Nissan GT R mot BMW M5. En duell mellom ulike, men likevel tilsynelatende sammenlignbare sportsbiler med stygt temperament. Se selv hvordan det gikk i videoen under! Foto: Skjermdump fra Youtube
Nissan GT R mot BMW M5. En duell mellom ulike, men likevel tilsynelatende sammenlignbare sportsbiler med stygt temperament. Se selv hvordan det gikk i videoen under! Foto: Skjermdump fra Youtube

Nissan GT-R mot BMW M5: Her snakker vi utklassing

Duellen mellom to vaskeekte sportsbiler ble ikke så jevn som man skulle tro.

Har du akkurat pantsatt hytta, underslått husholdningsbudsjettet og svidd av dine barns arv på dine drømmers BMW M5? Da er det mye som taler for at du skal slutte å lese her, og i stedet klikke deg videre til neste sak her på Broom.

For vi liker ikke å få folk til å gråte.

Ulike, men sammenlignbare

Det er det nemlig fullt mulig å gjøre dersom man er BMW-patriot og ser denne videoen. Den er fra britiske Autocar, som har testet to riktignok svært ulike sportsbiler, men som likevel har mye til felles i tekniske spesifikasjoner på papiret - samt det faktum at begge er bygget fordi man virkelig mente alvor på fabrikken.

Les også: M5 - superbil på to tonn med fire dører

Bilene kjøres gjennom aksellerasjonstest, bremsetest, på en utfordrende banestrekke og det måles G-krefter i sving. Stort sett direkte sammenlignbare øvelser, der subjektive ting spiller liten eller ingen rolle. Forskjellene viser seg å være større enn man kanskje skulle tro.

Premium til liten nytte

Og uten å antyde for mye om resultatet, antar vi at nevnte patriotiske eiere av tyske premiumsedaner bringes til tårer når den japanske coupeen også kåres som bilen som "føles best". For om en GT-R er aldri så anerkjent, så er det nok ting M5-eiere setter mer pris på enn å bli danket ut også på premiumfølelse av en "liten japaner".

Klikk i videovinduet under for å få med deg hvordan duellen egentlig fortoner seg. Om det ikke gjør for vondt...:

http://www.youtube.com/watch?v=FjJSY0eZpHs&feature=player_embedded

Les også: Slik gikk det da Broom testet GT-R på nysnø i Oslo