Nye Hyundai i30 blir en tøff utfordrer i kompaktbil segmentet.
Nye Hyundai i30 blir en tøff utfordrer i kompaktbil segmentet.

Hyundai i30: Denne stasjonsvogna blir tøff for konkurrentene

Nå angriper de for fullt også i Golf-klassen.

Hyundai har tatt steget opp til å bli verdens femte største bilprodusent og er skikkelig i støtet om dagen. Nye modeller kommer som perler på snor.

Siste nytt på Hyundai-stammen er i30 stasjonsvogn. En kompakt men allikevel romslig bil i C-segmentet, eller Golf-klassen om du vil.

Tøft segment

Det er bare fem år siden første generasjon i30 kom, og det betyr at det egentlig skulle vært et par år til før den nye modellen kom. Men Hyundai har tydeligvis ikke tid til å vente - og øker hastigheten for å utfordre konkurrentene ekstra mye.

Del med Facebook-vennene dine

Dette er kanskje det tøffeste segmentet å slå seg opp i. Konkurransen er knallhard. Biler som Ford Focus, VW Golf og Opel Astra er bare noen av konkurrentene til den nye i30-en. Hyundai i30 (femdørs og stasjonsvogn) har allerede en sjettelass i dette segmentet i Europa.

LES OGSÅ: Denne Hyundaien har fått kjempekritikker

Laget i Europa – for Europa

Ingenting tyder på at de har tenkt å gi seg der ...

Rene og moderne linjer på i30
Rene og moderne linjer på i30


Nye i30 er utviklet for det europeiske markedet, på Hyundais designsenter i Tyskland og produseres i Tsjekkia. Den har nytt design med tydelig familielikhet til suksesser som i40 og SUV-en ix35.

Den får sterkere motor med lavere utslipp og mer utstyr enn tidligere. Nykommeren er også noe lengre og bredere enn sin forgjenger.

Flest diesel

Hyundai i30 blir levert med både diesel- og bensinmotor og ca. 60 prosent av bilene solgt i Norge forventes å være dieseldrevet. Alle bilene kommer med sekstrinns girkasse (automat for enkelte modeller) og syv airbager.

Bilen kommer også med "Flex steer", et system som lar føreren bestemme styreegenskapene på rattet med innstillingene Comfort, Normal og Sport.

LES OGSÅ: Disse bileierne er mest – og minst – fornøyde


Ambisiøse mål

Man kjenner godt igjen fronten på i30 fra de andre bilene i
  Hyundai-familien.
Man kjenner godt igjen fronten på i30 fra de andre bilene i Hyundai-familien.

Hyundai har i Norge som mål å selge 1.200 av den nye i30 modellen i 2012, mens i Europa er planen å selge ca. 120.000 biler pr. år.

Ganske "hårete" mål med andre ord. Med nytt, lekkert design, gjerrige motorer, større plass og en av bilbransjens beste nybilgarantier, bør de ha muligheter til å lykkes også med denne modellen.

Stasjonsvognutgaven av den nye Hyundai i30 får verdenspremiere på bilutstillingen i Geneve i mars og den er ventet til Norge allerede i september i år.

Hyundai Veloster: Hverdagshelt i treningstøy