Enhånds ketttlebells swing (Foto: Lars Martin Kræmer/)
Enhånds ketttlebells swing (Foto: Lars Martin Kræmer/)

Sving deg i form og ha det gøy samtidig

Lei av kjedelig styrketrening? Da bør du prøve kettlebells enhåndssving.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn Dag Ottos sykkel

Hver dag utover vinteren vil TV 2 Sporty vise deg nyttige treningsøvelser. Instruktør i denne videoen er Anne Marte Handal Sneve, personlig trener og Sportys treningsekspert.

De seineste årene har stadig flere nordmenn fått øynene opp for kettlebells, eller jernkuler med håndtak. Du får kulene i ulik størrelse og vekt, og du kan jobbe med en- eller to kuler samtidig. Treningen er både utfordrende og morsom.

Du kan bytte ut kulene med en halvannenliters flaske med vann, en manual eller en handlepose med noe tungt oppi. Her er det bare fantasien som setter grenser.

– Kettlebells er utrolig bra trening, både styrke og kondisjon. Mye av treningen ligger i å få sving på kula, sier Anne Marte.

Du finner tidligere publiserte treningsvideoer i stolpen til høyre.

LES OGSÅ: 24 kule øvelser med kettlebells

Slik utfører du enhånds kettlebells swing:

  • Still deg med kula mellom beina, kjenn at du har strak rygg og at brystet peker frem.
  • Ta tak i kula og prøv å få sving på den med en hånd.
  • Kula skal svinge opp til skulderhøyde og helt tilbake mellom beina.
  • Kjenn at kraften kommer fra rumpe og lår, eksploder opp.
  • Brystet skal peke mot speilet eller veggen foran deg hele tiden.
  • Prøv å bytte hånd i farta uten at du må stoppe kulesvingen.

LES OGSÅ: Sving deg i form med jernkuler

LES OGSÅ: Triksene som gjør at du takler hverdagen bedre

Sportys vurdering:

  • En øvelse som trener hele kroppen, og særlig rumpe og lår.
  • Bonus er at magemuskulaturen også får kjørt seg.
  • Du må jobbe ekstra med resten av coremuskulaturen for å stabilisere kroppen når du svinger med en hånd.
  • I kettlebells-konkurranser jobber utøveren i ti minutter sammenhengende uten å sette ned kula. Så ikke vær redd for å kjøre mange repetisjoner!
  • Treningsformen kommer opprinnelig fra Russland, der den kalles gyria. Fra gammelt av brukte bøndene å feste et dekke over kornlassene med jernvekter i hvert hjørne. For å løse opp støle rygger startet bønder med å svinge på vektene. Dette ble starten på en ny konkurranseform, som i dag finnes over hele verden.


LES OGSÅ: Din styrketreningsguide

LES OGSÅ: Her er de hotteste treningstrendene i 2012

Hva synes du om denne styrkeøvelsen? Si din mening i kommentarfeltet nedenfor!

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!