reklame-statistikk - Norsk reklame for over 19 milliarder

Det ble solgt reklame for 19,2 milliarder kroner i Norge i fjor. Dagspressen er det største segmentet, men internett ligger på en god andreplass.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når avisenes reklamebilag regnes med, går hver tredje reklamekrone med på å kjøpe reklame i dagspressen. Internett-reklame utgjør nå 22,7 prosent av markedet, mens TV-reklame ligger på 17,7 prosent.

– TV-reklamen nådde en all-time high i 2011, med en totalsum på 3,4 milliarder kroner. Det gir en vekst på 11 prosent, sier analysesjef Tobias Hedström i det svenske instituttet for reklame- og mediestatistikk.

For året sett under ett ble veksten noe mer beskjeden og endte på 1,7 prosent.

– De tegnene vi nå ser med en avdemping og nedgang i reklameveksten fortsetter i de kommende kvartaler, sier Hedström, men legger til at mange medier vil fortsette å vokse også i 2012. (©NTB)