Frode Estil (Foto: Bratlie, Espen/Samfoto)
Frode Estil (Foto: Bratlie, Espen/Samfoto)

Tipsene som gir deg suksess i Birken

Alt du trenger å vite om Birkebeinerrennet. Se ekspertenes beste råd.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn Dag Ottos sykkel

– Tenk positivt, skyv unna negative tanker og fokuser på teknikken, sier skiinstruktør Siri Halle til TV 2 Sporty.

Prioriter feste foran gli

Den tidligere landslagsløperen har selv gått Birkebeinerrennet flere ganger. Halle er daglig leder i Learn2Ski, der hun og 100 kollegaer holder kurs for tusenvis av nordmenn hver vinter.

TEST DEG SELV: Hvor gammel er kroppen din?
TEST DEG SELV: Prøv TV 2 Sportys BMI-kalkulator

VIDEO: Hør Siri Halles beste mentale tips i videovinduet over.

LES OGSÅ: Her bor de ivrigste birkebeinerne

23.000 skiløpere
Birken er verdens største turrenn på ski og går i klassisk stil 54 kilometer fra Rena til Lillehammer.

Hovedrennet lørdag 17. mars 2012 samler 16.500 løpere. Legger man til Fredagsbirken, Halvbirken, barne- og ungdommsrennene deltar totalt 22.000–23.000 skiløpere.

LES OGSÅ: Her får du virkelig testet skiformen din

GJØR COMEBACK: Frode Estil. (Foto: Solum, Stian Lysberg/SCANPIX)
GJØR COMEBACK: Frode Estil. (Foto: Solum, Stian Lysberg/SCANPIX)

Estils tre beste tips
Frode Estil er TV 2 Sportys skiekspert. Mannen med 13 medaljer fra VM og OL har følgende Birken-råd:

  • Ikke still sliten på startstreken. Mange stresser og trener altfor mye de siste dagene før rennet.
  • Varm opp godt og ikke åpne for hardt. Du har lang tid å gjøre det på!
  • Prioriter feste foran gli. Alt med måte, men du blir fort kraftløs hvis skiene er litt for glatte.

LES FRODE ESTILS BLOGG HER

Slik pakker du sekken
Under Birken er det påbudt å bære sekk som veier minimum 3,5 kilo. Bruk en god sekk som du har prøvd før, som sitter godt på ryggen og ikke sklir opp og ned.

SJEKK NYHETENE: Her er årets store løpeskotest

Ha med ekstra votter, en tørr trøye, en ulltrøye og ekstra sokker, en vindjakke og varm bukse. Ekstra skismurning, matpakke og ekstra drikke er også anbefalt.

Birken
  2010, det blir minst like fint i år!
Birken 2010, det blir minst like fint i år!

LES OGSÅ: Slik har Nils blitt to timer raskere i Birken

Overnatting
Det er mulighet for innkvartering i Rena Leir på utlagte madrasser. Du må selv ta med sovepose og laken.

Arrangør har bagasjetransport fra start på Tingstadjordet, Rena til Håkons Hall. Tjenesten er inkludert i startkontingenten. Du er selv ansvarlig for å merke egen bagasje og levere den på riktig bil i henhold til pulje. Bagasjen blir utlevert sør for Håkons Hall på renndagen.

Det går buss til Rena torsdag og fredag før rennet og returbusser fra Lillehammer etter rennet.

Før start
Birken har seedet puljestart med sluser inn til hver pulje. Slusene åpnes 50-60 minutter før start. Legg skiene på det stedet du ønsker å starte og får plass.

Ikke vær for beskjeden når du velger plass i puljen din dersom du har ambisjoner om en god tid. Det er mattestart, det vil si at tiden starter i det man passerer startmatten.

LES OGSÅ: – Ikke gå, men skli på skiene!

– Finn roen
Under Birkebeinerrennet må du forsere til sammen 1000 høydemeter fordelt på slake stigninger.

Ikke bli stresset, men finn roen og ditt eget tempo. Konsentrer deg om deg selv og ikke prøv å henge på de som går fortere enn deg.

