finn svindel (Foto: Faksimile Finn.no/Privat)
finn svindel (Foto: Faksimile Finn.no/Privat)

Thomas skulle selge GPS-en, ble krevd for 1550

Les den elleville historien om GPS-salget til Nigeria.

Da Thomas Amir Antonsen fra Urumsdal la ut en GPS for salg på Finn.no ble han straks kontaktet av en dame fra USA som sa hun var interessert i å kjøpe varen. Hun tilbød ham en 1950 kr, en svært god pris, og ville gjerne ha den fraktet til Nigeria via posten.

Les også: Terje betalte 2500 euro for å selge sin egen sofa

Ble skeptisk

Først var Antonsen skeptisk til handelen, men etter at han hadde snakket med kjøper virket alt i orden. Han bestemte seg derfor for å gjennomføre salget. De ble enige om at Antonsen skulle sende GPS-en til en adresse i Nigeria.

– Jeg fikk beskjed om at banken hennes skulle kontakte meg med informasjon om hvordan transaksjonen skulle foregå, forteller Antonsen til TV 2 hjelper deg.

– Dagen etter fikk jeg en mail fra banken hennes hvor de bekreftet at alt var i orden. Jeg skulle bare sende pakken og notere sporingsnummeret. Deretter skulle jeg sende sporingsnummeret til banken med vedlegg av kvitteringen på sendelsen.

Må betale kunden 1550 kroner

Antonsen sendte pakken avgårde til den oppgitte adressen i Nigeria, og alt virket å være i orden helt til han plutselig fikk en ny melding fra banken.

– Jeg fikk beskjed om at transaksjonen var forsinket fordi kjøper hadde betalt inn 1550 kroner for mye, sier han.

– Kjøper hadde ved en feil satt inn til sammen 3500 kroner, i stedet for 1950 kroner som vi hadde avtalt.

Antonsen fikk beskjed om at han er nødt til å sette inn det overskytende beløpet på 1550 kroner på en nigeriansk konto, før de kan kreditere kontoen hans med 3500 kroner.

– Banken skrev at jeg måtte kontakte personen som hadde kjøpt GPS-en, eller ta direkte kontakt med dem for nærmere betalingsopplysninger, sier han.

Banken skyldte på at kunden hadde brukt et spesielt betalingskort hvor det ikke er mulig å refundere overskytende beløp. Når dette kortet brukes til onlinebetaling, kan ikke pengene refunderes til betalers konto.

Derfor er Antonsen nødt til å betale det overskytende beløpet på 1550 kroner før de kan kreditere kontoen hans.

Les også: Svindler norske kvinner med falske militærdokumenter

Banken slenger på røret

Straks overføringen har kommet inn, vil banken overføre 3500 kroner til Antonsens konto, lyder det i mailen fra banken. Han stusser på at han må sende pengene til adressen han sendte GPS-en.

Antonsen forteller at han har forsøkt å ringe banken flere ganger, men at de legger på røret hver gang.

– Det er umulig å få tak i dem. Hver gang jeg ringer og prestenterer meg legger de på røret. Jeg har prøvd å ringe dem flere ganger uten hell.

Antonsen har både solgt og kjøpt mange produkter på Finn.no, men har aldri tidligere hatt problemer med svindlere. Han betalte aldri pengene til banken, men GPS-en er tapt.

Store mørketall

Ansvarlig for forbrukertrygghet i Finn.no, Lars Vinden, sier de at de dessverre ikke har noen god statistikk over hvor mange som blir svindlet på nettet.

Mange av dem som opplever svindel rapporterer ikke til Finn.no, men kun til politiet.

– Det sikreste tallet vi har, er antall politianmeldelser som vi får bekreftet via brukerne eller politiet. Dette tallet var på noe over 300 i 2011, men her er det nok en del mørketall da ikke alle som nevnt rapporterer til oss, sier han.

Les også: Tapte 9000 kr på Finn.no

Falske e-poster fra PayPal

Økokrim har heller ikke noe eksakt tall på hvor mange som blir lurt, men sier det er mange. De anbefaler at folk bruker Finn.no sin betalingsgaranti, fordi alle andre betalingsformer har vist seg å være usikre.

– Særlig ser vi at bedragerne sender falske e-poster fra noe som ser ut som kommer fra PayPal, men dette er en falsk e-post,sier Anne Dybo, rådgiver i Økokrims bedrageri- og korrupsjonsteam til TV 2 hjelper deg og legger til:

– Det anbefales heller ikke å sende fra seg penger via Western Union og Forex da dette er betalingsformidlingssystemer som bedragere ofte bruker. Det anbefales heller ikke å forskuddsbetale.

Jobber forebyggende

– Vi jobber forebyggende når det gjelder svindel på nettet. Vi har informasjon på vår hjemmeside, og er mye i media og opplyser om nettsvindel. Vi deltar også i forumet Stopp nettsvindel sammen med aktører fra blant annet Finn.no, banker, Norsis. Dette forumet jobber for å forsøke å forebygge nettsvindel. Det har vist seg at når pengene er sendt er de borte, så det er viktig å få folk til å være forsiktige når de kjøper og selger via internett, sier Dybo.

Les også: Rundlurt nordmann kjøpte løve på nettet

Bør ringe en bjelle

Det bør også ringe en bjelle når du får beskjed om å betale inn penger, når du selv er selger. Da er det noe som ikke stemmer. Som selger skal du motta penger, ikke gi dem fra deg.

– Det er ikke lurt å sende fra seg varer til land som det er ulogisk at vil kjøpe varer fra Norge. Vi ser for eksempel at det er mange som sender fra seg brudekjoler til Nigeria. Det er svært usannsynlig at kvinner som bor i Nigeria vil kjøpe en dyr brudekjole fra Norge, advarer Dybo.

Les også: Her pågripes Finn.no-svindleren


Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter