Det er mange faktorer som spiller inn når man skal velge pendlerbil.
Det er mange faktorer som spiller inn når man skal velge pendlerbil.

Pendlerbil: Dette er tre smarte alternativer

Skal kjøres langt - men ikke tape seg for mye.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Del med Facebook-vennene dine

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei, bil nr. 2 som i hovedsak skal brukes til pendling, skal anskaffes. Jobbkjøring vil alene utgjøre ca 30.000 km per år, derfor trenger vi en bil som både har god komfort og er billig i forbruk. Bilen vil i hovedsak kjøres på motorvei med fartsgrense på 100 km/t, hvor det heldigvis ikke er kø. Ser derfor for meg at det kan være en fordel med 6 gir og ikke for liten motor.

Øvrige kriterier:

- God kjørekomfort

- Billig i forbruk

- Lave servicekostnader

- ikke eldre enn 2010 modell - ny er også aktuelt

- maks 20.000 km

- Pris ca 250.000

- Diesel eller bensin

Har foreløpig sett mest på Polo og Golf. Mulig Polo vil være i minste laget samt at den kanskje har dårligere komfort enn Golf når man passerer 90-100 km/t. Merke har egentlig ikke veldig stor betydning, men det er viktig at bilen ikke faller "unødvendig" mye i verdi med tanke på at den skal kjøres såpass langt per år.

Usikker på hvor lenge man bør eie en slik bil, jeg tenker maks 2-3 år. Da vil den allerede har rundet 100' km. Vil leasing være aktuelt eller er det billigere å eie med tanke på kjørelengden, noen som har erfaring?

Spørsmålet er:

Hvilken bil gir laveste kostnad per km fra anskaffelse til salg, uten at man firer for mye på komforten?

Benny svarer:

Både VW Polo og VW Golf Bluemotion kan være gode alternativer. Men her er et par par andre alternativer:

Først Volvo C30 med 1,6 diesel. Sikker, komfortabel, gode seter etc. en hot bil da den kom, men litt glemt nå. Her kan du gjøre gode kjøp.

Honda Jazz er stor til å være så liten (fås også som hybrid), og er reinspikka fornuft på fire hjul. Toyota Yaris (pluss Auris/Prius) bør kanskje også vurderes. Dette er evighetsmaskiner. Ellers så har jeg også sansen for Ford Fiesta, synes den er ganske tøff - om den blir litt liten, så vurder Focus.

Mini er kanskje ikke det mest fornuftige valget, men morsom og kul bil som byr på mye kjøreglede. Brukt BMW 1-serie og Audi A3 kan kanskje også være aktuelle? Litt større og dyrere biler som du må betale litt ekstra for- eller velge litt eldre av, men begge disse byr på en god dose komfort noe som er viktig når man skal kjøre såpass mye som deg.

Tror neppe at leasing vil være lønnsomt for deg, med en såpass lang kjørelengde vil nok månedsbeløpet bli ganske "friskt".

Å gi svar på hvor "komfortgrensen" går, blir veldig individuelt. Her finnes det ikke noen fasit. Men biler i Golf-klassen byr som regel på en god dose komfort. De siste årene har mange småbiler tatt et kvantesprang i så måte - også med tanke på sikkerhetsutstyr ombord.

Et så gammeldags begrep som akselavstand har mye å si her. Jo lengre denne er, jo mer stødig og stabil oppleves som regel bilen på veien i høy hastighet. Så må jo dette vurderes opp mot gode seter, støydeming, drivstofforbruk annenhåndsverdi osv.

Håper du fikk noen tips å "tygge" på her! Lykke til!

Har du noen tips eller gode råd "vår venn" - skiv inn i kommentarfeltet under:

Les også: En små-frekk Italiener som pendlerbil - kan det være smart?

Del med Facebook-vennene dine


Les også: Slik unngår du flatt batteri i vinterkulda

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Prut til selgeren blir sint!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: