MAGER AV STÅL: (Fra v.) Jørgen og Anders Aukland har staking som sin spesialitet. Her røper de hvordan de bygger sterke mage  og ryggmuskler på helsestudio innimellom skiøktene. (Foto: Frode Sunde/TV 2)
MAGER AV STÅL: (Fra v.) Jørgen og Anders Aukland har staking som sin spesialitet. Her røper de hvordan de bygger sterke mage og ryggmuskler på helsestudio innimellom skiøktene. (Foto: Frode Sunde/TV 2)

Aukland-brødrenes beste mageøvelser

Gjør dette to ganger i uka og du blir du en bedre skiløper.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

Hver dag utover vinteren vil TV 2 Sporty vise deg nyttige treningsøvelser. Birkebeinerrennet er bare få uker unna, derfor gir vi i dag noen tips til varierte mage- og ryggøvelser for skiløpere.

LES OGSÅ: Her får du virkelig testet skiformen din

LES OGSÅ: Langrenn: Terminliste for turrenn

Instruktører i denne videoen er langløpsekspertene Anders og Jørgen Aukland.

Du finner tidligere publiserte styrketreningsvideoer i stolpen til høyre.

LES OGSÅ: Test deg selv: Hvor gammel er kroppen din?

Se video her:

568686

1) Situps med en fot opp
Slik gjør du: Ligg på ryggen og ta situps med annenhver fot hevet i 90 grader – eller med strak fot.

Sportys vurdering: En fin øvelse som er overførbar til staking. Tyngre enn vanlig situps. Her aktiviserer du hele core-apparatet.

2) Jackknife situps
Slik gjør du: Situps der du trekker beina opp til brystet simultant med at du hever overkroppen.

Du kan også strekke armene frem og ta i tærne.

Sportys vurdering: Du må stabilisere core-regionen og utfordrer magemusklene ekstra.

3) Sidevridning med medisinball
Slik gjør du: Sitt med beina hevet lett over bakken, få partner til å kaste ballen til deg fra siden, kast tilbake. Tren kast til begge sider.

Sportys vurdering: Du trener både styrke og koordinasjon, og får utfordret sidemuskulaturen som mange glemmer.

4) Ryggups der du strekker ut parallelt annenhver arm og bein.

Sportys vurdering: Fin øvelse for ryggmusklene, enkel å utføre. Kjør en serie, så bytter du arm/fot.

Kan gjøres vanskeligere med å balansere kun på kneet, da må du stabilisere ekstra.

Du kan også stå oppreist på ett bein og heve medisinballen med armene samtidig som du løfter en fot. Her kombinerer du mage- og ryggmuskeltrening, en øvelse som er utmerket for skiløpere.

LES OGSÅ: Slik forbereder du deg til et langløp

LES OGSÅ: Variasjon gjør deg sprekere – og skadefri

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!