengelig også i A-klassen. Ei heller vet vi nøyaktig hva som inngår i de forskjellige grunnutstyrspakkene, men mye sikkerhetsutstyr loves å være standard.

Del med Facebook-vennene dine!

Ikke minst gjelder dette det avanserte, radarbaserte systemet som skal varsle føreren om farer og kalibrere bremseeffekten i hvert enkelt tilfelle for i størst mulig grad å unngå påkjørsler bakfra. Collision Prevention Assist heter overvåkningssystemet, som skal være ganske unikt som standardutrustning på en bil i denne klassen.

Les også: Volvo V40 - kan denne splitte den tyske trioen?

A klasse forfra
A klasse forfra
A klasse interiør
A klasse interiør
A klasse bakfra
A klasse bakfra
A klasse interiør 2
A klasse interiør 2
A klasse rett fra siden
A klasse rett fra siden
A klsse dashbord
A klsse dashbord