Corrado ble aldri noen kommersiell suksess, blant annet fikk et litt anonymt design skylden. Kanskje var det slik  bilen burde sett ut fra starten? Foto: Privat (Foto: unknown)
Corrado ble aldri noen kommersiell suksess, blant annet fikk et litt anonymt design skylden. Kanskje var det slik bilen burde sett ut fra starten? Foto: Privat (Foto: unknown)

Bilen min VW Corrado Widebody: Denne var egentlig ganske anonym

Christoffers bil skiller seg klart ut fra mengden.

I spalten ”Bilen Min” har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Her har vi fått bilder av en bil som det etter hvert finnes en del av i Norge, men som likevel ikke er å se i trafikken så veldig ofte. Det kan skyldes at mange av VW Corradoene som har blitt importert nå har kommet dit hen at de trenger litt fiks og oppussing før de igjen er klare for en ny karriere som (enda) mer entusiastbiler enn de var som forholdsvis nye.

Bilen som "hadde mer inne"

For entusiasme har til en viss grad omgitt VW Corrado helt siden den kom på markedet i 1989. Da regnet ”alle” med at den skulle overta Sciroccoens posisjon, men riktig slik ble det ikke.

Les også: Glenns Corrado først i verden med Lysholm-kompressor

Scirocco hadde vært med siden Golfen kom i 1974. De to var utviklet samtidig og på samme tekniske grunnplate, og den mer sportslige Sciroccoen ble faktisk lansert noen få måneder før Golfen. Den fikk leve i to lange generasjoner, og var takket være sin lette konstruksjon en habil performer selv med motorer rett fra Golf-programmet.

Widebody-kitet er ikke noe man bare popper fast i løpet av en ettermiddag. Det er lagt mye jobb i denne bilen, og nå er eieren i gang med en restaurering for å høyne finishen ytterligere. Foto: Privat
Widebody-kitet er ikke noe man bare popper fast i løpet av en ettermiddag. Det er lagt mye jobb i denne bilen, og nå er eieren i gang med en restaurering for å høyne finishen ytterligere. Foto: Privat

Med Corrado ville imidlertid VW legge grunnlaget for en litt mer brutal sportsbil, som kunne takle enda mer motor enn det som fantes i Golf. Og da måtte man ta litt hardere i når det gjaldt oppbygning og chassiskomponenter – selv de råeste Golfene begynte å bli temmelig kvasse på denne tiden, med både G-ladere og VR6-motorer på programmet.

Ble aldri noen suksess

Corrado fikk ros for flotte kjøreegenskaper da den kom. Men den fikk også en så høy pris at interessen for faktisk å kjøpe den aldri ble helt som moderselskapet hadde håpet. Det førte til at lettere og billigere Scirocco fikk leve videre parallelt med nykommeren helt frem til 1993 – og bare to år senere var det slutt på hele Corrado-eventyret også.

Hva som gikk galt er ikke entydig, men prisen ødela mye for bilen.

Og få var klar over hvor kapabel og kjøreglad den faktisk var. Problemer med G-lader-motorene bidro heller ikke i positiv retning, og en del mente at bilen i tråd med den tidens VW-designfilosofi så for anonym ut.

I forhold til Sciroccoen som den var ment å erstatte var Corrado bygget for å tåle langt mer motor, og gi langt mer
I forhold til Sciroccoen som den var ment å erstatte var Corrado bygget for å tåle langt mer motor, og gi langt mer

Om den floppet som ny, har Corradoen likevel vunnet ry som en glemt perle i dag. Og de mange Corradoene som kom til Norge som bruktimportbiler da de begynte å få noen år på nakken er i de fleste tilfeller i gode hender hos entusiaster som trives godt med dem, og synes det er helt greit at de ikke stikker seg ut så veldig utseendemessig.

Anonym? Ikke denne, nei!

Selv om noen svært få gjør nettopp dét også. Og her skal vi se nærmere på en av bilene som har et utseende som er så vidt spesielt at det kanskje kunne ha bidratt til å redde modellen dersom det hadde vært standard den gangen bilen var ny.

Les også: Snart kan også Golf komme som firedørs coupé

Eier: Christoffer Asmundsen, (22)

Bosted: Stavanger

Skinninteriøret er forholdsvis urørt i bilen, og de originale sportsstolene holder i massevis. Foto: Privat
Skinninteriøret er forholdsvis urørt i bilen, og de originale sportsstolene holder i massevis. Foto: Privat

Litt om meg selv: Sikkelig bilfrelst! Elsker å skru på biler og storintresert i motorsport (drifting) +++.

Bilen: VW Corrado GTO Widebody VR6, 1991-modell.

Hvor lenge har du eid den? I tre år.

I gang med restaurering

Hva har du gjort med den? Kjøpt den ferdig med kitet men pusset ned på nytt og ny restaurering, ny motor, fjernet rust og ny lakk venter.

Liker best med bilen: At den er sjelden, en av få i norge med GTO breddekit.

Hvis du er en litt halvhjertet sportsbil på jakt etter bråk er det ikke akkurat denne du vil møte til et oppgjør i et dunkelt parkeringshus... Foto: Privat
Hvis du er en litt halvhjertet sportsbil på jakt etter bråk er det ikke akkurat denne du vil møte til et oppgjør i et dunkelt parkeringshus... Foto: Privat

Liker minst med bilen: Forhjulstrekk!

Beste opplevelse med bilen: Hver gang den blir kjørt.

Framtidsplaner for bilen: Få den lakkert, muligens bygge om til Syncro, turbo/kompressor motor, bredere felger.

Drømmebil: Shelby GT 500

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Corrado er historie - men Scirocco er tilbake igjen!

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Christoffer om? Bruk kommentarfeltet under!