Illustrasjonsbilde: Ferguson Gråtass, her blitt en kult traktor. Dette er landlig motornostalgi, men den kan fortsatt ta i et tak med både snøbrøyting og vedlapping.
Illustrasjonsbilde: Ferguson Gråtass, her blitt en kult traktor. Dette er landlig motornostalgi, men den kan fortsatt ta i et tak med både snøbrøyting og vedlapping.

Ferguson Gråtass: Duger denne fortsatt som arbeidstraktor?

Hva må man i såfall passe på...

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Del med Facebook-vennene dine

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Vi har kjøpt oss hus litt landlig og jeg funderer nå på å anskaffe en liten, billig traktor til litt snøbryting, jobbing med ved og til å kunne kjøre litt kvist og kvast med.

Valget faller trolig på en ”Gråtass”. Vi har vært og sett på en 1955-modell med bensinmotor. Til og med kona ble sjarmert – og barna elleville. Vet du hva man skal se opp for og hva man må betale for en slik nostalgisk, koselig traktor?

Benny svarer:

Hei sann!

Støtter deg absolutt i å kjøpe traktor – det er noe alle menn bør ha ved siden av kniv, øks og motorsag.

Ønsker meg traktor selv, men med en 25 meter lang oppkjørsel og ikke verden største gårdsplass – så har jeg liksom ikke helt kunnet forsvare investeringen.

Må innrømme at jeg ikke har veldig mye greie på dette – så jeg oppfordrer alle som kan bistå meg med mer kunnskap her til å skrive inn svar i ”Spør Benny” eller i kommentarfeltet under.

Bensinmotoren i gråtass er en gammel, solid og langsomt gående sak fra Vanguard og faktisk den samme som ble brukt i sportsbilen Triumph TR2. Den skal være lettstartet både varm og kald, og uten ulyder og lekkasjer. Sjekk oljetrykket (den har måler) på tomgang. Det skal ALDRI være under 1,5 kg.

Slitt girkasse merker du ved at den hopper ut av gir. Lekkasjer fra motorens bakkant eller girkassens forkant forekommer – så sjekk litt nøye. Sjekk også hydraulikken litt nøye. Ny hydraulikk pumpe er visstnok nesten umulig å få tak i.

Karosserideler som grill, motorlokk og skjermer finnes å kjøpe nytt. Det elektriske anlegget er svært enkelt og kan fikses av de aller fleste. Forstillingen er enkel og sjekke – du ser kjapt om det er slakk etc. med det blotte øyet.

Den skal ikke ha for stor dødgang på rattet.

Ellers ser jeg for meg at traktordekk er dyre – det er ganske kurant å sjekke dekkmønstret her ... Kjettinger hadde nok vært en fordel om du skal bruke den til snøbryting. Følger de med? Hvis ikke – sjekk pris.

Fra den poplære branefilmen om nettopp Gråtass (Foto: Filmweb)
Fra den poplære branefilmen om nettopp Gråtass (Foto: Filmweb)

Jeg tipper at du må ut med et sted mellom 10 og 20 000 for en noenlunde hel, velfungerende og greit eksemplar av en Ferguson TE20 som er det korrekte navnet på ”Gråtassen”. Utstyr som lasteapparat, tilhenger, snøfres etc. kommer som regel i tillegg. Sjekk litt priser på det du trenger av dette også, slik at du vet hva ”hele pakken” kommer på.

Denne duger absolutt til litt lettere oppgaver, men tenk på at det er en pensjonist du har med å gjøre her, så ikke la den ta alt for tunge tak.

Et par tips til slutt: I Sverige finnes en egen ”grålle-klubb” med over 6000 medlemmer, kanskje et medlemskap her kan være verdifullt? Hayens forlag har en egen reparasjonshåndbok – anbefales også – for det er vel ikke utenkelig at du må fram med verktøykassa litt innimellom slagene med snøbryting og vedkapping.

I og med at både kona og barna er begeistret så er det bare å slå til! Dette er motorisert nostalgi på fire hjul! Heldiggris!

Se også: Løype – denne traktoren skal forbi!



Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Prut til selgeren blir sint!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: