Etter 35 år på markedet er Mercedes Geländewagen   eller G klasse   en legende.
Etter 35 år på markedet er Mercedes Geländewagen eller G klasse en legende.

Mercedes Geländewagen: Bilen som nekter å dø

Den seiglivede klassikeren får trolig fornyet kontrakten i disse dager.

Da den kom, var den like mye traktor og krigsmateriell som sivilt kjøretøy. Og i den grad den kunne kalles det sistnevnte, var den ikke engang ved introduksjonen særlig moderne, med tradisjonell teknikk og aerodynamikk som en middels bygård.

Likevel fikk farkosten raskt et veldig fotfeste og en ekstremt entusiastisk tilhengerskare. Og det var ikke bare i Norge at den såkalte "børstraktoren" selv i ganske ribbet utgave fikk en enorm status.

Les også: Kongen i Abu Dhabi har 612 hk i sin G-wagen

Har trosset spådommene

Det begynner imidlertid å bli noen år siden. 33 faktisk, siden den kom på markedet i 1979. Og selv om bilen har holdt bemerkelsesverdig godt på populariteten gjennom årene har den vært spådd en ærefull død nesten hver gang et nytt firehjulsdrevet produkt med stjerne i grillen har sett dagens lys de siste årene.

Del med Facebook-vennene dine!

Da ML ble introdusert, regnet de fleste med at det var begynnelsen på slutten for gamlefar, selv om ML var en adskillig "mykere" konstruksjon. Det skjedde ikke, ei heller ødela store GL markedet for originalen da den kom i 2006, og nå hevdes det fra informerte kilder at etterspørselen er bedre enn på lenge.

Geländewagen var ment minst like mye som militært arbeidsredskap som sivilt kjøretøy da den kom i 1979, men fikk raskt en enorm betydning også som statussymbol og
Geländewagen var ment minst like mye som militært arbeidsredskap som sivilt kjøretøy da den kom i 1979, men fikk raskt en enorm betydning også som statussymbol og

Ikke minst takket være at Geländewagen fortsatt er en populær bil i militære kretser på mange kanter av verden. Men i den andre enden av skalaen har det også vært stor entusiasme rundt de voldsomme AMG-versjonene av bilen.

Ny kontrakt med Magna Steyr

Bilen har vært produsert av Magna Steyr i Østerrike helt siden starten, og i forbindelse med at kontrakten nå går ut har det igjen poppet opp rykter om at modellens død skulle være nært forestående. Det har vært spekulert i at man hos Daimler har vært misfornøyde med bunnlinja, og at man derfor kunne komme til å flytte produksjonen langt østover - i det minste til Ungarn.

Hvis man i det hele tatt gadd å ta bryet med å fortsette.

Men nå kan fan-skaren verden over trolig puste lettet ut, melder det tyske bransjenettstedet Automobilwoche.

Mange av oss har logget noen mil bak et slikt spartansk ratt, enten det har vært i en 24-volts, militærgrønn utgave med overarbeidet 240 diesel-motor eller en sivil og misunnelses-fremmende 300 diesel, gjerne med ettermontert turbo og avgiftssparende klappseter helt bakerst.
Mange av oss har logget noen mil bak et slikt spartansk ratt, enten det har vært i en 24-volts, militærgrønn utgave med overarbeidet 240 diesel-motor eller en sivil og misunnelses-fremmende 300 diesel, gjerne med ettermontert turbo og avgiftssparende klappseter helt bakerst.

Med bakgrunn i modellens stadige popularitet - i år produseres ca. 8.500 biler, og neste år kan man runde 10.000 takket være nye militære ordre - skal Daimler ha klart å forhandle seg til bedre vilkår fra Magna Steyr. Ifølge nettstedet blir en ny kontrakt mellom partene undertegnet i disse dager.

Sikret helt til 2020?

Den opprinnelig planlagte tidshorisonten for Geländewagen skal etter det man erfarer ha vært 2016 da Daimler vurderte å finne egne løsninger for produksjon, men den nye avtalen med Magna ventes også å sikre modellen et liv helt frem til og med 2020. Da vil i så fall bilen passere 40 år i produksjon, og som sådan aspirere til en temmelig eksklusiv klubb.

For man klusser selvsagt ikke med en legende, og flere kommentatorer antar at alt blir ved det gamle i hvertfall i overskuelig fremtid.

Selv om Magna Steyr også vokser, og går med planer om å flytte noe produksjon - blant annet av denne modellen - fra Graz i Østerrike til en tidligere GM-fabrikk som har produsert Daewoo i Warsawa, Polen.

Les også: Lada Niva - legenden den i andre enden av skalaen

Den sivile utgaven, opprinnelig med modellkode 460, har kun hatt én omfattende facelift så langt da den ble til 463 for rundt 20 år siden. Da ble noen av de skarpeste hjørnene utvendig høvlet litt ned og det ble mye ny teknikk under skallet, men størst synlig forskjell ble det på interiøret.

Det er ikke mye som minner om hverken den tradisjonsrike utsiden eller tidligere tiders frugale førermiljø i de nyeste utgavene av G-klasse. Dette bildet viser den foreløpig siste toppversjonen, G55 AMG, som gikk ut med forrige årsmodell.
Det er ikke mye som minner om hverken den tradisjonsrike utsiden eller tidligere tiders frugale førermiljø i de nyeste utgavene av G-klasse. Dette bildet viser den foreløpig siste toppversjonen, G55 AMG, som gikk ut med forrige årsmodell.

I den grad man venter forandringer til årsmodell 2013 eller 2014, blir det stort sett etter samme mønster: Detaljforskjeller utvendig, mer luksus innvendig, og oppgraderinger med hensyn til både motorer, drivverk og chassis-oppsett og elektroniske hjelpesystemer.

Tester ut ny G63 AMG

Produksjonen av verstingen G55 AMG opphørte etter modellåret 2011, noe som av pessimistene ble sett på som et forvarsel på at man forberedte seg på å legge ned modellen når kontrakten med Magna utløp. Med en ny kontrakt på gang spekuleres det nå i at også Geländewagen, eller "G-klasse", som den nå kalles, vil komme i revidert versjon med G63 AMG som toppmodell.

Det var et imponerende syn som ventet når man løftet på panseret på G55 AMG. Nå skal det finnes testbiler ute på veien som skjuler en enda mer fristende maskin, som kan bli den nye toppmodellen G63 AMG.
Det var et imponerende syn som ventet når man løftet på panseret på G55 AMG. Nå skal det finnes testbiler ute på veien som skjuler en enda mer fristende maskin, som kan bli den nye toppmodellen G63 AMG.

Nøyaktig når det vil skje vet ingen - det skal i hvertfall ikke være noe slikt på gang i Geneve i disse dager. Men amerikanske Car and Driver har nylig bragt spionbilder av en bil som hevdes å være bestykket med samme 5,5 liters twinturbo-V8 som de øvrige AMGene med 63-betegnelse bruker.

Del med Facebook-vennene dine!

Uansett når den i så fall måtte komme er en ny åtteårs-kontrakt og spennende testbiler ute på veien godt nytt for Geländewagen-entusiastene. Og det beviser igjen den gamle sannheten om at det kan være fyr på peisen selv om det er snø på taket. Eller at de gamle ennå er eldst. Eller... ja, du skjønner poenget.

Les også: Tyske Väth gjør verstingen G55 AMG enda verre