Her går det unna. Gibbs har sørget for å lage en lastebil som går nesten like fort til vanns som på land.
Her går det unna. Gibbs har sørget for å lage en lastebil som går nesten like fort til vanns som på land.

Lastebil som speedbåt? Tja, hvorfor ikke?

At lastebiler kun skal kjøres på land er sååå 2011...

Har du gått i årevis og ventet på at det endelig skal komme lastebiler som kan brukes i vannet? Ikke vi heller, men nå skjer det likevel. Og vi må jo innrømme at det ser ganske så tøft ut.

Del med dine Facebook-venner

Det er firmaet Gibbs som har tatt steget helt ut. De har laget to modeller, den største som heter Phibian og den litt mer kompakte Humdinga. Begge fungerer like bra på vann som på land.

Her er
Her er

LES OGSÅ: Kjøpte vannskadet nybil

500 hk

Tro ikke at det går sakte heller, selv om lastebilen sjøsettes. Neida, for i den største utgaven har du nemlig en gigantisk dieselmotor med 500 hk til rådighet.

Og selv om det er en tung ekvipasje å dytte gjennom vannet, så klarer den en toppfart på 50 km/t. Det er slett ikke verst, når du tenker på at den kan frakte opptil 15 passasjerer!

Du kan lett stå på vannski etter denne lastebilen, for å si det sånn... Uten at nettopp dette nødvendigvis er produsentens største salgsargument.

På land går det naturligvis fortere - der har Phibian en toppfart på 110 km/t.

Den er dessuten firehjulsdrevet, så det er i bunn og grunn ikke så mange steder denne lastebilen ikke kommer fram.

LES OGSÅ: Sealegs: Båten som går like godt til lands som til vanns

Bakfra er det to jetmotorene som brukes når lastebilen ferdes i vann godt synlig.
Bakfra er det to jetmotorene som brukes når lastebilen ferdes i vann godt synlig.

V8 med kompressor

Så har vi altså lillebroren Humdinga. Den tar syv passasjerer. Og her er det også mye krefter - og ikke noe dieselknatring heller. I stedet sitter det en diger V8-er med 350 hk og kompressor under panseret.

Du kan legge inn bestilling på begge modellene allerde, og det forventes at de kan leveres om 9-15 måneder.

Prisene er ikke klare ennå.

De som nok er mest interessert i å handle denne typen kjøretøy er gjerne militærstyrker og redningstjenester verden rundt.

Verdensrekord

Dette er forvørig ikke første gangen at Gibbs lager amfibiekjøretøy.

Det var nemlig deres modell som ble brukt av Richard Branson, da han krysset den engelske kanal på 1 time og 40 minutter. Det var ny verdensrekord på den strekningen i et amfibiekjøretøy.

Her er kompaktmodellen, Humdinga, som skal være et ekstremt terrenggående amfibiekjøretøy.
Her er kompaktmodellen, Humdinga, som skal være et ekstremt terrenggående amfibiekjøretøy.

LES OGSÅ: Her er noen morsomme amfibiekjøretøy