GODE RESULTATER: En britisk studie kom frem til at et 12 ukers treningsprogram med yoga ved kroniske  korsryggsmerter ga bedre resultater enn vanlig behandling. (Foto: Paul Sakuma/Scanpix/Ap)
GODE RESULTATER: En britisk studie kom frem til at et 12 ukers treningsprogram med yoga ved kroniske korsryggsmerter ga bedre resultater enn vanlig behandling. (Foto: Paul Sakuma/Scanpix/Ap)

Yoga kan hjelpe mot ryggsmerter

Britisk studie antyder at yogatrening gir bedre resultater enn vanlig behandling.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn Dag Ottos sykkel

Fortsatt er vond rygg blant de hyppigste årsakene til sykefravær i Norge, ifølge Tidsskrift for Den norske legeforening.

Flere studier tyder på at yoga kan ha effekt ved kroniske smerter i korsryggen.

Bedre ryggfunksjon
En britisk studie viser nå at pasienter med kroniske korsryggplager kan få bedre ryggfunksjon med yoga enn med vanlig behandling, skriver Tidsskrift for Den norske legeforening.

313 voksne personer med kroniske eller tilbakefallende korsryggsmerter deltok i studien. De ble fordelt tilfeldig enten til et yogaprogram på 12 uker eller til vanlig behandling.

Begge gruppene fikk utdelt skriftlige råd for vond rygg, og alle fikk tilsendt spørreskjemaer for ryggfunksjon, ryggsmerter og generell helse.

PÅ FLYPLASSEN: Det finnes yoga-studioer over hele verden, og  alt man trenger for å trene yoga er egentlig bare en matte og behangelige klær. Dette bildet er fra det nye yogarommet på San Francisco International Airport som åpnet i januar i år. (Foto: Paul Sakuma/Scanpix/Ap)
PÅ FLYPLASSEN: Det finnes yoga-studioer over hele verden, og alt man trenger for å trene yoga er egentlig bare en matte og behangelige klær. Dette bildet er fra det nye yogarommet på San Francisco International Airport som åpnet i januar i år. (Foto: Paul Sakuma/Scanpix/Ap)

Nesten to tredeler av dem som ble tilbudt yoga, gjennomførte minst seks av 12 yogatimer. Etter tre, seks og 12 måneder hadde disse pasientene bedre ryggfunksjon enn dem som fikk vanlig behandling.

LES OGSÅ: Øvelsen som forebygger vonde dataskuldre

Resultatet var likt i begge grupper når det gjaldt ryggsmerter og generelle helsemål. Åtte pasienter i yogagruppen rapporterte om mer smerter.

– Gode erfaringer
– Denne studien er større enn tidligere studier og underbygger mange ryggpasienters gode erfaringer med yoga, sier professor John-Anker Zwart til Tidsskrift for Den norske legeforening.

Han leder Formidlingsenheten for muskel- og skjelettlidelser ved Oslo universitetssykehus.

– Yoga så ikke ut til å bedre ryggsmertene mer enn vanlig behandling, men forbedret funksjonen. Pasienter med kroniske ryggsmerter kan trygt prøve yoga, selv om noen kan oppleve forverring, sier han til nettstedet.

Tøyeøvelser
Har du en stillesittende og ensformig hverdag har du kanskje opplevd ømme og vonde muskler.

– Sitter du mye på kontor er det særlig hofteleddsbøyeren, brystmuskelen og nakkemuskelen som blir stram. Det kan føre til at du får vondt i rygg og nakke. Styrketrening av svake muskler og tøy av sterke muskler kan balansere dette og gi en bedre kropp, ifølge Anne Marte H. Sneve.

LES OGSÅ: – Disse tøyeøvelsene gir energi og overskudd

I en tidligere artikkel i TV 2 Sporty viser Sneve ni tøyeøvelser som kan gjøres i løpet av tre minutter daglig.

– Du kommer garantert til å merke fremgang, da balansen mellom flere muskler i kroppen din blir bedre, lover Anne Marte.

Se øvelsene her.

I SANDEN: Denne tøyen kan man nemlig gjøre overalt. Her viser Anne Marte øvelsene i sanden på ferie.  (Foto: Privat/)
I SANDEN: Denne tøyen kan man nemlig gjøre overalt. Her viser Anne Marte øvelsene i sanden på ferie. (Foto: Privat/)

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!