Lille snertne Datsun Cherry. Første Datsun med forhjulstrekk som kom i 1970   denne er det høy nostalgi faktor over.
Lille snertne Datsun Cherry. Første Datsun med forhjulstrekk som kom i 1970 denne er det høy nostalgi faktor over.

Datsun: Kommer tilbake som billigmerke

Nye sterke rykter om Datsun-comeback

Ryktene dukket første gang opp i fjor – da skrev vi at Nissan jobbet med hemmelige planer om å gjenopplive Datsun og gjøre dette til eget billigmerke for enkelte markeder.

Nissan vil fortsatt ikke bekrefte dette offentlig, men ifølge den japanske næringslivsavisen Nikkei er avgjørelsen for lengst tatt.

De skriver nå at Datsun gjør comeback i 2014. I første omgang skal bilene selges i Russland, India og Indonesia – etter hvert skal en rekke andre land komme til.

Del med Facebook-vennene dine

Forsvant på 80-tallet

Dermed får vi se nye biler med Datsun-merke på for første gang siden 80-tallet. Da bestemte nemlig Nissan-ledelsen seg for å fase ut dette navnet. De siste bilene som ble solgt som Nissan/Datsun forsvant ut i 1986. Siden har det kun vært Nissan.

Dette gjøres som et ledd i Nissans strategi for å få bli større i en rekke markeder der kjøpekraften er på vei opp. Særlig er Russland, India og Kina viktig her. Ved å tilby svært rimelige modeller med en annen merkevare, er målet også at kundene etter hvert kan "bytte seg opp" til Nissan når de får bedre råd.

LES OGSÅ: Skal lage nybil – til bare 20.000 kroner

Logan-erfaringer

Startprisen på rimeligste Datsun-modeller skal ligge rundt 30.000 kroner – naturligvis før eventuelle avgifter. Målet er å få produksjonen opp i 300.000 eksemplarer innen 2016.

Underveis i prosessen bruker man helt sikkert veldig mange av erfaringene Renault/Nissan-konsernet har gjort med det europeiske lavprismerket Dacia. Dacia-modellene bygger på velbrukt (og nedbetalt) teknologi fra konsernet.

Datsun vil ta i utgangspunkt i det samme og utnytte stordriftsfordelene maksimalt. Målet skal også være å bruke mest mulig underleverandører i lokale markeder.

LES OGSÅ: Så billig får du splitter ny SUV

Tidlig ute i Norge

Her hjemme i Norge var Datsun veldig tidlig ute av de japanske bilmerke. Allerede i 1960 kom de 14 første bilene hit til landet. Tre av disse bilene fra den aller første lasten med Datsun biler finnes fortsatt. En hvit Datsun 310 står på Teknisk museum i Oslo, de to andre er i privat eie.

Datsun ble utover på slutten av 60-tallet og utover på 70-tallet populære biler. De var kjent som både pålitelige og billige, men rustet dessverre ganske friskt.

LES OGSÅ: Slik ødelegger du en Datsun-klassiker

Gode hjem

Lille snertne Datsun Cherry er en bil som i alle fall vi som har levd en stund husker. 180B og kanskje spesielt den tøffe SSS modellen og ikke minst Laurel er andre Datsun biler som skaper minner.

Klassikeren 240 Z må heller ikke glemmes ... Heldigvis har mange eksemplarer fått gode hjem hos entusiaster som vet å verdsette også denne delen av bilhistorien.

Dette er 1980-modellen av Datsun 180 B, en populær bil i flere varianter.
Dette er 1980-modellen av Datsun 180 B, en populær bil i flere varianter.

Sjekk ut Asmunds Datsun 160B – klikk her: