hotellstjerner3 (Foto: Kristin Bull)
hotellstjerner3 (Foto: Kristin Bull)

Jentegjeng fikk hotellsjokk

Bodde på to ulike tostjerners hotell. Sjekk de vanvittige forskjellene.

Hotellene Los Salmones og Corona Roja ligger fem minutter unna hverandre på Playa del Inglés på Gran Canaria. Begge hotellene er tostjerners, men der stopper også likheten.

Oda Stensby Evensen, Ida Ramse og Tonje Finstad fra Sørumsand dro på tur til Playa del Inglés for å overraske resten av venninnegjengen.

– Hadde forventet at de vasket

RFM-logo-master-CMYK
RFM-logo-master-CMYK

Da Oda, Ida og Tonje kom til Playa del Inglés og Los Salmones, hotellet de hadde booket, var det det ikke bare venninnene deres som ble overrasket.

– Vi hadde ikke så høye forventninger, vi visste at hotellet var tostjerners. Men vi hadde forventet at de vasket, og at ting var i bedre stand, sier Oda til «Redd ferien min».

Hotellet jentene kom til er veldig slitt. Gulvene har ikke blitt vasket siden jentene kom fire dager før, og det er synlig støv og sand på gulvet. Stikkontakter og lamper er løse med ledninger stikkende ut fra veggen.

– Også fungerer nesten ingen av lampene, så når vi kommer hjem på natta er det rimelig mørkt her, sier Ida.

Les også: Alenemor fikk hotellrom i «potetkjeller»

Saken fortsetter under bildet.

hotellstjerner6 (Foto: Kristin Bull)
hotellstjerner6 (Foto: Kristin Bull)

Lekker leilighet

Jentene ble skuffet, men tenkte at dette var standarden de kunne forvente på et tostjerners hotell. Sjokket var derfor stort da de skulle besøke sine venninner litt lenger ned i gaten på hotellet Corona Roja – også dette et tostjerners hotell.

– Da vi kom til dem, hva skal vi si, vi fikk bakoversveis. Det var store forskjeller. Det var skuffende, det var ikke riktig, sier Tonje.

Rommet på Corona Roja, der Ida, Oda og Tonjes venninner bodde viste seg å være en lekker leilighet med balkong og fantastisk utsikt over Playa del Inglés.

– Vi ble positivt overrasket. Vi har utsikt, sier Mathilde Nymann.

– Også er det god plass her. Vi forventet et lite hotellrom og så fikk vi leilighet, sier Pernille Olestad.

Les også: Hotellet i Tyrkia ødela familien Høies ferie

Saken fortsetter under bildet.

hotellstjerner4 (Foto: Kristin Bull)
hotellstjerner4 (Foto: Kristin Bull)

Kan bli skuffet

Ifølge reisebransjedirektør Rolf Forsdahl i Virke ligger det et klassifiseringssystem i bunn som skulle tilsi at begge hotellene ble oppfattet som like, men han legger til at ulike faktorer kan spille inn på hotellstjernene.

– Kriteriene for tildeling er slik at vesentlige kvaliteter kan falle utenfor, eller så kan et av hotellene ha blitt oppgradert eller pusset opp uten at stjerneklassifiseringen har blitt korrigert. Så gjestene på dette hotellet vil føle at de får en bonus, sier Forsdahl.

Forsdahl advarer også nordmenn mot å ha for høye forventinger til hoteller i Syden.

– Hvis man vurderer ut i fra et norsk klassifiseringssystem så kan man risikere å bli skuffet. Klassifiseringssystemene er ofte nasjonale og det betyr at kravene kan være mye lavere i utlandet enn det vi er vant til her hjemme, sier Forsdahl.

Forsdahl slår likevel fast at grunnleggende krav til renhold og sikkerhet skal være på plass, uansett hvor mange stjerner hotellet har fått.

Les også: Familien på fem sparte 7400 kroner på to uker med all inclusive

Saken fortsetter under bildet.


hotellstjerner7 (Foto: Kristin Bull)
hotellstjerner7 (Foto: Kristin Bull)

«Yes, nå har vi best hotell»

Begge hotellene til venninnegjengen ble bestilt via det samme lokale reisebyrået. På nettet så det slitte hotellet bedre ut enn Corona Roja.

– Vi tenkte «yes, nå har vi best hotell», men det var feil, sier Tonje.

Jentene som bodde på det slitte hotellet, Los Salmones, betalte kun 100 kr mindre per dag per person enn jentene på Corona Roja. Det er hundrelapper Oda, Ida og Tonje gjerne skulle betalt for å komme på et langt bedre hotell.

– Det er cirka 700 kroner i forskjell. Vi forventer at når det er tostjerners så burde det være lik standard på begge hotellene. Vi er skuffet rett og slett, sier Oda.

– Jeg er veldig misunnelig, vi skulle gjerne ha bodd på Corona Roja, sier Tonje. Det er her vi er, legger hun til.

– Vi har vært her alle kveldene vi har vært her, sier Oda.

Les også: Familien Stordalen betalte en formue for falske flybilletter

Saken fortsetter under bildet.

hotellstjerner2 (Foto: Kristin Bull)
hotellstjerner2 (Foto: Kristin Bull)

Felles hotellstjernesystem

I 2010 ble det innført en felles stjerneklassifisering for hoteller i Europa. HOTREC (Hotels Restaurants & Café in Europe) representerer hoteller og restauranter i 26 land, de skal stå bak klassifiseringen som skal sikre at standarden stemmer overens med antallet stjerner.

Men stjerneklassifiseringen er så langt kun innført i elleve land i Europa: Østerrike, Sveits, Tyskland, Ungarn, Tsjekkia, Nederland, Sverige, Estland, Latvia, Litauen og Luxemburg.

Når klassifiseringen kan bli innført i Norge, eller i noen av de typiske feriedestinasjonene er usikkert.

– Vi tror det ligger noe lenger fram i tid. Vi snakker kanskje to til fem år. Det er en ganske sterk diskusjon rundt i hotellkretser, og stor uenighet om hvordan klassifiseringen skal skje, og hvilke kriterier som ligger til grunn for tildeling av stjerner, sier Forsdahl.

Les saken: Guttegjeng fikk hotellrom med «barnesenger» og knøttebad

Saken fortsetter under bildet.

hotellstjerner1 (Foto: Kristin Bull)
hotellstjerner1 (Foto: Kristin Bull)

Sjekk ulike nettsider

Neste gang du skal bestille hotell kan det lønne seg å sjekke nettsider som Tripadvisor, for anmeldelser av hotellene du vurderer, selv om disse anmeldelsene bør vurderes kritisk.

– Det er jo slik at er vi fornøyd så sier vi ikke noe, men er vi misfornøyd så legger vi ut en eller annen melding. Disse nettstedene er egentlig en god korreksjon for de stjernene vi får presentert, sier Forsdahl.

Trenger du hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter