Overfylte tog i India er et vanlig syn. Et utvalg kritiserer myndighetene og togselskapene for dårlig sikkerhet. 41 personer blir drept ved togoverganger i gjennomsnitt hver dag, 40 prosent av disse i hovedstadsområdet.  (Foto: Ap)
Overfylte tog i India er et vanlig syn. Et utvalg kritiserer myndighetene og togselskapene for dårlig sikkerhet. 41 personer blir drept ved togoverganger i gjennomsnitt hver dag, 40 prosent av disse i hovedstadsområdet. (Foto: Ap)

41 mennesker drept av toget hver dag i India

– En massakre, sier indiske myndigheter.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nesten 15.000 mennesker mister hvert år livet fordi de forsøker å krysse indiske jernbanelinjer utenom bruer og planoverganger og blir påkjørt av tog. Indiske myndigheter beskriver togdøden som en «massakre».

Bare rundt den tett befolkede og til tider kaotiske storbyen Mumbai kommer det årlige dødstallet opp i 6000. I gjennomsnitt omkommer 41 mennesker per dag på denne måten i India, het det i en rapport fra myndighetene tirsdag.

– Massakre

Tallene fra undersøkelsen regner bare med togpåkjørsler, og ikke andre togulykker.

– Siviliserte land kan ikke godta en slik massakre på sitt eget jernbanenett, skriver rapportens forfattere ifølge avisen Times of India.

– Kampen for bedre sikkerhet må føres som en krig, krever de.

Indiske pendlere forsøker å klatre fra et tog til et annet i rush-trafikken.  (Foto: Afp)
Indiske pendlere forsøker å klatre fra et tog til et annet i rush-trafikken. (Foto: Afp)

Indiske jernbaner frakter 18 millioner mennesker hver dag, og toget er fortsatt det mest brukte transportmiddelet for reiser over lengre distanser. Til tross for intens konkurranse på lengre innenriks strekninger, har ikke flyselskapene klart å ta over.

LES OGSÅ: Minst 36.000 har omkommet på Mumbai-jernbanen

Kritiserer jernbaneselskapene

Landets jernbaneselskaper får hard kritikk for ikke å ville ta ansvar for de mange dødsfallene.

Utvalgets leder, Anil Kakodkar, sier ifølge BBC at folk krysser jernbanen fordi det ikke er nok broer og underganger. I tillegg er bare et fåtall av jernbanelinjene inngjerdet, slik at det er fristende for folk til fots å krysse linjene hvor som helst det måtte passe dem.

Utvalget anbefaler indiske myndigheter å sette ned en gruppe bestående av både myndigheter og uavhengige organisasjoner som kan utbedre sikkerheten på det indiske jernbanenettet.

(NTB/TV 2)