DAGENS ØVELSE: Effektiv trening av rumpe og lår. (Foto: Illustrasjonsbilde/Colourbox/)
DAGENS ØVELSE: Effektiv trening av rumpe og lår. (Foto: Illustrasjonsbilde/Colourbox/)

Her er rumpeøvelsen du kan trene overalt

Alt du trenger er en benk eller en trapp.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

Hver dag utover vinteren vil TV 2 Sporty vise deg nyttige treningsøvelser. Instruktør i denne videoen er Olaf Tufte, olympisk mester i roing.

– Dette er en av mine favorittøvelser for rumpe og lår. Den er mer skånsom for ryggen enn knebøy, sier Tufte til TV 2 Sporty.

Du finner tidligere publiserte treningsvideoer i stolpen til høyre.

LES OGSÅ: Test deg selv: Hvor gammel er kroppen din?

Opptråkk, styrketrening for rumpe og lår
Slik gjør du: Press deg opp med låret, ikke skyv ifra med leggen. Eksplosivt opp, rolig tilbake.

Husk rett rygg og balanse i overkroppen.

Trener både rumpe, lår, samt kjernemuskulatur i mage og rygg.

DAGENS ØVELSE: Å gå i trapper er effektiv trening av rumpe og lår. (Foto: Illustrasjonsbilde/Colourbox/)
DAGENS ØVELSE: Å gå i trapper er effektiv trening av rumpe og lår. (Foto: Illustrasjonsbilde/Colourbox/)

Sportys vurdering: Flott totaløvelse som du kan gjøre både på treningsstudio og hjemme, for eksempel i en trapp.

Husk å varme opp godt først, minst ti minutter.

Tren på teknikken uten vekter før du begynner å trene tungt. Økt vektbelastningen gradvis. I stedet for vektstang kan du bruke flasker med vann, manualer eller lignende.

LES OGSÅ: Trene med riktig intensitet

LES OGSÅ: Tren riktig med pulsklokke

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!