For deg som planlegger å gå rolig: Deltakere som ikke har nådd kontrollpunktene innen angitt klokkeslett vil bli tatt ut av rennet. Men tidsgrensene er romslige.

LES OGSÅ: Fire gulltips som gjør deg bedre på ski

Smurning og værmelding

Mildvær gjør at det blir bløtt over fjellet i år.

LES OGSÅ: Påskeføre under Birken

Smør om dersom du har dårlige ski. Du finner ferske smøretips for Birkebeinerrennet på Swix sine hjemmesider.

Swix har smøreservice på Skramstadsætre og Kvarstad, les mer på Birken sine hjemmesider.

Her finner du også webkameraer med værstasjoner. Husk at temperatur og føre kan variere mye underveis, noe du bør ta høyde for når du pakker smurning og sekk.

Matstasjoner og løypeprofil
Hvordan skal du legge opp løpet, og hvor kan du få i deg mat og drikke? Her er en rask gjennomgang av løypen:

Rostadsætra
Første drikkestasjon. Serverer sportsdrikk og vann.

Skramstadsætra 9 km
Når du kommer hit skal du ha en god følelse, og ikke være mer sliten enn at du egentlig kunne gått litt fortere. Du er antagelig ikke sulten og tørst ennå, men pass likevel på å ta til deg litt drikke. Planlegger du en sluttid på fire timer skal du passere på cirka 45 minutter.

Dølfjellet 13 km
Her kan føre og vær endre seg, det vil nesten alltid være vind: Motvind eller sidevind. Finn deg en passende pulje å ligge i, veksle på å dra og tenk på god skiteknikk.

Dambua 15 km
Fyll på med mat og drikke. Her serveres dagens første lefser. Herfra er det seks kilometer med lett terreng før du kommer til Raufjellet.

Raufjellet 20 km
Her er det alltid surt, vinden tar tak og løypene kan være delvis visket vekk av snøføyk. Her går det nedover mot Kvarstad. Det er viktig å hvile ut og gå smart.

Når bananen ser slik ut, passer
  den perfekt i muffins og bakst. Godt modne bananer er nemlig ekstra søte.
  (Foto: Illustrasjonsfoto)
Når bananen ser slik ut, passer den perfekt i muffins og bakst. Godt modne bananer er nemlig ekstra søte. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Kvarstad 27 km
Nå er du halvveis! De aller fleste har krefter til å gå hit, men herfra begynner det å røyne på. Forsøk å gli ut der det er mulig. Få i deg næring før du tar fatt på klatringa til Midtfjellet. Kvarstad-stasjonen serverer bananer og lefse, i tillegg til saft, vann og cola. Følger du skjema til fire timer skal du passere på rundt 2.12.

Midtfjellet 34 km
Du har forsert de hardeste bakkene og er på løypas høyeste punkt 910 meter over havet. Nå er det nedkjøring til matstasjonen. Du har seks kilometer staking foran deg til Sjusjøen. Tenk positivt! Her vil de som har best grunntrening og vilje dra ifra. Er merketiden fire timer skal du nå ha brukt cirka 3.18.

Sjusjøen 41 km
Nå gjenstår bare 15 km, nesten bare utforkjøring. Hiv innpå næring, dette er siste offisielle matstasjon. Herfra er det bratt, hold konsentrasjonen. Her kan det gå unna på skarpt føre, så hold deg til høyre hvis du er litt usikker, her kan du ploge.

På bunnen av bakkene er det to kilometer til mål. Tyn ut de siste kreftene og la folkelivet bære deg frem over mållinjen på Lillehammer. Du har nå – uansett sluttid – utført en stor idrettsprestasjon.

Etter målgang serveres saft, vann, epler og varm suppe, slik at du får fylt opp den tomme tanken og kan restituere raskere. Arrangøren frakter bagasjen din fra Rena til Lillehammer, så alt du trenger å gjøre er å finne bagen din og komme deg i dusjen.

Green Bay Packers-spillerne dynker trener Mike McCarthy med
  Gatorade etter seieren. (Foto: JAMIE SQUIRE/Afp)
Green Bay Packers-spillerne dynker trener Mike McCarthy med Gatorade etter seieren. (Foto: JAMIE SQUIRE/Afp)

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!