Streng kulde er ikke en utfordring bare for føreren. Mange biler sliter også i vinterkulda. Illustrasjonsbilde.  (Foto: Gizmodo)
Streng kulde er ikke en utfordring bare for føreren. Mange biler sliter også i vinterkulda. Illustrasjonsbilde. (Foto: Gizmodo)

Hva er best i kulda - bensin eller diesel?

Les hva Brooms bilekspert anbefaler for de kaldeste stedene i Norge.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Del med Facebook-vennene dine

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo Benny, jeg ser at dere har skrevet litt om dette med kuldeproblemer på dieselbiler og lurer på om du kan si noe om hva som er det beste for oss som bor på et kaldt sted i landet.

Er bensinmotor da det beste i forhold til startegenskaper og det å få varme i kupeen, eller kan diesel i praksis være like bra? Hvorfor er det egentlig forskjell på dette, for meg virker det som vi hører mye mer om dette nå enn vi gjorde bare for noen år siden.

Har også hørt at elbiler varer mye kortere når det er virkelig kaldt, er det riktig? Hilsen Tor Ivar.

Benny svarer:

Hei Tor Ivar.

Biler med bensinmotor er de som er lettest å starte i kulda. Diesel er et tyngre stoff enn bensin og det gjør at diesel får dårligere kuldeegenskaper. Det er særlig streng kulde over tid som skaper problemer for dieselbilene. Vanlig norsk vinterdiesel begynner å skille ut vokskrystaller ved -32 grader. Noe som igjen kan tette dieselfilteret.

En vanlig misforståelse er at dieselen på tanken fryser når det blir minus 32 grader ute, men lufttemperatur gjenspeiler ikke nødvendigvis temperaturen i dieselen.

På biler som brukes jevnlig, vil bruken bidra til å holde temperaturen i dieselen oppe.

Blir bilen derimot stående utendørs i ekstremkulde over lang tid, synker temperaturen på dieselen.

Svaret er altså at bensinmotorer er lettest å starte i steng kulde. De blir også ofte fortere varme enn tilsvarende dieselbiler.

Nå er det ikke nødvendigvis slik at jeg vil fraråde deg å kjøpe bil med dieselmotor om du bor på Røros, Tynset eller et annet veldig kaldt sted. Med motorvarmer og godt oppladede batterier og jevnlig bruk av bilen så bør normalt sett ikke dette by på de helt store problemene.

Nye motorer – både bensin og diesel – har de siste årene blitt mye mer energieffektive. Det gjør at motorene ofte ikke blir like varme som i ”gamle dager”. Varme er jo egentlig et restprodukt fra forbrenningen som vi her oppe under Nordpolen setter stor pris på, da vi kan nyttegjøre dette i et varmeapparat i -25 grader eller det som kaldere er.

For bilprodusentene generelt er varmen sett på som et problem og kjølingen som en utfordring. Et resultat av dette er at biler som kommer til Norge ofte har "cold zone"-spekk med større batterier og bedre kapasitet på varmeapparatet.

På spørsmålet ditt om elbiler så er svaret ja. På samme måten som at batteriet i bilen din får redusert kapasitet når det er kaldt – så skjer det samme med elbiler. Resultatet er kortere rekkevidde.

Håper du fikk svar på noen av spørsmålene dine her!

Les også: Se opp for denne hvis du skal på Harry-handel!


Del med Facebook-vennene dine

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Prut til selgeren blir sint!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: